utgave nr 8 2004
Nyttig kurs for alle båtbrukere
Nyttig kurs for alle båtbrukere
Et seks dagers "seilkurs" inneholder for det meste ting som er nyttig og viktig for alle som skal ut i båt. Navigasjon og tillegging med spring, for eksempel.
TEKST: JØRN SØDERHOLM
Det aller meste på et slikt kurs dreier seg om ting som er relevant uansett hvilket fremdriftsmiddel båten har. Vi mønstret på Norsk Seil- Navigasjonsskoles 36 fots Najad en vakker tirsdag i Moss. Totalt er vi seks mennesker i båten, et antall som viste seg å passe utmerket. Instruktør Arild Flaa lot elevene få utfordre seg i ytterkanten av sine grenser, men hele tiden i tålmodig tilstede som tryggheten selv.
På vei utover i ytre Oslofjord går de første milene med til å finne ut av tamper og kluter. Elevene må selv sørge for navigasjonen. I løpet av de seks kursdagene blir alle drillet i navigasjon med gamle og nye hjelpemidler, deriblant å ta ut og navigere etter kurs og plotte kursen man faktisk går i kartet. Det kan være greit - også for en snekkeskipper - å vite hvordan han skal navigere dersom vær og sjø forhindrer ham i å gå ønsket kurs.
Spring
Det er vanskelig å kalle noen deler av kurset viktigere enn andre. For vår egen del hadde vi størst nytte av to elementer: Mørkenavigasjon og kjøring i spring. Mørkenavigasjon i praksis er ikke helt lett å få til i juni. Et par timer fra midnatt kjørte vi for motor gjennom en fyrled på 13-14 nautiske mil, til atskillige aha-utbrudd fra elevene.
Kjøring i spring er alt for lite utbredt som metode for å legge fritidsbåter til kai. Få i land et tau som rekker til et fast punkt på brygga, aktenfor midten av båten og tilbake til kryssholtet. Kjør forover med dette tauet fast, og du har all verdens tid til å feste resten av fortøyningslinene. Uansett hvordan det blåser, og uansett hvor trang det er. Du kan til og med ta deg tid til en prat på brygga mens båten passer seg selv i springet.
Det høres enkelt ut, men det er skremmende mange som legger til på "sin egen" måte. Helt greit under snille værforhold men om det blåser opp litt blir det å halte seg til kai med armer og bein, folk som haler i tamper og høylydte "hopp, kjerring!" og verre ukvemsord. Sett et spring, gå forover og la springet presse båten mot brygga. Da blir tillegging og fortøyning en positiv opplevelse for alle om bord.
Andre temaer kurset gikk gjennom - som har relevans for alle båtbrukere: Riktig ankring, fortøyning i uthavn, fortøyning med flere båter utenpå hverandre. Alt i alt er denne typen praktiske kurs nyttig for alle båtfolk, uansett om båten har "pinne på midten" eller ikke.