Nr 8 2012

Oppblåsbar moro

Ikke plass til jolle i båten? Du har garantert plass til en oppblåsbar kajakk. Den monteres kjapt, og gir i tillegg god trening for en kropp i sommermodus.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN OG HANS EIDSTUEN

Tenk deg at du ligger godt fortøyd i uthavna en smeigedag på Sørlandet. Hva skal man finne på, foruten å spise og slappe av? Hva med en kajakktur? En utforskningsekspedisjon i kajakk får grillmåltidet etterpå til å smake enda bedre. Og padlingen gir kjempetrening for hele overkroppen. Bare se på Eirik Verås Larsen. Når kajakken heller ikke tar mer plass enn en stor tursekk blir den svært attraktiv å ha med på tur. Du kommer til på holmer og skjær og i grunne farvann der du neppe kan bruke moderfartøyet.

Det finnes ikke mange importører av luftkajakker i Norge. Størst er Westsystem som har agentur på de solide Advanced Elements-kajakkene. Amfibi på Lillestrøm og Bergen-baserte luftkajakk.no har også et brukbart utvalg av oppblåsbare kajakker. Prisene starter så lavt som 1800 kroner, og strekker seg opp til rundt 7000 kroner for de mest avanserte modellene.  

Monteringen

Alle de tre kajakkene vi testet kommer i polyester-bager med beskjedne ytre mål og vekt fra 14 til 19 kilo. Kajakkene er enkle å stuve bort når de ikke er i bruk, og enkle å montere når de skal brukes. Alle farkostene har flere luftkammer som blåses opp ved hjelp av hånd- eller fotpumpe. Vi likte best å bruke fotpumpe. Bruker du, mot produsentens anbefaling, en kompressor, skal du være veldig forsiktig. En luftkajakk tåler på langt nær det samme trykket som for eksempel et sykkeldekk. Advanced Frame-kajakken har i tillegg fire små luftkammer, som blåses opp med munnen i løpet av ett minutt per kammer. Fortest gikk det, naturlig nok, å luftfylle den tre meter lange Sevylor Rio, men samtlige av modellene klarte vi å ta fra pose til sjøsetting på under ti minutter, selv uten trening.

 Alle de tre kajakkene hadde komfortable seter som ble klipset fast etter oppblåsingen. Expedition-kajakken kan leveres med ekstra skrogavstivere, noe som er unødvendig for de fleste, og som vil gjøre monteringen mer komplisert. Men alt i alt er monteringen svært enkel. Det var også svært gledelig å se at kajakkene fikk plass igjen i bagen, selv etter noen timer på sjøen. Lite er mer irriterende enn å forsøke å få en liten sak inn i en enda mindre emballasje. Det unngår du med disse kajakkene. Det er sågar plass til både årer og pumpe, om du anstrenger deg litt med pakkingen.

 

Sjøegenskaper

Liten kuling på de to testdagene våre gjorde at vi måtte finne testbase innaskjærs for å montere kajakkene, før det bar ut på åpnere og mer vindutsatte farvann. Vinden gjorde også at vi fikk en indikator på hvor stort vindfang de enkelte kajakkene hadde. Den brede Pago 335-en var mest følsom for vind av de tre testkajakkene, men alle tre er fullt mulig å håndtere selv med såpass mye vind som vi hadde. Best var Advanced frame som er den stiveste og mest havkajakklignende av den fargerike trioen. Å finne balansen er svært enkelt i alle de tre kajakkene. Selv personer uten båterfaring vil mestre disse farkostene i løpet av kort tid. Aller mest stabil er Pago-en, som nærmest er umulig å kantre med. Den raskeste av gummibåtene er modellen fra Advanced Elements, som med sine fem meter blir meget retningsstabil og lettpadlet.  

 

Ulikt bruksområde

Alle de tre kajakkene er fine til sitt bruk. Skal du på lengre turer er Expedition et klart valg, mens Pago 335 er den mest familievennlige med sine to seter og solide bredde. Sevylor Rio er liten og lett, noe som også gir seg utslag i retningsstabiliteten. Men til korte turer eller nedover ei rolig elv skulle denne være ideell. Den kan også utstyres med en liten 180 watts motor som veier 2,5 kilo og koster 1099 kroner.  

Tilbehør og vedlikehold

Kajakkene krever lite vedlikehold. Det eneste man skal huske på er å tørka kajakken før den pakkes ned. På den måten unngås mugg og sopp.  Om man ønsker å beholde den glatte vannavisende overflaten kan det være smart å investere i et vannavisende spray. Ut over dette trengs padleåre (fra 299kr), pumpe (fra 199kr), flytevest(fra 99 kr) og reparasjonssett (inkludert). Utsalgsstedene opererer gjerne med gode pakkepriser.
 

 

Med kjærlighet for luft

Hans Eidstuen (57) er Art Director i Båtmagasinet. Han har lang erfaring som havkajakkpadler, og har blant annet rundet Lista og Lindesnes i en fem meter lang North Shore-havkajakk.  Vestfjorden, Lofoten og Helgelandskysten er også blant merittene. Eidstuen ble positivt overrasket over de oppblåsbare farkostene. Her er hans vurdering: 

Etter en tidligere meget aktiv havpadleperiode var det ikke med rent liten nysgjerrighet jeg entret disse oppblåste kajakklignende farkostene. Skepsisen vokste med minnene fra tidligere ekspedisjoner i stive glassfiberfarkoster med bølger og storhavet tett innpå. Kanskje en piskende kulingbyge i vente.

Disse kajakkene har annerledes bruksområde og gir andre opplevelser. Blant kajakken vi hadde til test er det bare én turkajakk, Expedition fra Advanced Elements. Det at den "gir seg" i sjøen vil gi en tryggere opplevelse for nybegynnere, enn en kajakk i glassfiber som vil slå mer i krapp sjø. Expedition er lett å manøvrere med sine 4 meters lengde. Skal du på havekspedisjon må du kjøpe spruttrekk fra tilbehørslista.

De to andre, Pago 335 og Sevylor Rio blir av en noe annen kategori. Disse er det jeg vil kalle «badebåter» for kortere utflukter fra båt eller bil. På Pago får man virkelig følelsen av å sitte oppå vannet og ikke i vannet, som med Expedition. Pago kan padles av to voksne personer, og den burde by på hyggelige utflukter i bukter og viker. Den er også fin som badebåt. Sevylor er den minste av disse tre, med sine tre meters lengde. Den kanoformede kajakken er ment for én voksen padler, men har betydelig mer lastekapasitet. Under trygge forhold ville jeg våget å ha med et barn forut i båten. Denne kajakken har litt begrenset bruksområde, men er solid laget og gir følelsen av å ha mye båt rundt seg. Alt i alt er dette tre helt forskjellige farkoster som alle på sin måte kan gi en ekstra dimensjon til båt- eller vannopplevelse i ferien.

Hans Eidstuen

 

VURDERING:

 Advanced Elements Expedition - Komfortabel ekspedisjonskajakk

Expedition er den eneste seriøse turkajakken i testen. Denne minner mye om tradisjonelle havkajakker, bortsett fra at den er en drøy meter kortere, og oppblåsbar. Dette betyr at kajakken er noe mer utsatt for vind. Kajakken har heller ikke ror, men en farkost på fire meter er letter å retningskorrigere enn en havkajakk. Bredden er ca. 85 cm, noe som gir god balanse i kajakken. Den er ikke utstyrt med vanntette rom, så bagasje må pakkes i vanntette pakkposer.

Båten har bedre stabilitet enn en ordinær havkajakk. Dette gjør den attraktiv også for nybegynnere. Den føyer seg noe etter bølgene, og gir en trygg opplevelse. Avstivere kan bestilles som ekstrautstyr. Den ekstra bredden på ca 25 cm i forhold til en ordinær havkajakk merkes imidlertid når man setter padleåra i sjøen. Best i test. Mer info: www.advancedelements.no

 

Pago 335 - Artig badebåt

Pago 335 er en artig farkost. Den er ikke egnet for de lange turene, men passer perfekt til hyggeturer i nærområdet fra hytte eller ankringsplass. Båten har gode seter for to personer, og man sitter høyt og oversiktlig. Her sitter man mer oppå båten enn inni båten, og sjansen for å bli våt er minimal. Dette er den beste badebåten. Den er lett å entre, og flott å sole seg fra. i Pago 335 velter du aldri. Den er noe utsatt for vind, da det er mye båt over vannet, og hvis man da blir overrasket av heftig vind, kan hjemturen bli stri. Særlig hvis man er alene. Bredden på båten gjør den litt annerledes å padle enn en kajakk, men en noe lengre og tynnere padleåre tror vi skulle fungere. Det er også mulig å montere en liten el-motor på båten, men dette krever litt snekring. Båten anbefales til soling, fisking og bading. Mer info: www.luftkajakk.no

 

Sevylor Rio - Den allsidige

Rio passer best på badestranda eller til fjellturen. Den er testenes letteste, noe som gjør det mulig å bære den med seg på korte fjellturer til fiske og transportetapper på vann. De andre kajakkene blir for tunge for slike ekspedisjoner. Den er kort, noe som gjør den til den minst retningsstabile av denne trioen. Men her får man båtfølelsen i større grad enn i Pago 335, da man sitter mer nedi båten enn oppå. Båten er enkel å blåse opp, og den føles trygg i beskyttede farvann. Sevylor Rio passer for en person med last eller for et barn og en voksen uten last. Elektrisk motor kan kjøpes for 1099 kroner. Denne kan konteres på begge sider av båten. Prisen på 4000 kroner gjør Rio til testens rimeligste. Mer info: www.amfibi.no

 

 

 

Powered by Labrador CMS