utgave nr 2 2004

Testkavalkade - Sessa Oyster 30

Publisert Sist oppdatert

Kosebåt som tåler juling

Den ser ut som en italiensk, eksklusiv - og litt pompøs solskinnsbåt. På sjøen er båten overraskende god; hun klarer minst like mye som du gjør.

Testlag: Jan Harry Svendsen og Atle Knutsen

Her hjemme er det få Sessaer på vannet. Synd, for Oyster 30 er en trivelig båt. Særlig i solskinn. Når du stanger hue i regnskyer og tåke taper den kampen mot dedikerte drittværsbåter.

God badeplattform

Badeplattformen er stor og praktisk, med integrert fenderholder og badeleider under plattformen. Dør i akterspeilet, og gjennomtenkt plassering av utedusjen. U-sofa til babord dominerer uteplassen. Bordets koppholdere holder verken kopper eller flasker i fart. Wet-bar med kjølerom til styrbord.
Stor L-sofa ved siden av førerplassen. Kritthvitt interiør kan virke jålete, men det blir ikke så varmt i sterkt solskinn. Enkel og trygg atkomst til fordekket gjennom en luke i vindskjermen. Skinner i dekket til montering av solseng forut (ekstrautstyr). Dreggluke, løpehjul for ankertau og to kryssholt forut. Kryssholt også midtskips og på badeplattformen. Kraftige rekker akterover, og et lite trinn til å komplisere ombordstigning gjennom pulpiten.
To motorer betyr mange instrumenter. Volvo Pentas lettleste instrumenter og et ryddig bryterpanel gir en oversiktlig førerplass. Kompass på toppen av instrumentpanelet, men her mangler plass til kart og innebygging av plotter. Litt trang førerplass.
Stikklugar for to voksne gjennom en dør til babord. Toalett til styrbord med god plass og dusj med forheng. Taklampen belyser ansiktet ditt, ikke issen. Koøye til lufting, men vi savner elektrisk avtrekk. Romslig U-sofa i salongen med stuerom under og nedfellbart bord. Luft og lys nok. Byssa til babord har vask med varmt og kaldt vann og god arbeidshøyde. To-bluss kokeapparat og mikrobølgeovn, men ingen stekeovn.
Elektrisk drevet motorluke er kult, men atkomsten til motor og servicepunkter er elendig. Selv oljepeiling blir et ork. Ryddige tekniske systemer. Den manuelle lensepumpens plassering gjør den umulig å bruke. Ladespenningen er for lav, landstrøm er standard.
Oysteren (CE-klasse B) skal tåle vindstyrke åtte og bølger på opptil sju meter. Skroget går tørt og behagelig i kraftig sjø. Lett og presis styring. 340 hk gir båten toppfart på 33 knop. Skroget kan fint ta flere krefter. Maks motor er 456 hk. Lavt støynivå er komfortabelt.

Tekniske data

Lengde:9,50 m.
Bredde:3,00 m.
Vekt:4,4 tonn
Høyde kabin:1,86 meter
Antall soveplasser:4
Ferskvann:100 liter
Varmtvannstank:20 liter
Septiktank:50liter
Drivstoff:515 liter
Motorisering (testbåt):Volvo Penta KAD 32 x 2
Maksimal motorstyrke:456 Hk
Batterikapasitet:12v(100 Ah) x 2
CE godkjent:Kategori B
Antall personer:8
Pris standard båt:Kr. 1.384.000,-
Importør:Båtsport AS, 1407 Vinterbro, Tlf: 64 97 86 60

Powered by Labrador CMS