utgave nr 9 1997

Wellcraft "Boot Camp"

Publisert Sist oppdatert

Wellcraft "Boot Camp":


Fartslek på alvor

Av Torbjørn Gustafson

Å kjøre fort på sjøen er hverken ulovlig eller farlig. Til riktige tider og på egnede plasser. På denne fartsbåtskolen i Florida lærer man seg kunsten gjennom en passe blanding lek og alvor.

Fartsglede kjenner ingen grenser, alder eller kjønn. I karusellen, skibakken, sportsbilen eller "muskelbåten" - håret flagrer, tårene renner og adrenalinet bobler som champagne i årene. Kjempemoro! Men fart som pirrer, kan like fort forføre og forarge på feil sted til feil tid og i gale hender. Derfor tar vi sertifikat for å kjøre bil. Oppfører vi oss ikke ordentlig på land, ryker sertifikatet. Kjører vi idiot med våre fartsbåter, ryker snart den frie farten på sjøen også.
Seriøse fartsbåtbyggere vil helst ikke se sitt levebrød forsvinne på grunn av uvett og de forsøker derfor å oppdra kundene så godt de kan. Men bare å fortelle at den spisse enden er foran på båten og hvor du finner startknapp og ratt, holder ikke. Fornuft må til. Og da snakker vi om den fornuften som sitter mellom skipperens ører og som absolutt er påkrevet for båten, mannskapet og omgivelsene.

"Been there - done that!"

Den store amerikanske båtprodusenten Wellcraft Marine Co, Florida er internasjonalt kjent fra flere TV-serier og fra racerbanene. De har tatt opplæring på alvor og med sin "Boot Camp" har de en løsning de er alene om. En tre dagers "konsentrasjonsleir" der menn blir gutter gjennom en passe blanding av lek og alvor. Også jenter selvfølgelig. Av de 120 elevene som har vært gjennom kursene siden de startet for drøyt et år siden, er det akkurat fullført et intensivkurs kun for jenter. Kurset er et samarbeide med verdens eneste båtblad for jenter "Boating for Women" som Båtmagasinet omtalte i maiutgaven i år. Bladets sjefredaktør, Amy Rapaport, klarte det aller første Boot Camp-kurset med glans.
Beviset på "verdigheten" og kunnskapen er et pampete diplom pluss jakken med stor "J", som ikke kan kjøpes for penger. Ikke engang dollar. Så, hvis du ser noen med et uvanlig velsydd reklameplagg med Boot Camp-logoen og sloganet "Been there - done that", er det en person som vet hva som kreves i 50 knop. Vi er ikke så mange....
Dette målet når du i verdens raskeste "flytende klasserom", standard 31-fots Scarabs med skarp V-bunn for høysjøfart, spesialinnredet med seks ståseter og et ekstra sett gass- og gearspaker for instruktøren. Kombinasjonen av drøyt fire tonn båt og 1000 hestekrefter og en marsjfart på over 60 knop blir lett direkte dødelig i uvante hender, men kurset er lagt opp etter dette og lærerkorpset er mildt sagt høykvalifisert: Kommersiell kapteineksamen fra U.S. Coastguard samt gode resultater fra offshorebanene er minimumskrav. Som regel har lærerne mestertitler som fører, navigatør eller "gasser".

Fort fram med finesse

Dette ble raskt bevist med all ønskelig tydelighet da vår skipper, Donny Wadek, tok "Team 2" på en "godmorgentur" ut på havet minutter etter den første dagens frokost. Det ble en sterk åpning i maksfart på kryss og tvers over krappe to meters bølger. Dette krever virkelig håndlag med gasspakene for å unngå overrus når båten tar av i motsjø eller nesedykker i medsjø. Det håndlaget hadde Donny. Demonstrasjonen ga dessuten god motivering og bakgrunn for den følgende undervisningen som har som mål å "lære folk å ha det moro med fartsbåten, uten å plage andre og skade seg selv, mannskap og båt". Konsentrasjonen til elevene var derfor 100 prosent under teoritimene i land og 110 prosent i båten der manøvrene først ble demonstrert av læreren. Deretter brukte han all den tid og tålmodighet som skulle til for at eleven selv klarte brasene.
Starten går i gangfart med forover og akterover, svinger til begge sider, fortøyning til brygge o.s.v. Alt i deplasementsfart med mye fritt vann omkring. Opp i plan med fullastet båt og skarp V-bunn (23 grader) er en helt annen skål. Får de over 1000 hestene frie tøyler, gir propellene mer skum enn drivkraft. Ekvipasjen siger langsomt, men støyende bortover med nesa i været og planingen kommer sent, eller ikke i det hele tatt. Farlig for omgivelsene og seigpining av motorene. "Progressivt pådrag" der propellene beholder "bittet" i vannet, kanskje med hjelp av riggtrim og/eller bruk av trimplan gir rask akselerasjon til planingsfart og reduserer risikomomentet maksimalt og eliminerer ekstra vann på kvernene til fartsbåthaterne. En kontrollert stopp hører også med til pensum.
Nødbremsing, derimot, krever sin helt spesielle teknikk. Her skal det være et intrikat samspill mellom gear og gasspakbruk. Eleven lærer fort at en fartsbåt ikke bremser som en bil, og at dette gjør det viktig å være forutseende og unngå farlige situasjoner i god tid. Det er ikke enkelt i 50 knop.

Trim avgjørende

I hastigheter over 30 knop spiller trimmen en hovedrolle. En kunstner med trimmen må oppleves. Det er utrolig hva de gutta kan få ut av en båt. Det krever trening - mye trening. Hvor flinke vi var, ble brutalt avslørt på fartsbanens krinkelkroker. Feiltrim fikk propellene til å suge luft, du mister grepet i vannet, farten synker - noen ganger under planingsterskelen - oops! Motorene hyler og læreren brummer. Etter 12 timer på sjøen, begynte teknikken å sette seg i ryggraden. Vi båtpressefolk kjørte en forkortet kursversjon, mens "vanlige dødlige" måtte ha en dag til utpå før de ble godkjent.
Eksamen var et avansert baneløp og en navigasjonskonkurranse på havet der både de individuelle egenskapene og hvordan laget fungerte, ble vurdert. Alt etter strikte regler, mye alvor og mye jubel. Samt mange mange desibel over lovlige støygrenser da vi kom langt nok fra kysten og lyddempersystemet ble koplet vekk og våre doble V-åttere fikk brumme fritt gjennom strake rør. Effektøkningen er ganske beskjeden, men fartsopplevelsen og adrenalinkicket blir grenseløst.

Verdt pengene

Mange kommer til Boot campen som nybegynnere, mens andre har kjørt fartsbåt lenge og vel og tror de kan alt (du verden som vi tok feil). Alle kategorier får full valuta for pengene, dels gjennom omfattende grunnkunnskaper og økt trygghet. Dette gir deg en helt ny kjøresikkerhet samt finkorrigeringer av kjøreteknikken og korrigering av dårlige vaner.
Kursavgiften er rundt 5000 dollar - alt inkludert - noe som i utgangspunktet kan virke dyrt, men som etter endt kurs virker som vel anvendte penger. Riktig gode råd kan aldri bli for dyre.
Opplysninger om Boot Camp: Vivienne Rawlinson, Wellcraft Marine, 1651 Whitfield Ave. Sarasota, Florida 34243. Tlf.: (USA) 941 755-7811, linje 215. Fax: (USA) 941 751 7860.