utgave nr 3 2003

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

Riktig svar i januarutgaven var Stavanger og vinnere er:
Rolf Kasper Iversen, 4270 Åkrehamn
Kristian Hystad, 4200 Sauda
Arne Vigstad, 9405 Harstad.

Propelljakten populær

Vi fortsetter med den populære propelljakten som går ut på å finne en propell på størrelse med den du ser her bortgjemt på en eller annen side i bladet. Hver måned trekker vi en vinner som får en flott oppblåsbar redningsvest fra Seatronic. Finner du propellen og sender oss en SMS, en fax på 21 30 12 59, en mail: turid.kristensen@afj.no eller et kort om hvilken side den står på innen 30. mars, blir du med i månedens trekning. Alle som har deltatt i jakten gjennom året er med i en trekning av en tur for to til London Boatshow på nyåret 2004.
Månedens vinner for januar er Karl Wilhelm Kirkedam, 3135 Torød. Vi gratulerer!
(+dig bilde vest og propelltegning)

(dig. foto hos Roger: propellvinner)

Propellvinner i London

Vinner av London turen i fjor ble Wictor Tjørn fra Sør-Audnedal som er åtte år. Her er han med sin far på båtutstillingen. Disse to fikk skikkelig VIPbehandling av arrangørene og ble vist rundt og servert av Båtmagasinets folk. Kjempemoro for Wictor som aldri hadde fløyet før å komme til England
FOTO: ATLE KNUTSEN

Hvem eier denne?

For 30år siden var undertegnede eier av denne lekre Joda Comet 23. Fotoet er tatt i 1972 på fabrikken da den var ferdig og skulle leveres. Ett år senere ble den solgt til Oslo. Dette er en båt jeg ikke kan glemme. Det er jo sånn, at når det er noe man har vært glad i og stelt pent med, så husker man det for alltid. Ikke minst gjelder dette for båter. Det ville vært koselig å få kontakt med nåærende eier. Så hvis denne ser dette, eller andre som vet hvem som eier den, vennligst kontakt med undertegnede.

Ulf Rosfjord, Kristiansand
Tel 38 08 51 25.
(papirkopi skannet)

Et nytt kapittel om Myra-båtene

Jeg heter Ragnar Westerhus, og driver WESTRON R.Westerhus Elektronikk og Marine i Namdalseid i NordTrøndelag. Høsten 2002 kom jeg i kontakt med Eivind Kulø i Kristiansund angående søk etter brukte produksjonsformer til en båt på ca. 27 – 28 fot.
Til min forbauselse viser det seg at formene til Myra 850CC og Myra 27 sjark er ledige og til salgs. Beslutningen om å gå for å investere i disse formene ble tatt, og de befinner seg nå hos FOLLA BOAT i Flatanger som skal stå for støpearbeidene. Det er snakk om en skrogform og overbyggsformer til både 27 Sjark og 850 CC. Vi er i disse dager i gang med å produsere bygg nr.1 av 850CC. Et spennende prosjekt for en liten bedrift.
I første omgang er det snakk om halvfabrikat i forskjellige stadier, og det blir i disse dager innhentet tilbud på innredningspakke. Der er til stadighet folk innom for å se på formene og prosjektet, og nikker gjenkjennende på hodet nå de ser at det er Myra-båter det er snakk om. Myra er et meget kjent navn på kysten.

Ragnar Westerhus
Namdalseid
94 50 96 10

Test av Sandvik 22 i BM 1/03

Som konstruktør av denne båten vil jeg gjerne komme med noen kommentarer og korreksjoner til artikkelen. For det første litt om konseptet for båten: Det skulle være en rask "resen" båt med mulighet for enkel overnatting under fordekket. Båten ble først tegnet med 3-delt vindskjerm og dør i midtfeltet. Sandvik ville imidlertid heller ha den noe mer strømlinjede utformingen med noe tyngre atkomst fra fordekket. Det ble likevel lagt vekt på at man skulle kunne gå og støtte seg mot rekka og så stige over vindskjermen. Men jeg ser jo at formen på rekka er endret en del fra mine tegninger.
Det er ellers lagt en del i å kritisere targabøylen på den aktuelle båten, men denne er noe båtbyggeren har satt på som ikke var med i den originale konstruksjonen fra min hånd. Jeg ser ellers at det også er en del av de andre detaljene som er forandret i forhold til den opprinnelige konstruksjonen. Ellers er det jo klart at båten bærer preg av å være tegnet i 1976 og derfor noe alderdommelig. Når det gjelder motoren, ser jeg at denne ikke er helt på topp. Jeg har prøvekjørt båten med standard V8 motor (240 hk) og klokket båten inn på ca 42 knop i noe sjø med 2 personer i båten.
Det ser ellers ut til at den aktuelle båten er en etterslenger som ikke er bygd helt etter de originale spesifikasjonene for båten. Det var jo akkurat i denne tiden eller relativt kort tid etter at formene ble solgt til Windjammer-båt i Kragerø som produserte en del båter som halvfabrikat for selvbyggere.
Ådne A. Naper
Sivilingingenør

Propellbeskyttelse

I Båtmagasinets januarutgave hadde vi en nyhetssak om propellbeskyttelsen Prop Guard (side 74) der det var henvist til BHG Marine i England for ytterligere opplysninger. Det viser seg at Prop Guard har norsk forhandler, nemlig W.I.C Gruppen i Horten. De kan treffes på tlf. 33 08 30 00 eller på internett: https://www.wic.no

Red.

De vant julekryssord

Det er en stund siden jul. Det er faktisk snart påske, men bedre sent enn aldri. Mange hadde sendt inn løsning på vår julekryssord og vi har plukket ut tre hovedpremievinnere som får en dekorativ knoptavle og tre trøstepremier som er Båtmagasinets båttrøye. Vi gratulerer!

Riktige leder i Båtmagasinets julekryssord:

Landstedsbåten
Garnene skal tømmes
Blir bra fortøyd
Malerisk bryggemiljø

Hovedpremievinnere:
Tor Alvsaker, 5778 Utne
Terje pettersen, 1671 Kråkerøy
Oluf Wingaard, 1394 Nesbru

Trøstepremievinnere:
Heidi Riska, 4311 Hommersåk
Bjarne Indgjerd, 1354 Bærums Verk
Anders Åstvedt Kårevik, 5310 Hauglandshella