utgave nr 9 2

MINITEST: Volvo Penta DPX 500 og 600

Publisert Sist oppdatert

MINITEST: Volvo Penta DPX 500 og 600

BAMSE BRAKAR

Båtmagasinets omtale av Volvo Pentas ”superbamser” DPX 500 og 600 i mainummeret var ustyrtelig begeistret. Nå er superbamsen på vannet og vi har ”fløyet” på en testtur.

Tekst og foto: Jon Winge

Det skjedde med en Hydrolift X 29 – en sportsbåt med en bunn som virkelig er god for å håndtere slike fremdriftskrefter (testet i Båtmagasinet 5/99). Om bord satt det nå en DPX 600, 8,8 liters V-åtter på 600 hk, som gir 560 hester på duoprop’en.
Det forventede øredøvende brølet uteble. Volvo Penta har nemlig anstrengt seg for å dempe dyret, og med to nøye avstemte Marnalift glassfiberpotter, én på hver sylinderrekke, ble støyen absolutt tålelig for omgivelsene, uten at det direkte hemmet lydopplevelsen.
Prøvekjøringen gikk på flatt vann med tre mann om bord. Det ga et deplasement på 2,2 tonn, inkludert ca 70 liter bensin. Dessverre var det skjedd noe under stoffingen, så båtbunnen var ikke helt glatt.
Akselerasjonen var formidabel, selv fra 40 knop og oppover. Toppfarten ble måt på GPS/P-kode til gjennomsnittlig 58,9 knop. Senere på dagen, da vi fikk brent litt bensin, steg den til 61,1 knop. Logisk hastighet med slett bunn antas å være 62 knop. Formidabelt. Bensinforbruket på full gass er 143 l/time, og det blir 2,3 liter pr nautisk mil. Høe hastigheter på sjøen er vanligvis dyrt, men dette er jo slett ikke så ille!
Båten går som på skinner. Den spesielle bunnkonstruksjonen gjør at den går flatere i svingene enn en vanlig V-bunnsbåt. Det er litt uvanlig å oppleve så store sentrifugalkrefter i en slik båt, men det er fullstendig trygt likevel.