utgave nr 10 2006

Brukttest: Wester 18: Seiglivet klassiker

Publisert Sist oppdatert

Brukttest: Wester 18


Seiglivet klassiker

Eivind Ambles Wester 18 er en seiglivet daycruiser som har vært produsert siden 1978. Vi har testet en 1995-modell av klassikeren, motorisert med en 90 hk totakts Suzuki-motor. Den er ikke moderne, og den er ikke spesielt fornøyelig å kjøre. Derimot er den ganske praktisk og befriende enkel.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Wester 18 har hatt et langt liv i den norske båtfloraen. I 1987 ble båten første gang lansert med innenbordsmotor, en 146 hk Volvo Penta, og et stykke inn på 2000-tallet ble det atter en gang pustet liv i den gamle modellen da Mercruisers 116 hk diesel fant veien om bord. Navnet ble Wester 560. Da Bengt-Erik Iversen spekulerte ut konseptet "skjærgårdsjeep" var det skroget til Wester 18 som ble tatt i bruk og Sunrise 550, senere Scand 550, så dagens lys.
Vi har testet et meget velholdt eksemplar av Wester 18 med en 90 hk Suzuki totakt - både båt og motor fra 1995.

Sjøegenskaper
90 hk var maks motorstyrke for Wester 18. Den spreke Suzukien på testbåten ga mer enn nok krefter til å sparke båten raskt opp i plan. Toppfarten nådde vi ved 33,5 knop. Båten er overraskende stiv og stum og virker fortsatt meget godt sammenskrudd. Den viser tydelige tegn til å hugge i sving, noe som tyder på i overkant mye bæring akter. Selv med motoren trimmet helt inn, kaviterer propellen nokså tidlig i svinger. Skroget er tørt med lite sprut over dekk, men det oppleves som nokså hardt i sjøen på grunn av en forholdsvis flat bunn. Det er også temmelig sensitivt for trim - og begynner lett å galoppere.

Uteplassen
Båten er produsert på gamlemåten, uten innerliner. Følgelig har den en del innredning i treverk og laminerte plater. Alt dette har holdt seg bra i vår testbåt. Wester 18 har en bred og god gjennomgang i vindskjermen. Oppunder hyttedekket er det en solid, uttrekkbar leider som gjør det lett å ta seg gjennom luken i vindskjermen og ut på dekk. Fra vindskjermen og forover på fordekket er det høye, solide rekker. En trygg og praktisk løsning som nok ville vært ofret på designets alter i dag. For øvrig er fordekket rent og prydelig, uten dreggkasse, men med to solide kryssholt.
Foran fører og passasjerplass er det to sitteplasser. Innunder fordekket er det en U-køye som kan konverteres til en dobbelkøye ved hjelp av bordet, som brukes som ifyllingsplate. Køyemålene er imponerende 160x190 cm. Når bordet skal være bord, monteres det på en søyle ved den tverrgående akterbenken. Fører- og passasjerstol kan vendes mot bordet slik at man får en sosial gruppe. Denne løsningen gir plass til 4-5 personer rundt bordet.
U-benken under fordekket byr på tre bra stuverom. U-sofaen har ingen ryggpute, men en bred polstret kant som går helt bak til akterbenken. Polstringen er hel og ser ny ut. Foran passasjerplassen på babord side er det en hylle i respatex med slingrekant, men dessverre ikke noe håndtak for passasjeren å holde seg i. Både fører- og passasjerstol er komfortable og kan justeres både i høyde og lengderetningen. Foruten stuverommet i benkene er det litt avsettingsplass i en hylle langs skrogsiden som går helt forfra og akter til sittebenken.
Takket være et deksel over motorbrønnen får man en solseng på 80x170 cm akter. I tillegg gir denne løsningen en effektiv støyreduksjon. Bak sofaryggen er det plass til den aktre delen av kalesjen, mens den fremre må legges forut - eller brukes som sprayhood. Kalesjen er temmelig falmet og er snart moden for fornyelse. Kalesjen på testbåten er sydd hos Jens Sagen AS som har maler til alle sine kalesjer. Utskifting burde derfor være uproblematisk.
På styrbord side akter er det en solid og bra badestige og på babord side en dyp, drenert dreggkasse. Den som ligger på solsengen har to gode håndrekker å holde seg i.

Førerposisjon
Førerplassen er enkel med det nødvendigste av instrumenter på plass. Båten har ikke trimindikator, men turteller, knopmåler, tankmåler, 12 volts uttak og et panel med varsellamper for motoren. Alt virket på testbåten.
Selv med en god stol, er ikke førerplassen spesielt komfortabel, men til kortere turer i skjærgården duger den tilfredsstillende. En respatexplate foran den støpte konsollen kan felles opp og brukes som kartbord. En nostalgisk løsning. Alt interiør, både respatex, plast og de skaitrukne putene er i meget god stand. En brannslukker er på plass under førerkonsollen. Alt interiør er helt og pent, med unntak av litt korrosjon på stolsøylene.

Motor/teknisk
Akterbenken har tre separate, hengslede seteputer med finérbunn. Benkefronten er laget av vannfast kryssfiner. Båten har en fast bensintank på 100 liter som er plassert i det midterste rommet under akterbenken. Hovedstrømbryteren er montert i forkant av benkefronten. Seterygg er også hengslet og kan felles opp slik at man kan inspisere under motorbrønnen samt komme til batteriet. Om man vil rengjøre tanken eller ta ut batteriet må man skru løs seteputene - en ganske enkel operasjon, men løsningen vitner om modellens alder. Vi fant ingen skroggjennomføringer, men derimot et plettfritt, rent og tørt rom under motorbrønnen. Det elektriske anlegget er svært enkelt, og alle funksjoner virket.
Motoren, en firesylindret Suzuki totakter med innsprøyting på 90 hk, startet bare man vridde på tenningsnøkkelen og fremsto som godt vedlikeholdt. Støyen målte vi til 85 dBA på full fart, som er noe i overkant av anbefalt støynivå. Men den opplevde støyen om bord var ikke sjenerende.
Bensinfilteret satt i motorbrønnen og var lett tilgjengelig.

Konklusjon
Testbåten er i meget god stand og fremstår som svært pent brukt. Wester 18 er en praktisk dagsturbåt som er ukomplisert bygget og lett å vedlikeholde. Det som trekker ned inntrykket er at båten er nokså hard og ukomfortabel i kvapsete sjø. Prisen på 139.000 kroner virker fornuftig med tanke på båtens gode tilstand og at en ny båt vil koste ca 250.000 kroner.

Data - Wester 18

Lengde: 5,53 meter
Bredde: 2,10 meter
Dyptgående:0,70 meter
Vekt tørr båt:600 kg
Drivstoff:100 liter
Køyeplasser:2+1
Motor i testbåt:Suzuki totakt, 90 hk
Pris:139.00 kroner
Testbåten er velvillig stilt til disposisjon av Grimstad Baadsenter AS i Grimstad.

Powered by Labrador CMS