utgave nr 11 1994

Førstehjelp for plumpet påhenger

Publisert Sist oppdatert

Førstehjelp for plumpet påhenger

Av Michael Naujok
Norsk oversettelse: Ingvar Johnsen

Hundrevis av påhengere faller i sjøen hver sommer. Med hjertet i halsen og ryggbrekkende øvelser løfter vi motoren av og på lettbåten eller landstedbåten - alt for ofte med et plask som resultat. Men frykt ikke. Dette førstehjelpskurset bringer etter all sansynlighet den druknede tilbake til livet.

Det viktigste er å få motoren på tørt land så fort som mulig. Testmotoren var sikret med en line og grei å få på land. Etter et saltvannsbad må motoren spyles grunding med ferskvann. Ta av dekslet og spyl alle synlige deler med en ikke alt for sterk stråle. Trykkspyler er tabu! Vær nøye med å fjerne sand-, salt og gjørmerester fra kroker og kriker. Har du pressluft tilgjengelig, blås motoren knusk tørr. En hårtørrer eller blåsesiden på en støvsuger er også god hjelp. Har motoren innebygget tank, så tøm denne (på en kanne!) blås ordentlig gjennom tanken og ikke fyll den igjen.

Av med pluggene

Nå gjelder det å ha tatt vare på originalverktøyet, for nå skal pluggene av. Ofte sitter pluggene så kronglete til at du ikke får dem ut med vanlig verktøy. Ta ut pluggene og dra rundt motoren med startsnoren. Vann vil komme ut av plugghullene. Legg motoren med "hodet" ned og fortsett å dra i snoren til det ikke kommer mer vann.
Nå er det klart for den første medisinen. Fet vanndrivende olje i form av "verktøykasse på sprayboks", motorolje eller konserveringsolje sprayes/helles inn i pluggåpningene. Få gjerne en hjelper til å dra forsiktig i startsnora samtidig. La oljen virke/trenge inn noen minutter og dra ytterligere noen omganger i startsnoren for å fordele den ordentlig. Mens du eller hjelperen drar i startsnoren, spray også inn i luftinntaket på forgasseren. Sett så pluggene inn igjen - helst nye.

Opplivning

Den første tankfyllingen bør få ca. en prosent fetere blanding enn vanlig. Nå er du ved det spennende øyeblikket: Er det liv i motoren? En motor som var frisk før den druknet, vil som regel gå etter et par drag i snoren. Ikke gi full gass når motoren er startet. Kjør den gjennomvarm på maks halvt turtall. Ikke bli engstelig for at motoren ryker voldsomt. Det er bare alle oljen som er sprøytet inn som kommer ut som røyk. Etter en halv times kjøring kan du være helt sikker på at alle vannpartikler er fordampet og motoren er klar for et nytt liv.
Etter denne første prøvekjøringen, tar du ut tennpluggene. Er de rene og har en rødbrun farge, er dette et klart signal om at forbrenningen er som den skal. Hvis dette ikke er tilfelle, ta motoren umiddelbart med til et verksted.
Du skal også sjekke gearoljen i undervannshuset. Åpne tappeskruen, og slipp ut litt olje. Er den hvit, må huset renses umiddelbart. Dette kan et verksted gjøre for deg, men følgende metode gjør jobben effektivt. Bland ut fem deler gearolje med en del diesel. Fyll undervannshuset til oppgitt nivå, og kjør motoren i gear på lavt turtall et halvt minutt.
Gjøres dette på land, fjern propellen før du kjører, og sørg for at motoren får kjølevann enten ved å sette den i en egnet tank, eller ved å tilføre vann direkte fra slange via overgang rett inn i motorens kjølesystem. Ikke belast motoren med denne fortynnede gearoljen. Gjenta behandlingen en gang til eller til oljen er helt klar. Da fyller du på ufortynnet olje, så er alt i orden.
Hvis motoren har ligget lenge under vann, eller er full av sand og gjørme, så ferskvannsspyl og dynk den med "verktøykasse på boks" før du bringer den raskt avgårde til et fagverksted. Gjerne et merkeverksted fordi enkelte modeller kan kreve spesialbehandling for å få et nytt liv.