utgave nr 4 1998

Test: Nidelv 610 Sport

Publisert Sist oppdatert

Test: Nidelv 610 Sport


Skikkelig daycruiser


Nidelv 610 Sport fra Nilsen Design er en skikkelig og velbygget daycruiser med gode sjøegenskaper og flere smarte innredningsløsninger. 20-foteren selges jevnt og trutt både her hjemme og på eksportmarkedet.

Tekst og foto: Hans Due

Dette er først og fremst en båt for dagsturer, selv om det er mulig for opptil fire personer å overnatte. Båten har vært solgt noen år, også med Biamlogo på siden, og alle barnesykdommer er plukket vekk.

Sjøegenskaper

Vi testet en helt standard båt med en Volvo Penta 4.3 GL, en bensin V6’er på 180 hk og SX-drev. En toppfart på 38,5 knop ved 5300 omdreininger, vitner om for liten propell. Et par tommers større stigning vil antagelig gi litt over 40 knop ved riktig toppturtall på 4800-4900 omdreininger.
Når det er sagt, iler vi til med å undrestreke at båten går utmerket i dette fartsområdet. Den er lett å trimme riktig, og klarer ganske krappe svinger før den begynner å hugge. I litt sjø går båten også bra, og den virker meget effektivt avstivet. Ingen sjenerende slamring ombord, og når båten først tar av på en bølgetopp, legger den seg pent nedpå igjen. I sakte fart er båten forholdsvis retningsstabil og lett å manøvrere inn og ut fra kai.
De negative detaljene vi noterte oss var ønsket om å flytte trimmen til gasshåndtaket, hvilket ifølge produsenten skal være standard på alle båter som selges i Norge. Vår testbåt skulle til Sveits, og hadde montert trimknappene på dashbordet. SX-drevet til Volvo er et singelpropelldrev. Dette fører til en viss padleeffekt som gjør at båten legger seg mot styrbord under kjøring. Med sidevind fra samme kant blir utslagene enda større. Trimplan hadde løst problemet, og bør være standard på slik installasjoner.

Førerplass

En velorganisert førerplass har mye å si for kjørekomforten. Her har Nidelv gjort en førsteklasses jobb. Det er god sikt horisonten rundt, bortsett fra noe skinn i frontruten ved sterkt sollys. To vindusviskere på parallellarmer er standard. Instrumenteringen er tilstrekkelig og lett synlig, og bryterpanelet lett tilgjengelig og greit merket. Førerstolen er regulerbar, og man sitter komfortabelt med tilstrekkelig plass til bena. Vi savnet en flaske-/glassholder ved førerplassen . Under fotbrettet er et avlangt lite stuerom.

Salong

Under fordekket er en V-sofa som med en ileggsplate og en ekstra pute blir en dobbeltkøye. Under benkene er det rikelig med stuerom. Det er skaipolstring i tak og skrogsider og en lampe i taket. På dørken et kantsydd teppe. Til styrbord mot førerplassen er montert en ITT Jabsco do med hengslet lokk over. Bak doen er et lite stuerom med lokk som kan benyttes til doruller. Dagslys kommer inn gjennom takluke og skyvedøren i sotet plexiglass.

Uteplass

Uteplassen er i utgangspunktet ganske konvensjonell. To enkeltseter forut og en sofa på tvers aktenfor. Ryggen på sofaen kan imidlertid felles ned, setet skyves forover, og man har en stor solseng eller en litt kort dobbeltkøye. Under dørken er stuet vekk et bord og en søyle. Dette kan monteres mellom sofaen og de to setene forut. Disse igjen kan svinges slik at man har en fin, liten sosial salonggruppe.
Som ekstrautstyr kan man få kjøpt både kokeapparat og en liten håndvask som monteres aktenfor førerstol og passasjerstol. Begge innretninger er montert på en hengslet plate, slik at de kan felles ned mot dørken når de ikke er i bruk. Kalesjen stues vekk aktenfor sofaen og skjules med et lokk.
Fra uteplassen er det ved siden av nedgangen til salongen under dekk trinn opp til fordekket, som man entrer gjennom det midterste frontvinduet som er til å åpne. Dermed har man fri adgang til å komme seg iland forut uten å måtte klatre på utsiden av båten. Dekket er belagt med antisklimønster i en gate midtskips. Fordekket er rammet inn av en solid pulpit med åpning i fronten.

Motor/teknisk

Adkomsten til motorrommet skjer ved å vippe opp sofaen akterut. Motorrommet er stort, og det er enkel adgang til servicepunktene Det er sparsomt med kabler og slanger i en slik båt, men de som finnes, er skikkelig oppklamret. Batteriet er montert i en kasse i stuerommet foran motorrommet. Her er også hovedstrømbryteren montert på skottet.
Ladespenningen er helt som den skal. Vi målte 14,43 volt ved 2.000 omdreininger. Det er sjelden vi opplever lading som er så bra og etter læreboken. Bensintanken på 160 lt. er montert under dørken mellom fører- og passasjersete. Det er enkel adkomst for rengjøring via mannhull. Øvrige koblinger kommer man til ved å skru av en plate som er festet med et par skruer på skottet i salongen mot førerplass.

Utvendig

Det er fire kryssholt, to forut og to på akterspeilet. Det er normalt tilstrekkelig for en båt av denne størrelsen. Lanterner er etter forskriftene med en topplanterne montert på vindskjermen og med blendingsskjerm, akterlanterne på akterspeilet og sidelanterner utvendig under vindskjermen i akterkant av førerplassen. Rundt fordekket er en pulpit med åpning i fronten. Helt forut er en ankerboks. På badeplattformen finnes en nedfellbar bade-/redningsleider og to stuerom, hvorav det ene går langt inn i båten og kan romme både fiskestenger og vannski. På akterspeilet er montert en vannskikrok.

Konklusjon

En solid og ordentlig bygget daycruiser med overnattingsplass, gode sjøegenskaper og jevnt over bra finish.

Fart/støy

Farten er radarmålt med en mann ombord og uten annet utstyr enn standard og med ca 120 liter bensin på tanken. Motoren er en Volvo Penta 4,3 GL, en V6 på ca. 180 hk. og med SX-drevet som har singelpropell. Toppturtallet er ca. 400 omdreininger for høyt, hvilket gir en noe lavere toppfart enn med riktig propell. Støyen er målt ved førerplassen.

Omdr.Fart i knopStøy i dbA
530038,590,0
490034,986,0
450032,086,9
410029,383,9
370025,883,0
330021,979,8
290016,575,9
25008,673,2
21007,271,6
17006,270,7
13005,266,9
8003,362,6

Data


Produsent: Nidelv Båtbyggeri AS, Postboks 10, 4883 Bjorbekk. Tlf: 37 09 41 22.

Lengde:6,10 m.
Bredde:2,30 m.
Vekt:ca. 1.300 kg.
Dyptg.:0,85 m.
Drivstoff:160 lt.
Motor:Volvo Penta eller Mercruiser
Motorstørrelser:fra 135 - 210 hk.
Motor testbåt:Volvo Penta 4,3 GL, 193 hk.
Pris:Fra kr. 268.600,- til kr. 374.900,-
Pris testbåt:kr. 301.300,-

Powered by Labrador CMS