utgave nr 10 1998

Test: Fjord terne 21

Publisert Sist oppdatert

Test: Fjord terne 21


Stilig lillesøster


Fjord Boats A.S. lanserte tidlig i våres lillesøsteren i Fjord terne serien. I noen år har storesøstrene, 24-, og 28-foteren fått et trofast publikum. 21- foteren har ingenting å skamme seg over. Den viser at tradisjonelle norske linjer tilfredsstiller de mest kresnes krav til en moderne båt.

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Produsenten kaller båten en skjærgårdsbåt. En betegnelse som passer meget bra, selv om skroget har egenskaper som tåler en utaskjærstur i ruskevær. Testbåten var dessuten spesialversjonen med utstyr som varmt og kaldt vann, do med septik, kjøleboks, baugpropell, elektrisk aktervinsj m.m. I praksis en fullgod turbåt med mulig overnattingsplass for fire (gode venner). Prislapp med alt dette utstyret og med en 85 hesters Yanmar dieselmotor er kr 550.000,- . Prisen for standardversjonen med 53 hesters Yanmar diesel starter på kr 365.000,-.

Innredning under dekk

Under dekk er det "vegg til vegg køye" med plass for to. Under en løs pute i midten er det plass til et fastmontert toalett med septiktank. Lys, en enkel hylle til småtterier og stuerom i benkene er alt du finner her. Enkelt og greit. Luftingen foregår via luke, dør eller begge deler opp mot uteplassen. En lufteventil i dekket hadde kanskje vært på sin plass, men hadde ødelagt den rene og fine dekksflaten. Ombord i denne båten er det fort gjort i og med at den kun er 21 fot.

Uteplassen

Uteplassen er elegant og fornuftig utformet. Det er brukt materialer som tåler vann uten at alt for mye må ryddes bort. Omfattende bruk av teak gir et lunt og solid inntrykk. Avrundete hjørner og gode muligheter til å holde seg fast, er bra. Rene plastflater kombinert med "evighetstreverket" teak, gjør sitt til at båten er lettstelt. I likhet med sine storesøstre har 21-foteren en litt tilbaketrukket førerplass. Det gir plass til et langsgående sete på hver side forut i le av vindskjermen, slik at man ikke behøver å spenne opp kalesjen for å beskytte seg mot kald fartsvind eller litt sprut.
Under styrbord sete er det stueplass. Til babord er det en romslig Supercool kjøleboks forenom et enkelt benkarrangement med vask. På motorkassen er det en seteplass mot og en med fartsretningen. Helt akter har båten et solsengarrangement med mulighet for ekstra soveplasser. Vær forøvrig klar over at det ikke er full ståhøyde under kalesjen. Uteplassen er selvdrenerende.

Dekk, beslag m.m.

Dekket er flatt og rent. Båten er faktisk så "stiv" og har så brede dollbord at det er problemfritt å bevege seg langs siden for å komme ned i uteplassen. Du kan også entre uteplassen gjennom vindruten. Den midtre delen kan åpnes. Det er nødvendig når du skal ned i båten med den tredelte kalesjen spent opp. Trinnet du trenger for å "lande" trygt på dørken er litt for puslete til at folk som er dårlig til bens kan føle seg helt trygge. Men "hovedveien" er langs dollbordet etter at du har lastet bagasjen m.m. gjennom åpningen i vindruten.
Fortøyningsbeslagene er solide. Pullerne er bra plassert. To ekstra pullere på høyde med førerplassen er ekstrautstyr og anbefales på det sterkeste. Når du er alene og skal legge til, kan du stå ombord i båten og legge en midtfortøyning, slik at du i fred og ro kan gå på dekk og sette de andre fortøyningene uten stress.
Badetrapp er standardutstyr, men badeplattform koster ekstra.

Sjø- og manøvreringsegenskaper

Med 85 hesters Yanmar gjør båten 21 knop på 3600 omdreininger (toppfart) med to mann ombord og lite diesel på tanken. Fullastet vil dette antakelig si en marsjfart på 18 - 20 knop. Skroget er en "glider" eller halvplaner om du vil. Det strekker seg pent ut i fart, og trimmen er såpass moderat at vi ikke hadde problemer med sikten fra førerplassen. Båten er tørr, myk i sjøen og med nesten perfekt retningsstabilitet i alle fartsområder og med sjøen inn fra alle retninger. Selv da vi slapp rattet og to mann gikk ut i borde, gikk båten som på skinner, også i sidesjø. Ved siden av Master 740 og de større Fjord ternene, er dette et av de mest harmoniske skrogene vi har kjørt av denne typen
Når du skal manøvrere i akterover, bør du vite hvilken vei propellen går. Denne gir et betydelig sidetrekk, så styrbord akterover er like håpløst å få til som på tilsvarende båter (båten hadde høyregående propell). Testbåten var utstyrt med baugpropell, så styringsproblemer eksisterte ikke.

"Teknisk utførelse"

Eksteriørmessig sett gir båten et solid inntrykk. Bra utvendig finish, solid treverk, flott teakdekk - i det hele tatt en perle. I tillegg virker det meste ordentlig sammensatt. Ingen knirking, bra lyddemping - spesielt når man tenker på at mye av motoren stikker over dørken, og at du har motorkassen ved siden av deg ved førerplassen der vi målte lyden. Fjord Boats A/S har valgt å sette bort produksjonen, og det virker som om det Fjord har kontroll over er "hel ved". Går man imidlertid båten litt etter i sømmene, synes vi det var vel mye slurv. Stort sett greit, men at man for eksempel ikke pusser av flisene der man har gått gjennom en finerplate med en rundsag og en kabelklyse som en rastafrisyre under instrumentbordet, hører ingensteds hjemme i en båt i denne klassen. Noe bør gjøres med kvalitetskontrollen!

Konklusjon

Vi våger oss å kalle Fjord terna en sjøens Jaguar. Skjønnhetsplettene er ikke synbare, men bør tas alvorlig. Skroget er fortreffelig, innredningen er funksjonell og løsningene er sjøvennlige. Støynivået ombord er meget behagelig. En stilig båt!

Fart- og lydmålinger


Omdr. minFart i knopLyd i Decibel A
36002181,6
33001979,4
30001778,1
27001475,9
24001075,4
2100873,9
1800671,1
1500565,9
1200464,0
9003,561,8
700 (Tomgang) 2,560,6

Data


Priser fra kr 365.000,- til kr 521.000,-.
Opplysninger: Fjord Boats A..S. Salgskontor: Tlf.: 66 98 00 02, Faks.: 66 84 67 20.

Lengde:6,46 m
Bredde:2,44 m
Dybde:0,74 m
Vekt:fra 1500 kg
Diesel:138 l
Vann:60 l
Septik:32 l

Powered by Labrador CMS