utgave nr 10 2006

Gjør det selv: Halvfabrikat blir familiebåt — del 4,: Tid for snekring

Publisert Sist oppdatert

Gjør det selv: Halvfabrikat blir familiebåt

del 4


Tid for snekring


Vi monterer treinnredning i en Laguna 1180 FB halvfabrikat. Det er en jobb som krever tid om resultatet skal bli bra.


TEKST OG FOTO: PER MARTIN NILSEN
Treinnredningen i en 39 fots båt er en ganske omstendelig affære. Halvfabrikatbyggere som ikke er håndverkere med tilgang på møbelsnekkermaskiner bør helst kjøpe ferdig innredningspakke fra produsenten.
Ettersom vi har ett komplett snekkerverksted hjemme valgte vi å gjøre alt fra bunnen av. Ikke bare for å spare penger, men også for å lage innredningen slik den passer oss og vår bruk av båten. Vi valgte teak som materiale. Av miljøhensyn skulle en vel heller ha brukt ett annet treslag, og skulle vi gjort det på nytt ville vi nok gått for eik i dag.
Vi begynte med å lage køyebunner i stikklugarene. Her brukte vi vanlig plank og kryssfiner. Plankene ble skrudd og limt fast til skrogavstivinger, med luker for å komme til tanker og stuverom.
Når det var gjort, støpte vi en 18 mm finerplate fast som deleskott mellom lugarene.
Pappmaler
Neste skritt var å skjære til alle andre deleskott og skapsider. Mange kvier seg for å skjære til disse, men det er egentlig ikke veldig vanskelig. Du trenger en bunke stive papplater på ca 120x120 cm for å bruke som mal. Platene vi tilpasset mot skutesiden delte vi i 2 eller 3 deler. Den nederste delen må ikke gå høyere enn opp til dollbordet, mens plate nummer to og eventuelt tre går fra dollbordet og opp. Vi tegnet opp konturene av skrogsidene med tusj, med en avstandskloss imellom. Det ga en perfekt tilpasning mot skrogsidene. De forskjellige platene lot vi overlappe hverandre, for så å tape pappen sammen til eksakte maler. Disse la vi oppå finerplatene, tegnet av og skar ut delene med en elektrisk stikksag. Langs ytterkanten av platen høvlet vi vekk 4-5 cm av teakplaten, for å ha litt å gå på når vi skulle støpe fast platene til skroget med glassfiber. Glassfiber fester nemlig dårlig til teak.
På dørken brukte vi ferdige dørkfinerplater med lyse nater. Fremgangsmåten ved tilpasning var den samme som med skott og skapsider.
Dører i en båtinnredning monteres på en en litt annen måte enn i ett hus. På alle dørkarmene freste vi et 12 mm spor til skottplatene, for så å ”tre” dørene inn på enden av skottet. Dermed sitter dørkarmen fast i skottet, og en slipper lister mellom karm og skott.
Badeseksjonen i båten var ferdig støpt inn i båten. Den har en buet side ut mot mellomgangen.
På denne limte vi fast en 4 mm teakfinerplate. Vi smurte godt på med Sika, for så å klemme platen fast i døråpningen med tvinger. Deretter bøyde vi den rundt resten av skottet. For å få platen til å ligge plant mot skottet brukte vi vertikale planker som ble stemplet av mot skott på den andre siden.
Bysse
Kona ville ha en annerledes bysseløsning, med mye skuffer. Skuffer er mer tidkrevende å lage enn skap. Vi ville også at kokeplater og oppvaskkum skulle kunne skjules i innredningen. Dette ble løst med hengslet, todelt benkeplate. Vi fikk en slektning som er blikkenslager til å lage syrefaste plater hele veien rundt kokeapparatet og oppvaskkummen. Stekeovn er blitt mer og mer vanlig i båter av en viss størrelse. Vi tror ikke vi kommer til å steke store ting som kalkun eller lignende, og bestemte oss derfor for en litt mindre stekeovn som er stor nok til å steke en pizza eller varme baguetter. Ved å velge en liten stekeovn fikk vi også plass til en ekstra skuffe. Det ble plass til ett romslig 130 liters kjøleskap med en liten fryseboks i benken. Her bør en passe på å angi slagretning på døren ved bestilling. Det er fullt mulig å forandre slagretningen etterpå, men da må du bytte frontplaten dersom du ikke ønsker å ha synlige hull etter lukke- og låsemekanismen på døra.
Bøye buer
I en båt er buede lister ikke til å unngå. Teak har høyt fettinnhold, og er den uegnet til å dampe for å bøye. Da må man splitte og lime. Her må man bruke pu-lim, et seigt griseri å jobbe med i forhold til vanlig trelim. Emnene som skal limes må fuktes for at resultatet skal bli godt. Limet skummer og eser ut ved herding, så man får en ekstra pussejobb etterpå. For å få til en riktig krumming på listene laget vi først en pappmal som vi tegnet av på en vanlig finerplate. Langs denne streken skrudde vi fast flere solide treknotter. De ferdig splittede teaklistene spente vi så fast mot knottene med lim mellom emnene. Bruk murplugger når listene skal festes mot finerkanter, ellers vil fineren lett sprekke.
Gassanlegget valgte vi for sikkerhets skyld å få en autorisert rørlegger til å varmsveise. Vi satte også inn en gassalarm fra Bep marine. Gassflaska ble plassert i en gasstett beholder under trappa til flybridgen. Vi brukte 8 mm kobberrør fra flaska til kokeplate og komfyr. Røret ble festet til skottet med gummierte klammer for hver 20 cm. Rett etter stengekrana på gassbeholderen monterte vi en lekkasjetester lett synlig. Da kan vi med ett blikk sjekke at anlegget er tett, hver gang vi skrur på gassen. Dersom det er en lekkasje et sted vil det boble i inspeksjonsglasset. Med alt dette på plass og testet bør vi ha et trygt gassanlegg i båten.