utgave nr 2 2005

Testkavalkade: Skilsø 33 FB

Publisert Sist oppdatert

Skilsø 33 FB

Traust og trivelig

Skilsø 33 FB har vært på markedet lenge. En solid kvalitetsbåt, bygd på ære og samvittighet - men det blir litt gammelmodig.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Skilsø har en tradisjonell og enkel dekkslayout. Akterdekket har to fine benker i hvert hjørne, og en port i akterspeilet som leder ut på en solid og romslig badeplattform. Skal du frem på dekk må du ta veien om dollbordene, under flybridgedekket er det montert griperekker. En syrefast leider leder opp på flybridgen.
Selve flybridgen er lav og har to seter i fartsretningen, der passasjersetet er noe bredere enn førersetet. En god håndrekke er plassert foran passasjeren. Førerplassen er ergonomisk god, men vi kunne ønsket oss et kartbord. Helt akter på flybridgen kan man rigge opp en solseng.
Tiden har definitivt løpt fra førerplassen under dekk. Den doble rormannsbenken med ryggstøet som kan vippes frem og tilbake er en god ide med hensyn til plassutnyttelse, men komforten er dårlig. Rattet er plassert for lavt, og beinplassen innskrenkes av en utsparing til styrekabler.
Kartbordet er lite brukervennlig, og plassen til å montere elektronikk er begrenset. Overflaten på dashbordet er malt i en matt gråfarge som effektiv hindrer reflekser. Vinduene er satt inn i aluminiumsrammer. På testbåten var det lekkasjer fra disse.
En opphøyet U-sofa med nedsenkbart bord utgjør salongen. Byssa er plassert akter på babord side, det er rikelig med stuveplass og ved å vippe frem passasjersetet kan man enkelt øke avsetningsplassen. Nedgangen fra salongen til mellomgangen har en separat dør. Med døren lukket blir stikklugaren en separat enhet med mye plass. Et hengeskap, sammen med tre andre skap finnes også her. I fotenden på køya er det et teknisk rom. Adkomsten skjer via en plate som er unødvendig kronglete å fjerne.
Hovedlugaren består av en skråstilt køye. En sittebenk er plassert til styrbord. En luke i benken gir adgang til baugpropellens oljebeholder. Stuveplassen i Skilsø 33 FB er gjennomgående god. Toalettrommet har noe snau ståhøyde, men man sitter greit på porselenet. Dusjrommet skilles fra toalettet med et forheng, og man må ta med seg dusjhodet fra vasken og holde det i hånden når man dusjer. Løsningen er ikke ideell.
Ventilasjon ivaretas av et koøye som kan åpnes, samt en elektrisk vifte. Båten har et konvensjonelt planende skrog med 16 grader V-bunn. Sjøegenskapene og stabiliteten er god, selv om båten legger seg noe i svingene. Skroget viser ingen tegn på å slippe eller kavitere.
Baugpropellen på fire hk er for liten. Det elektriske anlegget er godt dimensjonert. Standard batteripakke er 2x115Ah. Dieselfiltrene med glassklokke er korrekt montert utenfor motorrommet. Hovedmotoren står fritt, med god tilgang til alle servicepunkter.

Tekniske data

Lengde:9,90 m
Bredde:3,20 m
Drivstoff:420 l
Ferskvann:180 l
Varmtvann:40 l
Septik:140 l
Vekt tørr båt:4.100 kg
CE-kategori:B
Motor:Volvo Penta, fra 1xD4 260 til 1xD6 350, eller 2xD3 160
Pris standard båt:1.517.600
Mer info:Skilsø Båtbyggeri AS, Færvik, telefon 37 05 80 70.