utgave nr 4 2005

Prøvekjøring: Silver Viking 17 Kystjeep

Publisert Sist oppdatert

Vi prøvekjører: Silver Viking 17 Kystjeep

Ny topp på gammelt skrog

Silverplast har laget en ny, halvveis walk-around-løsning med hardtop og selvdrenerende dørk på sitt 20 år gamle 17 fots skrog. Det har blitt en enkel og solid flerbruksbåt for skjermede farvann.

TEKST: HANS DUE

Det er ikke noe tull med Silverplast. Gjennom mange, mange år har de laget enkle, rimelige båter som slett ikke har konkurrert om fancy design eller masse staffasje. Så også nå, selv om det har vært noe produktutvikling og formene har blitt mykere. Dette er båten for vindfattige dagsturer i skjærgården der man like gjerne kan hive ut dorgen som å stresse seg fram i de maks 24,5 knopene som båten klarer med en 50-hester på hekken.

Inne/ute

Konseptet har vi sans for. Et forholdsvis stort styrehus med benk i forpiggen og mulighet for å montere ei lita bysse foran førerplassen. Ryggen i benken på babord side kan brukes som utfyllingspute, og man har da en liten dobbeltkøye for enkel overnatting. Sitteplasser er det således rikelig med om man både sitter inne under styrhustaket eller på aktersofaen. Passasje forut har man på den ene siden av styrhuset, mens den andre siden går helt i borde.
Båten er rank, og legger seg villig over på siden både i sidevind og ved vektforskyving om bord.
Derfor bør man snarest montere griperekke på styrhustaket for de som skal fram og ta tampen eller vil sitte her og følge med under kjøring. Rart man ikke har montert dette fra starten, for det er jo godt om griperekker ellers i båten. Innredningen er preget av enkelhet, og derav får man også en båt til overkommelig pris. Vi tror allikevel de fleste ville gitt en hundrelapp eller to ekstra for å ha et kryssholt forut til å fortøye i. Ikke alle er akrobater som kommer til slepeøyet i baugen. Targabøylen er ekstrautstyr, og den er utstyrt med pleksiglass som går ned til styrhustaket.
Selvdreneringen kan stenges med en kran som man kommer til under aktersofaen. Her er også batteriet montert i separat kasse og det er også her man setter den løse bensintanken. For øvrig er det noe stuveplass til overs. Under kjøring opp mot maks hastighet er det et forferdelig spetakkel fra selvdreneringshullet, rene trompeten til tider. Her bør man finne på noe lurt.

Sjøegenskaper og førermiljø

Sjøegenskapene preges av skrogformen. Båten er ganske flatbunnet akterut. Det gjør at den ikke tåler mye sjø før slagene blir meget ubehagelige. På den andre siden er den forholdsvis lettplanende. Det skal ikke rare bølgene til før man slakker av betraktelig på farten, for båten slår fælt i sjøen. På noenlunde flatt vann går det greit, men trimplan er nok en absolutt fordel. Det skvetter fort over fordekket. Heldigvis sitter man skjermet under overbygget.
En stor vindusvisker holder en stor og ryddig flate på frontvinduet, men viskermotoren bør snarest byttes ut til en med selvparkering, og bryterpanelet flyttes. Kombinasjonen er mildt sagt irriterende. Man skal ikke måtte træ hender gjennom ratt for å komme til en enkel bryter. Dessuten bør man også gå en ny runde med styringen og styrewirens løp fra førerplassen til motoren. Styringen var veldig tung.

Data:

Lengde: 5,20 m
Bredde:2,20 m
Vekt:ca 500 kg
Høyde total:1,85 m (uten targa)
Høyde innvendig:max 1,55 m
Høyde fribord:0,75 m
Motor:30 - 70 hk.
CE-kategori:C
Sitteplasser:5
Pris standard båt:kr 125.000,-
Inkluderer:Rekkverk, styring, lanterner, vindusvisker, sofa og puter.

Targabøyle og kalesje leveres som ekstrautstyr. Samlet pris kr 15.000,-
Produsent: Silver Plast AS, 6475 Midsund. Tlf. 71 27 88 90. www.silverplast.no

Powered by Labrador CMS