utgave nr 4 2011

Båtfolk: Arne Høvik - Kongen av Princess

Mannen som gjorde Princess dominerende på storbåtmarkedet i Norge, Arne Høvik (63), kjente lukten av sagmugg da Johs. Lunde Marine Group falt til marken med et brak. Da tok kong Høvik Princessa og hele kongeriket tilbake.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: TROND J. HANSEN

Bilselgeren Arne Høvik ble eiendomsinvestor etter salget av livsverket Norsk Båtsenter AS i 2007. På 12 år hadde han lagt under seg store deler av det såkalte storbåtmarkedet i Norge og solgt tett innpå 300 nye Princess-båter her i landet. Da Høviken, som han gjerne kalles i Princess-kretser, gjorde en gullkantet handel med Johannes Lunde i 2007, var Norsk Båtsenter AS forlengst blant Europas største Princess-forhandlere, endatil på slutten den nest størst dealeren i verden, med amerikanerne godt plassert i le.
– Å se det hele rives over ende etter bare fire år, var ytterst vemodig, medgir Arne Høvik, når han omsider lar oss få foretrede per telefon. Og det etter både personlig fremmøte i Bergen og utallige oppringninger. Høviken har nemlig hatt litt å rydde i etter etableringen av Nye Norsk Båtsenter AS og overtakelsen av Princess-importen. Nå bedyrer han imidlertid at det meste har falt på plass.
Påtrykk fra Princess sentralt, venner, gode kunder og tidligere ansatte fikk ham til å tre inn igjen i båtbransjen. Så langt har det vært artigere enn å være eiendomsforvalter, mener Høvik, som sier seg å ha solgt tre båter allerede den første uken på jobb.

Fra bil til båt

Arne Høvik entret båtbransjen i 1983 ved en tilfeldighet. Da var han allerede en dreven importør av brukte Mercedes-Benz fra Tyskland, og underforhandler av Ford via Bergen Auto. Heller ikke i den bransjen ga han seg før han var størst.
På vei til Tyskland på bilraid stoppet han og en båtinteressert kompanjong hos Nimbus i Långedrag utenfor Göteborg. Helt tilfeldig, men med et utfall som skulle komme til å prege store deler av hans yrkesliv.
– Innen vi reiste fra Nimbus hadde vi fått agenturet for Vestlandet. Allerede året etter arrangerte vi vår første konvoy med hele tolv båter. Vi gikk via Skagen til Kristiansand og så til Bergen. I 1987 telte konvoyen tretti båter og var tre kilometer i utstrekning. Vi ble lagt merke til i Skagen havn.
Som de fleste andre i bransjen fikk han også med seg nedturen fra 1988 til 1990 – inntil han for alvor hoppet på riktig tog under båtmessen i Southampton i 1995.
– Vi satt storøyde om bord i en Princess 480 og sa til oss selv at ”tenk om vi kunne selge en slik i Norge”. Det samme året leverte vi ni Princesser og var blitt Princess-dealer, forteller Høvik, som allerede fra begynnelsen av sitt Princess-engasjement arrangerte konvoyer fra England for nybakte båteiere.

Står for det vi sier

Hva er så suksessoppskriften til gründeren som har klart å skape et unikt miljø rundt Princess-båtene her til lands – og som har styrket merkvarelojalitet gjennom personlige relasjoner og vennskap med sine kunder
– Vi har lykkes fordi vi står for det vi sier.
Det lover Høvik at også tidligere kunder av Norsk Båtsenter AS i både hans eget og Lunde-gruppens eie skal nyte godt av.
– De åtte Princess-kundene som hadde betalt inn forskudd vil bli holdt helt skadesløse. De får båtene og skal ikke betale noe ekstra. Kunder både med og uten bankgaranti blir behandlet likt. Det var en av betingelsene jeg stilte for å gå inn og overta firmaet, og som ble løst i samarbeid med bostyret og ledelsen i Princess i England.
Nye Norske Båtsenter AS er et nytt selskap uten reklamasjonsansvar overfor tidligere kunder. Arne Høvik vil imidlertid påta seg ansvar utover det rent juridiske.
– Vi skal leve med disse kundene i mange år fremover og vil i størst mulig utstrekning forsøke å løse eventuelle reklamasjonsspørsmål. Vi vil strekke oss langt og vi vil sammen med Princess tilstrebe å få fornuftige opplegg dekket.

Lunde-konkursen

Det var mer flaks enn timing som ga Arne Høvik en betydelig gevinst for livsverket da han solgte Norsk Båtsenter AS til Johs. Lunde-konsernet i 2007. Oppgangen i markedet fortsatte frem til 2008, det samme gjorde Lunde-konsernets ekspansjon på høygirede kroner. Men salget omfattet ikke anlegget i Dolviken, som Arne Høvik hadde eid og utviklet siden 1985. Lunde-konsernet ble husmenn i Prinsessegården. Og som husmenn flest forlot de plassen med like mye som de hadde da de flyttet inn: Ingenting.
Om sitt forhold til Johannes Lunde, sier Arne Høvik følgende:
– Da jeg hadde noe med Johannes Lunde å gjøre var han veldig OK og overholdt avtaler. Og husleien kom punktlig nesten helt til det siste. Problemet her var at det ble gapt over litt for mye. Apparatet ble bygget alt for stort i forhold til det båtbransjen kunne tåle. Man må kjøre mer nøkternt om man skal overleve i denne bransjen over tid.

Sverige og Danmark

– Jeg har bestemt meg for å jobbe litt mindre nå enn før jeg solgte, sier Arne Høvik, som har overlatt stolen som daglig leder til sin tidligere salgssjef Olav Stølsli som kom ”hjem” sammen med agenturet på Saga etter konkursen. Selv skal Høvik ta seg av økonomien. Også Minor og Windy lar det nye selskapet representere seg, henholdsvis i Norge og på Vestlandet. Det arbeides også med at ”Princess-Eva” Narverud skal fortsette å representere Princess på Østlandet i samarbeid med Båtsenteret. Og så gjenstår det å avklare Nye Norsk Båtsenters engasjement i det konkursrammede Norsk Båtsenters avdelinger i Göteborg og Købehavn.
– Vi har til hensikt å ordne opp i Göteborg og Købehavn, men jeg kan ikke si mer før vi har styrebehandlet saken i morgen. Vi er importør til Norge, og har åpnet avdelingskontoret i Ålesund. Vi har også agenturet for Vest-Sverige, og da bør vi være representert med kontor der etter min mening. Men, som sagt skal dette styrebehandles før jeg kan si noe mer, sier kong Høvik, travelt opptatt med å rydde opp etter andres Princesse-eventyr. Ikke ulikt andre konger.