utgave nr 7 2

Test: 70-80-hesters påhengere

Publisert Sist oppdatert

Test: 70-80-hesters påhengere


Raske, stillegående og utørste

Den "slappe" firetakteren er historie. Vi har testet et par nyheter i 70-80 hk. klassen som akselererer minst like bra som de "gamle" totakterne. Det mest positive er det lave bensinforbruket og støynivået.

Tekst og foto: Lars H. Lindén

Miljøvennlige motorer er i fokus hos produsentene, og stadig ser vi nye forbedringer. For et par år siden var det bare Honda som klarte de tøffe Bodensee- miljøkravene i 75-hk. klassen. Den store innsjøen som grenser til Tyskland, Sveits og Østerrike er drikkevannskilde for mange millioner mennesker og har de strengeste miljøkrav i verden. Dette er en standard som motorprodusentene streber etter, og som stadig flere klarer også med større motorer.
Nå har de fleste påhengerprodusenter (foruten Johnson og Tohatsu) en Bodensee-godkjent motor i 70-80-hk.-klassen. Men det er ikke bare firetaktere som klarer disse kravene. Evinrudes store nyhet dette året er en totakter med det såkalte Ficht innsprøytingssystem. Bensinen sprøytes inn i sylinderne under høyt trykk samtidig som avgassporten stenges slik at ingen uforbrent bensin rekker å bli med eksosgassene ut. Nesten samme totaktsteknikk finnes også hos Mercury og Yamaha, men foreløpig bare på større motorer.

Ficht mot 4-takt

Motorene i testen er alle 4-sylindrede rekkemotorer. Suzuki 70, som kom for to år siden, er den minste i samlingen med et sylindervolum på 1,3 liter. Hondas 75-hester har fem år på nakken og Mercury F75 og Yamaha F80 kom høsten 1999. De tre sistnevnte har et sylindervolum på 1,6 liter. Disse fire 4-takterne ble kjørt mot den nye 2-takteren Evinrude 75 Ficht som har et sylindervolum på like over 1,7 liter. Det store sylindervolumet skyldes at man har benyttet motorblokken til 115-hesteren og "strupet" effekten til en 90 og en 75-hester. Men også Honda 75, Mercury 75 og Yamaha 80 er nedtrimmede versjoner. Hondas og Mercurys basemotorer er på 90 hk, og Yamahas er på 100 hk. Suzukis 70-hester er derimot den største i sin serie.
Suzuki 70 og Evinrude 75 har elektronisk bensininnsprøyting, de øvrige har forgassere. Innsprøytingen gir samme startkomfort som i en moderne bil. Man behøver ingen choke - det er bare å vri om på nøkkelen. Mercury F75 og Yamaha F80 har 4 ventiler pr. sylinder og doble, overliggende kamaksler, en finesse som gjør at man kan få ut litt mer effekt av en lett motor. Vekten varierer forøvrig fra 154 kg. for Suzuki 70 og opp til 175 kg. for Mercury 75.
Det elektriske utstyret blir stadig forbedret. Evinrude 75 Ficht har en generator som gir hele 35 ampére, og de fleste generatorer har en meget høy kapasitet allerede ved lave turtall. Dette er et stort pluss dersom man har en overnattingsbåt med strømkrevende utstyr ombord.
Effektklassen på 70 til 80 hk. passer perfekt til V-bunnede sportsbåter og skjærgårdsjeeper på rundt 5 meter (16-17 fot).

Test på Ryds 515 GTX

Vår testbåt var en Ryds 515 GTX, en elegant, såkalt bow-rider med V-bunns-skrog. Båten veier ca. 500 kg. uten motor, er 5,1 meter lang og 2,2 meter bred. Den er godkjent for motorstyrker opp til 90 hk.
Båten ble belastet med tre voksne, som ga en totalvekt på 900-950 kg. med motor. Motorene ble montert av de svenske importørene, som fikk anledning til å teste båtene før vi gjorde våre målinger. Fart, bensinforbruk og støy ble målt på fem forskjellige turtall ned til 2000 omdreininger/minutt under toppturtallet. Her gikk grensen for planingsfart med tre personer ombord.
Raskest og klart best akselerasjon har Mercury F75 og Yamaha F80. Toppfarten var ca. 33 knop og en akselerasjon fullt ut sammenlignbar med de gamle totakterne. Den "slappe" firetakteren er altså en saga blott. Som god nr. 3 kommer den nye 2-takteren Evinrude 75 Ficht med 32 knop i toppfart. Suzuki 70 havnet på 30 knop og fullt ut godkjent akselerasjon. Ved lavere turtall havner denne motoren bare ca. en knop etter Mercury og Yamaha. Hondaen når akkurat 29 knop på toppfart. Ingen av motorene har problemer med å få båt med 3 personer opp i plan og i en behagelig marsjfart. En eller to personer til bør heller ikke volde problemer for noen av motorene.

Bensingjerrig og støysvakt i marsjfart

For enkelte er toppfarten det viktigste, men for mange andre er bensinforbruk og motorstøy i marsjfart vel så interessant. Med Ryds 515 GTX er 25 knop en meget behagelig marsjfart på stille vann. Da har man trukket av ca. 1000 omdreininger fra toppfarten. Her ligger bensinforbruket på mellom 0,65 og 0,7 liter pr. nautisk mil. Det er en besparelse på rundt 30 prosent.
Men det mest interessante er faktisk at motorstøyen stopper på like over 80 decibel (målt ca. en meter fra) for alle motorene. Ved 25 knops fart kan man nesten snakke sammen i normalt stemmeleie ved førerplass. Riktignok kan man høre noe slamring fra luker og beslag samt vannbruset fra forskipet. Men heller vannbrus enn motorstøy!

Suzuki DF70

Suzukis 70-hester er den minste i testgruppen med et sylindervolum på 1,3 liter. Den finnes også som 60-hester, og begge disse kom på markedet for ca. to år siden. Motoren er den eneste firetakter i testgruppen som har elektronisk bensininnsprøyting, hvilket gir en enklere og sikrere kaldstart. Andre finesser er avstemte grenrør mellom luftinntak og hver sylinder. Det gir et bedre dreiemoment i hele turtallsregisteret og reduserer dessuten motorstøyen.
Motoren klarte seg meget bra i testen til tross for et mindre sylindervolum og færre hestekrefter. Toppfarten ble målt til 30 knop med tre personer ombord, og akselerasjonen er fullt ut godkjent. Bensinforbruket er hyggelig lavt, bare 0,65 liter pr. nautisk mil ved en marsjfart på 25 knop. Vi gir pluss også for et lavt støynivå, 83 decibel på toppfart og 81 decibel ved 25 knops fart. Dessuten er motoren den letteste av alle med sine 154 kg. Pluss også for en sterk generator på 25 ampére.

Honda BF 75

"Old-timeren" i testen som kom for fem år siden. Den har samme grunnkonstruksjon som 90-hesteren med et sylindervolum på hele 1,6 liter. Dette er en forgassermotor med overliggende kamaksler og 12 ventiler. Til neste sesong har Honda varslet at de skal lansere en ny 70- hester, og da forsvinner nok 75-hesteren fra markedet siden den i realiteten er en strupet 90-hester.
Hondas 75- og 90-hester var de første store firetakterne på påhengermarkedet, og de ble raskt populære, spesielt på de litt tyngre overnattingsbåtene. Da kommer motorenes store sylindervolum mer til sin rett.
Hondas 75-hester nådde ikke riktig like høy toppfart som de andre motorene, men den føles like sterk, og hadde ingen problemer med å nå planingsfart med tre personer ombord. Bensinforbruket er - til tross for det store sylindervolumet - 0,7 liter pr. nautisk mil ved 25 knops fart. Også støynivået er fullt ut godkjent i hele turtallsområdet, og bare 80 decibel ved 25 knops fart.

Evinrude 75 FICHT

Dette er årets store nyhet i denne effektklassen og den eneste totakteren som greier de nye miljønormene. Motoren benytter den såkalte FICHT-teknologien som er en direktinnsprøyting av bensinen via injektorer. En for hver sylinder. Ca. 100 ganger pr. sekund sprøytes en liten mengde bensin og luft rett inn i forbrenningskammeret under høyt trykk etter at utblåsingsporten er stengt. Med et sylindervolum på hele 1,7 liter er denne 75-hesteren størst i klassen. Til tross for størrelsen er den likevel ikke den raskeste. Toppfarten målte vi til 32 knop. Akselerasjonen er meget bra, men ikke bedre enn firetakterne fra Mercury og Yamaha. Vi hadde på forhånd trodd at FICHT-motoren skulle være den med mest sprut i på denne målingen.
Ved marsjfart på 25 knop er bensinforbruket 0,75 liter pr. nautisk mil, og motorstøyen på beskjedne 81 decibel. Evinrude har også en firetakts 70-hester som er identisk med Suzuki DF 70.

Mercury F75

Amerikanske Mercury og japanske Yamaha har inngått et firetakts-samarbeide som har resultert i flere modeller med samme grunnkonstruksjon, men der man benytter sine egne undervannshus og forskjellige utvekslinger. Så er også tilfelle med 75-hesteren, og derfor veier Mercury F75 noe mer enn Yamaha F80. Forøvrig har motoren de samme finesser med fire ventiler pr. sylinder og doble, overliggende kamaksler. Til tross for noe mindre effekt, oppnår Mercurys 75-hester nesten de samme testresultater som Yamaha F80. Toppfarten ligger like under 33 knop, akselerasjonen er meget god med 3 personer ombord. Fullt ut sammenlignbar med Mercurys "gamle" totakter på 75 hk. Også den hadde et solid bunndrag.
Ved marsjfart på 25 knop drikker motoren ca. 0,6 liter pr. nautisk mil og støynivået ligger på behagelige 83 decibel. Med sine 175 kg. er denne motoren tyngst i testgruppen, men det kunne man ikke merke noe til på Rydsbåten der både fører og passasjerer sitter midtskips.

Yamaha F80

Yamaha F80 og F100 er i utgangspunktet identiske motorer, og var verdens første firetakterne på påhengermarkedet med 16 ventiler og doble, overliggende kamaksler da de ble presentert for ca. et år siden. Denne teknologien gjorde at man kunne hente ut meget stor effekt fra en lett motor. Både 80-hesteren og 100-hesteren veier 164 kg.
Yamaha F80 har den høyeste effekten blant motorene i testgruppen. Toppfarten på 33 knop med tre personers belastning var toppnotering i testen. Også akselerasjonen opp til planingsfart er meget god for en firetakter å være. Yamahaen var klart best sammen med Mercury F75.
Ved marsjfart på 25 knop ligger bensinforbruket like under 0,7 liter pr. nautisk mil, og ved 20 knops fart ligger den under 0,6 liter. Motorstøyen ble målt til henholdsvis 83 decibel ved 25 knop og 81 decibel ved 20 knop.

A
TESTBÅTEN: Ryds 515 GTX går meget bra med en motorstyrke på 70-80 hk., også med noe tyngre belastning. Båten er 5,1 meter lang, 2,2 meter bred og veier ca. 500 kg. uten motor.

B
UTØRST: Vi måler bensinforbruket på Hondas 75-hester i 23 knops fart. Måleren stoppet på 16 liter pr. time, hvilket tilsvarer 0,7 liter pr. nautisk mil. Det er et hyggelig lavt forbruk.

C
PROPELLVALG: Yamahas servicetekniker sjekker turtallet på den nye F80. I vår test satte vi som en forutsetning at motorene ble utstyrt med propeller fra fabrikantens standardutvalg, men vi tillot endring i stigningen på propellen for at man skulle få det mest økonomiske turtallet. Yamaha F80 gikk best med en 17-tommers propell.

D
Her er det Suzukis 70-hester som skal låres på vannet sammen med testbåten. Til tross for det minste sylindervolumet og den minste oppgitte effekten blant testmotorene, klarte den seg meget bra i testen. Toppfarten målte vi til 30 knop med tre personer ombord.

Data


Importører:
SuzukiErling Sande AS, tlf. 22 57 89 50
HondaKellox AS, tlf. 64 97 61 00
EvinrudeFische Marine AS, tlf. 66 80 91 81
MercuryMarine Power Int. ltd, tlf: 22 81 26 20
YamahaYamaha Motor Norge AS, tlf: 64 97 94 00

FabrikatSuzukiHondaEvinrudeMercuryYamaha
ModellDF70BF7575 FichtF75F80
Effekt i hestekrefter7075757580
Motortype4-takt4-takt2-takt4-takt4-takt
Antall sylindre44444
Sylindervolum i cc12981590172615961596
Antal ventiler1212-1616
Overliggende kamakslerJaJa-Jaja
Bensininnsprøytingelektroniskforgasserelektroniskforgasserforgasser
Maks turtall58005500525060006000
Utveksling2,42:12,33:12,00:12,07:12,30:1
Generatoreffekt i A2516352020
Vekt i kg (lang stamme)154169158175164
Standard:
Propell-materialeAluAlu (ekstra)AluAluAlu
BensintankJaJaNei (oljetank std)JaJa
Power Trim & TiltJaJaJaJaJa
TurtellerJaJaJaJaJa
Logg-giverJaNeiNeiNeiNei
TrimindikatorneiJaJaNeiJa
Ca-pris 200085.23389.99099.00082.23093.796

Testresultater

FabrikatSuzukiHondaEvinrudeMercuryYamaha
ModellDF70BF7575 FichtF75F80
Propeller i tommer1715171517
Heving på akterspeil(hull)11233
Toppturtall i test57005500480055005800
Fart i knop:
Ved toppturtall30,029,032,032,633,0
–500 omdr/min27,526,828,028,629,0
–1000 omdr/min24,323,024,525,024,8
–1500 omdr/min20,518,821,021,621,6
–2000 omdr/min17,616,017,518,017,8
Forbruk, liter/time:
Ved toppturtall23,824,527,025,826,2
–500 omdr/min18,819,221,219,220,0
–1000 omdr/min15,416,018,216,016,8
–1500 omdr/min12,211,612,412,212,8
–2000 omdr/min10,09,611,010,010,4
Forbruk, liter/nautisk mil
Ved toppturtall0,790,840,840,790,79
–500 omdr/min0,680,720,760,670,69
–1000 omdr/min0,630,700,740,640,68
–1500 omdr/min0,600,620,590,560,59
–2000 omdr/min0,570,600,630,550,58
Støy i decibel (A):
Ved toppturtall8384858585
–500 omdr/min8282838484
–1000 omdr/min8181818383
–1500 omdr/min7979808181
–2000 omdr/min7876797979

TESTBÅT: Ryds 515 GTX, 5,1 x 2,2 meter, ca 500 kg uten motor
BELASTNING: Tre personer (250 kg)

ANMERKNING: Samtlige motorer ble testet på fem forskjellige turtall. Først på toppturtallet, dernest har vi dratt av 500, 1000,1500 och 2000 omdr/min. Fart er målt med radarpistol, Bensinforbruket med gjennomstrømningsmåler og motorstøy med decibelmåler (ca 1 meter fra motor). Samtlige motorer er montert av fabrikantens svenske importør. Testene er utført i Karlshamn, uke 17. Temp: +15° C, i vannet: + 10° C.