utgave nr 2 2005

Testkavalkade: Joda 850 TC

Publisert Sist oppdatert

Joda 850 TC

Rask og romslig klassiker

Joda 850 TC går fort, og har god plass. I tillegg er den rimelig, og kvaliteten er god.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Skroget til Joda 850 TC er i grove trekk det samme som ble lansert på Joda Family i 1979. Den siste oppgraderingen fikk det i 2003, og det resulterte i denne båten. Skroget er et tradisjonelt halvplanerskrog med strak aksel og ror. Båten viser ingen tegn til å ville plane på kjølen, og manøvreringsegenskapene er svært gode.
Uteplassen er tradisjonell. På toppen av akterlugaren er det puter, og man finner en L-sofa på hver side akter. Et bord kan monteres mellom sofaene. Byssa er plassert til babord, og et kjøleskap er plassert under førerstolen. Byssa er enkel, men skapplassen er for dårlig. Ved å vippe frem passasjerstolen får man tilgang til et kokeapparat med keramisk topp og to kokesoner. Byssa har en skikkelig stålvask. Arbeidshøyden er i laveste laget.
Førerposisjonen er real. Oversiktligheten er god, og man sitter godt i en justerbar stol. Et skikkelig kartbord setter kronen på verket. Akterlugaren er romslig, med en stor køye på hver side. Ved å løfte opp dørkplantene og putene i køya for man svært god adkomst til skrogbunnen med lensepumper, skroggjennomføringer og rormekanisme. I salongen kan dørkplatene også fjernes for inspeksjon av bunnen. Salonggruppen har god plass til seks personer, men bordet er lite. Hovedbenken har et stort stuverom i hver ende. Køyearrangementet er gedigent, i alt seks soveplasser finnes her fremme. Stuveplassen står ikke i stil til antall soveplasser om bord, men båten leveres med ulike innredningsløsninger som byr på vesentlig mer skapplass. Toalettrommet er stort, men er ikke klargjort for dusjing. Bedre lufting ville også vært ønskelig.
Motorrommet er romslig og ryddig, med god tilgang til motorens servicepunkter. Et trau under motoren fanger opp eventuelt oljesøl. Batteribanken er på 2x105 ampere, men tilgangen til batteriene burde vært enklere. Motoren i testbåten var en Volvo Penta TAMD 31 P. Den har rikelig med krefter og gir en toppfart på 21,5 knop.

Tekniske data

Lengde:8,50 m
Bredde:2,98 m
Drivstoff:220 l
Ferskvann:135 l
Varmtvann:30 l
Septik:135 l
Vekt tørr båt:3.000 kg
CE-kategori:C
Motor:Volvo Penta, 53-193 hk. (D255 HS25A - TAMD 41P HS45A)
Motor i testbåt:Volvo Penta TAMD 31P, 144 hk
Pris standard båt:731.163,- (m/ VP TAMD 31P)
Mer informasjon:Joda Industrier AS, Fevik, telefon 37 04 85 44. www.joda.no