utgave nr 12 1996

Minitest: Pioner Viking

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Pioner Viking


Kompromisset


Det har vært en jevn fornyelse av Pioner-modellene de siste årene, og enkelte nyskapninger har kommet til. Blant annet siste skudd på stammen, 14-fotingen Pioner Viking. En båt med stort innvendig volum, selvlensende dørk og forsøksvis gode sjøegenskaper.

Tekst og foto: Hans Due

Når vi kalle denne båten for et kompromiss, er det nettopp fordi man her har forsøkt å få mest mulig ut av alle sider av båten. Forholdet mellom lengde og bredde påvirker sjøegenskaper. Som en tommelfingerregel kan vi si at en lang og smal båt som regel oppfører seg bedre i sjøen enn en kort og bred. Men jo bredere båt, jo større innvendig volum og lastekapasitet. Så spørs det da hva man er på jakt etter. Pioner Viking er en planende båt med et stort innvendig volum og høyt innvendig fribord. Støpt etter samme prinsipp som Pioner Multi, altså med løs dørk som skrus fast i skrogkonstruksjonen for å gi et selvlensende dekk. Med styrekonsoll montert forholdsvis langt framme, blir det en noe utradisjonell skjærgårdsjeep.

Sjøegenskaper

Det er Helge Duus, mannen bak Master og Ibiza-båtene som har konstruert skroget. Et tradisjonelt V-bunns skrog som er forholdsvis lettplanende. På rolig vann oppfører båten seg så bra som det myke polyetylenmaterialet tillater. Ikke noe spesielt spennende å kjøre, men greit nok. I litt mer sjø merker man at båten er forholdsvis flat i bunnen, hvilket gir alt annet en myk gange. Sidestabiliteten er meget god. Raske unnamanøvre gir ingen store overraskelser. Styrekonsollens plassering forholdsvis langt framme gjør at båten skyter raskt i plan med forholdsvis liten motor fordi mye av tyngden er flyttet langt fram. Båten egner seg spesielt godt i skjermede farvann inne i skjærgården.

Innredning

Båten har en meget enkel innredning. To langsgående benker på hver side akterut og en liten støpt benk forut. Styrekonsoll, vindskjerm og førerstol er ekstrautstyr. De langsgående benkene er store stuerom. Dørken har antisklimønster, og dreneres gjennom to hull i akterspeilet. Enkel og vedlikeholdslett innredning. Maks last er 6-8 personer, og produsenten oppgir maks motor til 30 hk. selv om båten ganske sikkert tåler mer enn som så.

Konklusjon

En grei landstedbåt som med styrekonsoll mer får preg av en skjærgårdsjeep. Lett å vedlikeholde, og med polyetylenens robuste egenskaper, behøver man ikke være redd for å utsette båten for røff behandling. Men finishen er ikke god på de båtene vi har sett så langt. Her bør gjøres en omfattende oppussing av formene som virker noe slurvete. Prisen på 23.500 97-kroner er så avgjort konkurransedyktig.

Data

Lengde:4,50 m.
Bredde:1,90 m.
Vekt:ca. 300 kg.
Maks motor:30 hk. lang stamme
Maks last:6-8 personer
Pris u/konsoll:Kr. 23.500,-
Produsent:Dynoplast A/S, Postboks 48, 1601 Fredrikstad. Tlf. 69 31 81 90.