utgave nr 9 1998

Test av 5 fire-hk

Publisert Sist oppdatert

Test av 5 fire-hk


Små slitere i to og fire takt


Utenbordsmotorer utvikles og lanseres friskt om dagen. Både store kraftpakker og små slitere. Vi har testet fem 4-hestere på en Linder 440 Fishing. En av dem er den nye firetakteren til Yamaha. De andre fire er to-taktere.


Tekst og foto: Lars H. Lindén
Til norsk ved Anne Marit Klokk

Fire hesteren er en populær sliter som ofte får røff behandling. Den blir i manges tilfelle slengt mellom båthuset, bilen og båten. Derfor er kanskje vekt og bærevennlighet viktigere enn pris og effekt.
Fire-hesterne på markedet veier mellom 15 og 22 kg. Lettest er Evinrude/Johnsen 4 og tyngst er den nye Yamaha F4. Forskjellen kommer bl.a. av at en fire-takts konstruksjon hare langt flere komponenter under dekselet enn en to-takter. Evinrude/Johnsen har dessuten et enkelt gear som mangler revers. Både denne krabaten og de andre fire hesterne kan “turnes” 360 grader for å bremse ned, men det er jo enklere og mer praktisk med et gear - selv på en liten fire hester.
Fire hesterne på markedet har volum på mellom 83 og 112 cc og alle er ensylindret bortsett fra Evinrude/Johnsen som er tosylindret. Flere sylindrer gir normalt mindre vibrasjoner og en jevnere gange, men vi merket ikke store forskjeller i så henseende mellom motorene i denne størrelsen. Mercury og Tohatsus 4 hestere kommer fra samme fabrikk, og på den samme blokken lages også en 5-hester. Yamaha 4 totakter var også med i testen, men da denne har andre spesifikasjoner i Norge enn i Sverige hvor testen ble foretatt, tar vi ikke med testresultatene. I Norge er sylindervolumet på Yamaha 4 totakter 103 cc mens volumet på de svenske motorene bare er 83 cc.

En time på full gass

Alle 4-hesterne har innbygde bensintanker som holder til en times kjøring på full gass og kanskje en halv time til på lavere turtall. Innbygd tank er en fordel hvis påhengeren skal brukes til en jolle eller gummibåt med begrenset dørkplass. Trenger man mer, er det greit å koble en ekstra separat tank til de fleste 4-hestere. (Se faktatabell)
Andre viktige detaljer er spørsmålet om man kan vinkle motoren opp i sakte fart på grunt vann. Med en slik finesse trenger man ikke flytte noen låsepinne. Du tar ganske enkelt tak på baksiden av motorlokket og flytter motoren opp så mange hakk som trengs. Vanligvis finnes 4-5 forskjellige nivåer og i det øverste ligger propellen like under vannflaten.

Testbåt i aluminium

Testen ble gjort på aluminiumsbåten Linder 440 Fishing. Den er 4,31 m lang, 1,64 m bred og veier kun 84 kg. Anbefalt motor fra produsenten ligger mellom 2 og 8 hk. En 4-hester er tilstrekkelig om man ikke sitter helt akterut og styrer, men plasserer seg på midttoften. Da kommer akterpartiet opp av vannet og vi oppnådde en toppfart på ca 10 knop med samtlige 4 hestere.
En 4,4 meters glassfiberbåt måtte minst hatt en 8 hk for å oppnå tilsvarende hastigheter. Men for å kunne styre og gasse fra midttoften, trenger man en teleskopisk rorkultforlenger (koster ca 400 - 500 kr) som skrus på motorens rorkult. Da er det viktig å passe på at man ikke setter dødmannsknappen ut av funksjon.
Sammenligningstesten mellom to takterne og firetakteren viser små differanser når det gjelder fartsegenskaper. Den kjappeste totakteren, Tohatsu 4 ga båten en toppfart på 10,5 knop og Yamahas nye firetakter ble radarmålt til 9,7 knop. Disse to har omtrent samme volum.

Utørst firetakter

Drivstofforbruk er kanskje ikke så veldig interessant for en 4-hester som drar maksimum et par liter i timen. Men velger man en motor med innebygd tank, kan det være greit å slippe stadig etterfylling. Med en firetakter kommer man ned i et forbruk på ca en liter i timen, og da holder den innebygde tanken en stund.
Firetakteren vinner når det gjelder støynivå. Ikke på høye turtall, her er det likt med totakterne. Men i det vi dro av 1000 omdreininger på gassen, kom vi ned i lave 80 dbA. med den nye Yamaha F4. Under tilsvarende tester for ca ti år siden, lå støynivået på nærmere 90 dbA med en vannavkjølt totakter i denne størrelsen, så utviklingen er inne i rett spor.

a)
EVINRUDE 4
Den eneste tosylindrede 4-hesteren og likevel den minste i volum i testen med kun 87 cc. Motoren har lavest vekt med bare 15 kg. Tanken rommer kun 1,5 liter, men man kan få større reservetank. Motoren mangler revers og forunderlig nok nødstopp som standardutstyr.
b)
MERCURY 4
Finnes også som Mariner 4. Begge motorene produseres i samarbeide med Tohatsu og de lages også i en fem hesters versjon. Størst av totakterne med 102 cc og en av de raskeste i vår test. Mercury 4 har mange finesser, bl.a eksosutslipp via propellen og fullt gear med revers.
C)
SUZUKI 4
En velkjent konstruksjon som har vært på markedet noen år. Den oppnår de samme gode resultater som de andre med en maksfart rett under ti knop. Lavt støynivå med kun 82 dbA på lavere turtall. Suzuki 4 har mange finesser som standard, bl.a. tilslutning for separat tank.
d)
TOHATSU 4
Motoren er en samproduksjon med Mercury/Mariner og som nevnt den største totakteren i klassen med 102 cc i volum. Motoren finnes også som fem hester. Den var raskest med en toppfart på 10,5 knop. Bra støynivå på lavere turtall og en hygglig vekt på 19 kg.
f)
YAMAHA F4
Den første fire takteren i denne klassen med et volum på hele 112 cc. Lav vekt til å være en fire takter og svært praktiske bærehåndtak. Den oppnår samme hastighet som totakterne, men bruker mindre drivstoff. Drar man av litt på gassen, er forbruket bare ca en liter i timen. En meget interessant nyhet.

g)
Den lille påhengeren som flyttes mellom båthuset, bilen og båten må nødvendigvis være grei å bære. På den nye Yamaha F4 har man satset på reale bærehåndtak.

h)
Denne 4,4 meters Linder Fishing i aluminium gjør hele ti knop med en fire hester hvis man sitter på mellomtoften. Den teleskopiske rorkultforlengeren brukes både til styring og gassing. Den koster ca 450 kroner.

i)
Her tenger man ingen trailer eller kran for å få båten opp av vannet. Testbåten, en Linder 440 Fishing veier bare 84 kg og utstyrt med en fire hester litt over 100 kg.

FAKTA


OBS: Cirka-prisene er hentet fra de respektive importører den 20/7-98. Hos forhandlere kan det være andre priser, spesielt når motoren selges i en båtpakke.

FabrikatEvinrude 4Mercury 4Suzuki 4Tohatsu 4Yamaha F4
Motortype2-takter2-takter2-takt2-takter4-takter
Sylindre21111
Sylindervolum i cc8710290102112
Maks turtall55005500550055005000
Utveksling2,082,15 1,912,152,08
Inbygd tank i liter1,52,52,5 2,5 1,0
Anslutn. separat tanktillbehörtillbehörjatilbehörja
Oljeinnblandning i %2111-20
Avgasser i propellenneijaneijanei
Vekt i kg (kort st)1520,520,51922
Gearneijajajaja
Vridbar 360 graderjajajajaja
Gass i rorkultenjajajajaja
Eluttak (tillbehör)neijajajaja
Nødstoppneijajajaja
Gruntvannsstillingjajajajaja
Ca-pris (kort st)6.2006.4405.4195.59087.983

Importører:

Evinrude/Johnson: Fische Marine A/S 32 20 80 50
Mariner/Mercury: Marine Power Int. 22 30 02 85
Suzuki: Erling Sande 22 57 89 50
Tohatsu: Kellox A/S Norge64 94 50 00
Yamaha: Yamaha Norge A/S 64 97 94 00

TESTRESULTAT


OBS
1) Testbåt: Linder 440 Fishing. Mål: 4,31 x 1,64 m, vekt: 84 kg, anbefalt motorstyrke: 2-8 hk.
2) Testbåten var belastet med en person og bensin, som utgjør ca 100 kg.
Samtlige motorer ble kjørt med rorkultsforlenger fra midttoften.
3) Samtlige målinger startet veddet ovenfor angitte maksturtallet, og siden har vi dratt av 500 resp. 1000 omdreininger.
4) Støymålingene ble gjort fra midttoften, ca 1,5 meter unna motoren.

FabrikatEvinrude 4Mercury 4Suzuki 4Tohatsu 4Yamaha F4
Motortype2-takter2-takter2-takter2-takter4-takter
Maksturtall i test52005500510052005100
Propell i tommer776 ½88
Fart i knop:
- ved maksturtall9,210,39,710,59,7
- 500 omdr./min.8,09,28,69,58,0
- 1000 omdr./min.7,08,07,68,37,0
Bensin, liter/time
- ved maksturtall1,5
- 500 omdr./min.1,2
- 1000 omdr./min.0,8
Bensin, liter/ n.mil.
- ved maksturtall0,16
- 500 omdr./min.0,15
- 1000 omdr./min.0,11
Støy, dbA
- ved maksturtall8987868787
- 500 omdr./min.8886848583
- 1000 omdr./min.8585828380

Powered by Labrador CMS