utgave nr 9 1997

Trimplan på alle båter

Publisert Sist oppdatert

Trimplan på alle båter


Få konstruktører har lykkes i å få fram optimale skrog som går perfekt i alle fartsområder og forskjellige belastninger. Mange går dessverre bedrøvelig, men mye kan rettes opp med trimplan.

Tekst og foto: Lars H. Lindén

Det er ikke bare konstruktørenes og båtprodusentenes feil om båten går litt på halv tolv. Vi laster opp våre motorbåter med massevis av greier og har ofte for svak motor i forhold til belastningen. Likeledes kan en for sterk motor påvirke sjøegenskapene negativt. Delvis trekker propellen båten ned sidelengs, avhengig av om den er høyre eller venstreroterende og delvis kan en sterk og tung motor gjøre at båten galopperer med baugen i planingsfart på en kort båt.
Med et par justerbare trimplan på hver side av motoren, kan man forandre de fleste båters sjøegenskaper til det bedre. Som regel er det ikke store justeringene som skal til for å rette opp båten ved for mye tyngde på den ene siden, eller i sidevind.

Perfekt i sidevind

Den verste vindretningen for en V-bunnsbåt er sidevind eller når vinden kommer inn forenom tvers. Båten vil helle mot vinden med harde bølgeslag mot skrogsiden og bunnen som resultat. Dessuten er det ubehagelig å kjøre på skrå. Flate og rundbunnede motorbåter klarer disse vindretningene noe bedre.
Men det meste kan kompenseres med trimplan, og man trykker bare ned det plan som sitter på lovart side (mot vindretningen) for å rette opp båten. I grov motsjø trykker man ned begge trimplanene like mye, noe som presser baugen ned, gir lengre vannlinje, og gjør at motsjøene treffer en skarpere del av baugen slik at de blir kløyvd. Dermed får man en mykere ferd gjennom sjøen. Ved høye hastigheter, flatt vann og lite vind, skal imidlertid trimplanene være helt oppe for at de ikke skal bremse på farten.
Trimplan kan også hjelpe tunge båter til å komme opp i planingsfart. Båter med store og tunge motorer akterut, reiser gjerne baugen mye når man gir gass, og sikten forover er lik null. Mange tunge cabincruisere klarer rett og slett ikke å komme over planingsterskelen med full last. Med trimplan, forlenger man skrogbunnen akterover, og når begge trimplanene trykkes ned, hjelper det til med å løfte opp hele akterpartiet, noe som kan utgjøre forskjellen mellom å få båten i plan, eller å “skyve hele havet” foran seg. Når båten så kommer over planingsterskelen, trekker man trimplanene opp igjen for å minske den våte flaten og få større fart.

Velg store trimplan

Trimplan lages i forskjellige størrelser for å kunne passe til flest mulig båttyper, og det er viktig at man ikke velger for små trimplan. Gjør man det, kan man risikere å måtte vinkle ned trimplanene for mye for å få ønsket bærekraft, men planene kan i mange tilfeller heller virke som en brems enn som hjelp til å stabilisere båten.
Bredden på trimplanet bestemmes av båtens lengde. Jo lengre båt, dess bredere trimplan. Man kan havne i en kattepine her fordi akterspeilet ikke er bredt nok på grunn av f.eks dobbelinstallasjon av motorer eller en masse givere til forskjellige forhold akterut, som ekkolodd, fartsmålere osv. Generelt bør man prioritere bredden på trimplanene fremfor lengden.
Trimplanenes lengde styres derimot av båttypen. På en planende båt, er det som oftest tilstrekkelig med trimplan på 8-9 tommers lengde, mens en halvplaner eller en riktig baktung båt trenger 11-12 tommer. Lettplanende båter klarer seg som regel med de minste trimplanene fordi det her stort sett er snakk om sidekorrigeringer.

Elektrisk eller hydraulisk

En komplett installasjon består som oftest av et betjeningspanel med to vippestrømsbrytere som monteres ved førerplassen, et par rustfrie trimplan med tilhørende pumper på akterspeilet. Pumpene kan enten være mekaniske eller hydrauliske.
De mekaniske har en hermetisk innebygd elektrisk motor, og denne motoren er koblet til et reduksjonsgear for å få ned turtallet. Elektriske pumper er meget lett å montere og krever ingen innvendig plass i båten, hvilket kan være et problem i båter med akterlugar eller når man har montert en masse utstyr for øvrig i motorrommet.
De hydrauliske har en elektrisk oljepumpe og en beholder som vanligvis monteres på innsiden av akterspeilet. Når man trykker på vippebryterne på dashbordet, starter oljepumpen og bygger opp et hydraulisk trykk som presser pumpen ut og dermed trimplanene ned. Når planet skal nullstilles, slippes oljen tilbake i beholderen, og en mekanisk fjør presser pumpen tilbake.

Priser rundt 5.000

På markedet finnes det for tiden omkring fire forskjellige trimplanfabrikater for fritidsbåter. Samtlige ligger på rundt 4-5.000 kroner for en planende båt, og litt over 5.000 til en halvplanende eller tyngre båt. Bennett, InstaTrim og QL er elektrohydrauliske, mens Lenco er elektromekanisk. Dersom man er på jakt etter skikkelige eksklusive trimplan til store, hurtige båter, har amerikanske Marine Power (Mercury, Mariner, Mercruiser) flere forskjellige til priser fra 15.000 kroner og oppover.
Til samtlige fabrikater finnes også ekstrautstyr, f.eks instrumenter som viser hellingen på planene i prosent, eller digitalt med antall grader eller en grafisk søyle. Prisene for disse instrumentene varierer mellom 2.000 og 2.500 kroner.
Retraktor kalles et annet utstyr som gjør at trimplanene automatisk stiller seg i nøytral stilling når man stopper motoren og slår av tenningen. Fordelen med et slikt utstyr er at pumpestengene alltid er trukket inn i pumpen når man ligger stille, og dermed forhindres groe på denne vitale delen. Prisen for dette ligger mellom 500 og 700 kroner.

Automatisk innstilling

Bennett har i tillegg noe man kaller Auto Tab Control (ATC). Med denne finessen, stiller trimplanene seg automatisk inn i den ideelle posisjon når man forandrer hastighet, når man beveger seg i båten eller når bølgehøyden forandres. Dette er mulig fordi ATC-funksjonen kan lagre alle båtens forskjellige bevegelsesmønstre i en databank. Denne finessen kan også monteres på andre elektrohydrauliske systemer, f.eks InstaTrim og QL. Prisen for denne automatikken ligger på rundt 4.700 kroner.
Spørsmålet er om man virkelig behøver noe av dette ekstrautstyret. I de aller fleste tilfeller klarer man seg bra med en standardsats, og det er ikke mye trening som skal til før man behersker trimplanene under varierende forhold. Dessuten er det ofte sånn at jo mer “leamikk” man monterer, jo større sjanser er det for trøbbel, spesielt i kombinasjonen båter og elektronikk.

Montering av Lenco

Vi har montert og testet et par elektromekaniske trimplan av typen Lenco på en planende båt i 6-metersklassen (ca. 19- 20 fot). Monteringen er meget enkel og krever ikke verkstedbesøk om man ikke har ti tommeltotter.
Trimplanene skal monteres så langt ut til sidene på akterspeilet som mulig, men ikke så langt ut at de kan skades av bøyer, bryggepåler osv. Vi plasserte våre trimplan ca. 13 cm. fra skrogsiden, hvor vi fant det beste feste for pumpene på akterspeilet. Man må altså lete seg fram til en bra plassering, spesielt om man har elektrohydrauliske pumper som krever skroggjennomføring for hydraulikkrørene.
Legger man en plankebit langs skrogbunnen i lengderetningen, er det enkelt å finne monteringshøyden for planene. Når de er helt opptrukket, skal ingen del av planet gå under forlengelsen av skrogbunnen, helst en cm. over.
Samtlige monteringshull i akterspeilet tettes deretter med Sikaflex (ikke silikon) og så skrur, eller bolter man delene godt fast. Å trekke fram kablene er enkelt. Det er ferdige koblinger hele veien. Pluss og minuskablene monteres direkte til betjeningspanelet ved førerplassen. Når dette er gjort, er monteringen ferdig, men man bør sjekke at trimplanene virker før man sjøsetter båten. Med et trykk på den høyre bryterens øvre del, skal styrbord trimplan løftes opp og stille seg i nullstilling. Med et trykk på venstre bryters nedre del, skal babord trimplan trykkes ned. Skjer ikke dette, er det bare å bytte om kablene på betjeningspanelet.

Anbefalte størrelser


Merknad:
Bredden på trimplanet (se tabell) bestemmes av lengden på båten, mens lengden på trimplanet bestemmes av båttypen. En lengde på 8-9 tommer benyttes i første rekke på lettplanende båter, mens en lengde på 11-12 tommer anbefales for halvplanende båter og båter som har meget stor tyngde akterut, f.eks ved dobbeltmontasje av motorer.

Båtlengde opp til:Bredde på trimplan:
5 m.9 tommer
6,5 m.12 tommer
7,5 m.18 tommer
8 m.24 tommer
9 m.30 tommer
11 m.36 tommer
12 m.40 tommer

Data


(X) Ved ettermontering kr. 1.995,-

FabrikatBennettInstaTrimLencoQL
TypeHydrauliskHydrauliskMekaniskHydraulisk
Spenning i volt12/2412/2412/2412/24
Pris komplett 9 x 12’’4.526,-4.305,-4.580,-4.714,-
Pris komplett 12 x 24’’5.220,-4.900,-5.170,-5.770,-
Ekstrautstyr
Triminstr.2.435,-1.445,- (X)---2.467,-
Retraktor586,-500,-695,-586,-
Automatikk4.686,----------
Importør:Telmo ControlStein IversenSleipner MotorVolvo Penta