utgave nr 6 1999

Test: NB 8700- ”Superkombi”

Publisert Sist oppdatert

Test: NB 8700


”Superkombi”


Kombinasjonen arbeids/fiskebåt og fritidsbåt har fått navnet kombibåt. NB 8700 er en ”superversjon” med stort arbeidsdekk ute, mens inneplassen er turbåt så god som noen – så fin at oljehyret bør henges igjen ute.

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Man sitter alltid igjen med et hovedinntrykk etter å ha testet en båt – et inntrykk som ofte kan formuleres med ett ord. Hovedinntrykket etter noen timer i NB 8700 er ryddig. Alle tekniske og elektriske installasjoner ligger over gjennomsnittet, og er i tillegg enkle og oversiktlige. Daglig leder ved bedriften, Erik Allers, sier at prosessen med EU – direktivet og den obligatoriske CE – merkingen, har vært en medvirkende årsak til at båtenes tekniske standard er blitt bedre.

Under dekk

De faste køyene er plassert i lugaren forut fordelt på to i V – køye og to i en dobbelt langsgående stikkøye på styrbord side under førerplassen. Innredningen i hele båten er en blanding av skaipolstrede skrogsider, plast innerskall, hvite finerplater og lakkert amerikansk eik. Noen vil antakelig hevde at dette gir et kjølig inntrykk, men vår erfaring er at denne materialbruken er praktisk fordi båten blir enkel å holde ren innvendig. Det er et ekstra poeng når båten kan bli brukt tøffere enn en båt som kun skal benyttes til fritid og lyst. Den røde fargen på ullstoffet i puter og gardiner, er med på å gjøre interiøret lunere.
Hele soveseksjonen er åpen, så noe familieliv i dobbeltkøya blir det ikke hvis man har barn eller andre gjester om bord. For rent lystbåtbruk, har båtbyggeren en mer egnet modell, nemlig 840. Nede er det et hengeskap, der vi heller ville ha valgt hyller. Bak en dør under V – køya kommer du enkelt til oljepåfyllingen til sidepropellen (ekstrautstyr, kr. 19.000). Det er lett å komme seg ut av lufte/rømmingsluken i lugartaket. Dørkene i hele båten er i teakfiner.

Salong/bysse/styreposisjon toalett

NB Marine A.S. har vært en av de ledende byggerne av båter med innelukkede salonger, noe du oppdager av plassdisponeringen; enkel, lys og romslig, men likevel funksjonell og maksimalt utnyttet. Sovelugarene forut og hovedsalongen er kun skilt fra hverandre med forheng.
Førerplassen på styrbord side har god plass til to i dobbeltsetet. Føreren har så bra komfort at en lang rorvakt ikke er noe problem. Kontroller og instrumenter er greit plassert og et bra varme/defrosteranlegg er montert på motorens kjølevannssystem (standardutstyr). Sikten fra førerplassen er god, bortsett fra babord skrått akterover der doen tar noe av sikten. Den hydrauliske styringen til Tenfjord var ikke bra. Da vi startet testturen, tok båten knapt nok ror uansett hvor mye man sveivet rattet rundt. Båtbyggeren kunne fortelle at man hadde funnet ut at noen fjærbelastede ventiler i styringen ikke fungerte når det var kalt i været. Det stemte. Etter at oljen i systemet var blitt varm, virket styringen perfekt. Dette er ikke en norsk styringsprodusent verdig. Hvis du åpner takluka, går det fint an å stå og kjøre med hodet opp av luka.
Ryggen til førersetet blir med et håndgrep om til rygg i den romslige sittegruppen og spiseplassen. Her er det god plass til fire spisegjester, til nød også seks. På motsatt side er bysseseksjonen med bra arbeidshøyde, men uten avsetningsplass og arbeidsplass, med mindre det enkle passasjersetet på babord side vippes fram eller kokeapparatet ikke er i bruk. Byssa har tilstrekkelig med skuff- og skapplass. Jeg savner en liten detalj: Foran på hyllene bør man spandere en slingrekant. Det er ikke hyggelig etter en tur i bølger at alt innholdet raser ut i det man åpner skapdøren. Et lite tips til: TV-en har funnet sin plass om bord i båtene våre. Den naturlige plasseringen er oppå bysseseksjonen. Et 12 – volts uttak her hadde vært bra. Salongen som helhet er meget lys og smakfull. Stoppen i sittegruppen er bra, og den er plassert så høyt at man har fullt utsyn.
Toalettet ligger aktenfor bysseseksjonen og er stort, har full ståhøyde (2,20 m) og er greit utstyrt og har bra med avsetningsplass. Med doen her, vinner man plass i sovelugaren, men mister noe av bysseplassen. Likevel er plasseringen smart. Jobber man ute på dekk og må ”tre av”, slipper man å gå med ”arbeidstøyet” helt nedenunder. Under en luke i dørken er det et enormt stuerom.

Sjø/kjøreegenskaper

Skroget er ”halvplanende” med kjøl, men marsjer bra i 24 knop, så halvplanerbegrepet blir etter hvert litt utvannet. Men skroget er bra! Retningsstabiliteten er perfekt, så styrmannsjobben blir behagelig. Skroget slår overraskende lite i motsjø, og krever ikke mye ”ratting” selv i låringssjø (skrått inn fra siden aktenfra). Vi målte over 28 knop på radaren med en 5,7 liters, seks sylindret dieselmotor med 5,7 liters sylindervolum som ydet 150 hestekrefter ved 2700 omdr. min. Et svært behagelig bekjentskap, både effektmessig og lydmessig.
Testbåten hadde sidepropell og det var problemfritt å snu den på femøringen. Men selv uten bruk av sidepropellen, er båten meget manøvreringsvillig både forover og akterover – når oljen i styringen blir så varm at den ”tar tak”.

Uteplassen

Akterskottet fra salongen og ut har en skyvedør som kan låses i alle stillinger. Uteplassen er stor og har allverdens plass til last, fiskebruk eller bord og stoler. Uansett hva du fyller uteplassen med, kan det stues vekk – enten under de to store lukene akterut eller i det enorme stuerommet under dørken inne.
Dekket er selvlensende. For å komme forut på dekk, må du opp et trinn. Hele veien er det rikelig med håndrekker og gode dekksflater å gå på. Håndrekker, pulpit og fortøyningsbeslag er solide og ordentlig montert og plassert. Kompliment også for lanterneplasseringen. Alle lanternene er montert på en mast oppå taket. Derved sjenerer ikke lyset under kjøring i mørke.

Teknisk og elektrisk

De tekniske installasjonene er basert på enkle, solide og funksjonelle løsninger. Motoren her helt innkapslet i en isolert ”boks”. Den dempet motorlyden effektivt. Dessuten kan hele ”boksen” taes fra hverandre, slik at tilgjengeligheten både ved service og reparasjoner er enkel. Røroppleggene er oversiktlige og bra merket. Alt er plassert slik at inspeksjonspunktene er lett tilgjengelige.
Det elektriske opplegget er ryddig. Ladspenning på 14 volt er noen viktige tideler for lavt. Den solide batteribanken kunne gjerne ha hatt en festestropp. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at batteriene vil holde seg på plass under normale omstendigheter, men så er det den ene gangen når forholdene ikke er ”normale”. Kabler o.s.v. er bra klamret og lagt i plasstrør. Greit hvis man for eksempel skal tre gjennom en ny kabel.

Konklusjon

NB 8700 er en fornuftig båt til sitt bruk. Komforten er god nok til turbruk. Og arbeidsplassen ute er stor nok til de fleste bruksområder som fiske og lignende. Bedriften er kommet langt når det gjelder ryddigheten på tekniske installasjoner. Båten har etter min mening for liten skapplass, selv om det er mye stuerom om bord. Det har ingen praktisk betydning, men man kunne godt ha spandert toppcoat på innsiden av dekket. Ellers er plastarbeider og finish av høy kvalitet. Men som vi også bemerket på Saga’s nye 29 – foter: En runde gjennom hele båten med slipepapir for en siste finish på kanter og lignende, hadde ikke gjort noe.

Data

Skroglengde:8,70 m
Bredde:3,30 m
Dybde:0,95 m
Høyde senterlugar:2,00 m
Høyde toalett:2,20 m
Dieseltank:380 l
Vanntank:120 l
Motor: 130 – 220 hk.
Vekt:3,3 tonn.

Testresultater

Fart målt med radar og to personer om bord. Motoren var en Iveco seks sylindret dieselmotor med 5,9 liters sylindervolum som yter 250 hk. Ved 2700 omdr.

Omdr. MinFart i knopLyd i desibel (A)
280028,084
250026,081
220023,879,1
190016,575
160011,573
700 (tomgang)3,959,5