utgave nr 11 2007

TEST: Nye Honda BF 75 og BF 90

Publisert Sist oppdatert

TEST: Nye Honda BF 75 og BF 90


Mer effekt med mindre volum


TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÈN

Japanske Honda var i 1964 først ute med firetaktsteknikk på utenbordsmotorer. Produsenten er nå i ferd med å bytte ut og oppgradere hele sitt motorprogram. Vi har testet de nye 75 og 90-hesterne på to nye båter fra Nordkapp.


Utenbordsmotorer i størrelsen 70 til 100 hester er populære i våre farvann. Deres sylindervolum på rundt 1500ccm passer til en mengde ulike båttyper. Fra den raske sportsbåten på rundt fem meter til små lastefartøy med hytte. Ny ventilteknikk gir bedre dreimoment gjennom hele omdreiningsregisteret, og ny innsprøytningsteknikk sørger for dramatisk mindre forbruk. Med disse modellene er det mye drivstoff å spare på planende båter. Godt under en liter per nautiske mil i 25 knops fart. I denne klassen har både Mercury og Yamaha nye innsprøytningsmotorer, begge firetaktere. Italienske Selva satser på totaktere med direkte innsprøytningsteknikk, og har to nye motorer på 70 og 80 hk. De siste nyhetene kommer fra Honda, som erstatter sine 75 og 90 hk med nye firetaktere med eksakt samme effekt. Grunnkonstruksjonen til disse to nye motorene stammer fra motoren som brukes i bilen Honda Jazz. Nye Honda BF 75 og BF 90 er firesylindret i rekke, men volumet er noe mindre og vekten er redusert med nesten ti kilo hvis vi sammenlikner med de tidligere modellene. Turtallet er derimot høyere og anbefalt høyeste turtall for den nye 90-hesteren er på hele 6300 rpm.
VTEC på 90-hesteren
De største forandringene mellom de gamle og nye Honda 75 og 90 finner vi i motorkonstruksjonen. For et par år siden lanserte produsenten en ny ventilteknikk (VTEC) i de større utenbordsmotorene, men i dag finnes teknikken også i den nye 90-hesteren. Denne teknikken varierer løftehøyde og åpningstiden på innsugsventilene i takt med turtallet. Motoren har to kamaksler og ved 5300 om dreininger tar den høyre kammen over ventilstyringen. Denne teknikken sammen med det nye BLAST-systemet (se nedenfor) gir denne nye firetakteren ett bra dreimoment gjennom hele turtallsregisteret. Begge motorene har fått nytt kjølesystem, ett toveis system med to termostater. En for topplokket og en for blokka. Arbeidstemperaturen for topplokket ligger på maks 50 grader. Dette for å få en så lav temperatur på drivstoff/luftblandingen som mulig. Motorblokken har en arbeidstemperatur på maks 60 grader.
En annen nyhet er betegnelsen ”BLAST”(Boosted Low Speed Torque) som gir de nye motorene en betydelig bedre akslerasjon. Teknikken optimerer motorens tenningskurve. Under et kraftig gasspådrag flyttes tenningstidspunktet og motoren kan utnytte mer drivstoff. Resultatet blir at dreimomentet øker ved akslerasjon fra lave hastigheter.
En ny type magnetisk svinghjulsgenerator er å finne på BF 75 og BF 90. Den gir hele 44 Ampere, hvorav 35 går direkte til batteriene. Honda BF 75 og BF 90 har samme utveksling som de foregående modellene, men girkassen har fått helt ny utforming med en Splash Plate som sitter i forkant av stammen. Den reduserer vannspruten fra båtens bunn og gir mer vann til propellen.
Test med to båter
Så til testen med to identiske Nordkapp-båter, modell Avant 500 som har målene 4,94 x 2,05 meter og veier rundt 550 kilo uten motor. Begge ble belastet med to og fire personer. Den sammenlagte testvekten på båt, motor, drivstoff og to personers belastning ble målt til 950 kilo hver. Med fire personer ble vekten 1130 kilo.
På båt i denne størrelsen holder 75-hesteren lenge og gir en toppfart på 35 knop. Med liten belastning om bord kan man senke turtallet med 2000 rpm og fortsatt ha planingsfart på rundt 20 knop. Med såpass lavt turtall er man nede i under en halv liter drivstoff per sjømil, og støynivået blir straks under 80 desibel. 75-hesteren fungerer godt med høyt turtall på vår testbåt, men drar man av gassen ned ytterlige 1500 omdreininger synker båten igjennom og blir halvplanende. Har man derimot en større og tyngre båt som for eksempel en hyttebåt på rundt seks meter, som i følge produsenten skal klare seg med 75 hk, bør man sjekke først om dette er praktisk mulig. Kanskje er 90-hesteren er et bedre alternativ.
Bra akslerasjon
Med Hondas nye 90-hester på Nordkapp-båten øker toppfarten med rundt 3 knop. Både med liten og stor belastning. Toppfarten med to personer om bord havner på 38 knop, men her er det ikke bare farten som imponerer. Akslerasjonen også. Eldre versjoner av Honda har ikke vært spesielt kjent for sin akslerasjon, men her røsker det skikkelig til i vår testbåt. En av forskjellene mellom 75 og 90 hk er at sistnevnte er utstyr med VTEC-teknikken som blant annen sørger for at sistnevnte motor får bedre effekt og dreimoment på høyt turtall. Dette kan være viktig for båter som har tyngdepunktet langt bak. Med 90-hesteren, og en besetning på fire personer i Nordkappen, holder vi god planingsfart på rundt 25 knop med et gassavdrag på 1500 rpm. Med denne belastningen bruker motoren 0,78 liter per sjømil og støynivået ligger på rundt 80 desibel ved førerposisjonen. Begge motorene ble kjørt med rustfrie 3-blads propeller som gir 1 til 2 knop høyere fart ved høye turtall sammenliknet med propeller i aluminium.
Fakta om nye Honda BF75 og BF90
ModellBF 75 BP 90
Effekt i hk7590
Antall sylindere4 i rekke4 i rekke
Slagvolum14961496
Ventilsystem16-SOHC16-SOHC
Variable ventiler (VETEC)NeiJa
Elektronisk innsprøytningJa Ja
Maks. turtall rpm60006300
Utveksling2,332,33
Generator i Ampere4444
Vekt kg – lang stamme162163
Pris lang stamme 102160112130


Testresultat med Nordkapp Avant 500
Merknad: Testene er gjennomført hos Nordic Marine i Lysekil i mars 2007. Total testvekt for båt, motor og 2 personers belastning, ca. 950 kg. Målinger er utført ved forskjellige turtall. Først ved toppturtall og deretter har vi redusert 500 omdr., 1000 omdr. o s v. Drivstoffmålinger er utført med to personers belastning. Motorlyd er målt ved førerens öre. Vanntemperatur: + 4°C, lufttemperatur: + 3°C. Testbåt: Nordkapp Avant 500, 4,94 x 2,05 meter, vikt uten motor, ca. 550 kg.
Testresultat med Nordkapp Avant 500

ModellBF 75BF 90
Propell-materialeRustfritt stålRustfritt stål
Antall blad33
Stigning i tommer1717
Heis, antall hull33
Toppturtall i test m. 2 pers58006100
Toppturtall i test m. 4 pers55006000
Fart i knop med 2 personer
- vid toppturtall35,238,0
- 500 omdr.32,535,0
- 1000 omdr.28,631,2
- 1500 omdr.24,227,2
- 2000 omdr.20,824,0
Fart i knop med 4 personer
- vid toppturtall32,536,0
- 500 omdr.30,032,5
- 1000 omdr.26,429,0
- 1500 omdr.22,025,2
Forbruk i liter/time
- vid toppturtall31,837,4
- 500 omdr.28,633,6
- 1000 omdr.24,029,0
- 1500 omdr.16,021,2
- 2000 omdr.10,215,2
Förbrukning i liter/sjömil:
- vid toppturtall0,900,98
- 500 omdr.0,880,96
- 1000 omdr.0,840,93
- 1500 omdr.0,660,78
- 2000 omdr.0,490,63
Ljud i decibel (A):
- vid toppturtall8486
- 500 omdr.8384
- 1000 omdr.8183
- 1500 omdr.8081
- 2000 omdr.7980


Merknad: Testene er gjennomført hos Nordic Marine i Lysekil i mars 2007. Total testvekt for båt, motor og 2 personers belastning, ca. 950 kg. Målinger er utført ved forskjellige turtall. Først ved toppturtall og deretter har vi redusert 500 omdr., 1000 omdr. o s v. Drivstoffmålinger er utført med to personers belastning. Motorlyd er målt ved førerens öre. Vanntemperatur: + 4°C, lufttemperatur: + 3°C. Testbåt: Nordkapp Avant 500, 4,94 x 2,05 meter, vikt uten motor, ca. 550 kg.

ModellBF 75BF 90
Propell-materialeRustfritt stålRustfritt stål
Antall blad33
Stigning i tommer1717
Heis, antall hull33
Toppturtall i test m. 2 pers58006100
Toppturtall i test m. 4 pers55006000
Fart i knop med 2 personer
- vid toppturtall35,238,0
- 500 omdr.32,535,0
- 1000 omdr.28,631,2
- 1500 omdr.24,227,2
- 2000 omdr.20,824,0
Fart i knop med 4 personer
- vid toppturtall32,536,0
- 500 omdr.30,032,5
- 1000 omdr.26,429,0
- 1500 omdr.22,025,2
Forbruk i liter/time
- vid toppturtall31,837,4
- 500 omdr.28,633,6
- 1000 omdr.24,029,0
- 1500 omdr.16,021,2
- 2000 omdr.10,215,2
Förbrukning i liter/sjömil:
- vid toppturtall0,900,98
- 500 omdr.0,880,96
- 1000 omdr.0,840,93
- 1500 omdr.0,660,78
- 2000 omdr.0,490,63
Ljud i decibel (A):
- vid toppturtall8486
- 500 omdr.8384
- 1000 omdr.8183
- 1500 omdr.8081
- 2000 omdr.7980

Powered by Labrador CMS