utgave nr 3 1999

Smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Minitest: ACM Dufour Elite 31
Storslått og annerledes
Storslåtte sjøegenskaper, masse mahogni og mye plass gir deg fornemmelsen av å
være ombord i en stor yacht. Men egentlig er det bare en annerledes motorbåt i
en familivennlig kompaktutgave det franske seilbåtverftet Dufour har utviklet
på datterverftet ACM.
Tekst og foto: Henrik Hansen

Høye atlanterhavsbølger kom rullende fra vest med 8–10 m/sek vind og ga grov
sjø aktenom tvers. Vi kjørte den nye ACM Elite 31 mot La Rochelle på den
franske vestkysten i 20 knops fart. Elite 31 lå stabilt på kurs til tross for
at vi bare hadde et lett grep om rattet. Styringen er hydraulisk.
Den planende V-bunnen akter og den skarpe baugen gir båten behagelige og
kontrollerbare bevegelser under slike grove forhold. Dette gjaldt både mot og
med vind og bølger. En enkelt gang kom det en sjø mer på tvers enn de andre, og
da måtte passasjerene i salongen stemme i mot med føttene litt ekstra for ikke
å skli ned. Men det var da også den eneste “overhalingen” testseileren måtte
beklage på en strekning på 5–6 nautiske mil.
Vi presset båten maksimalt og var oppe i en toppfart på litt over 20 knop i
den høye sjøen. Normal marsjhastighet ligger på 16 – 18 knop. Da vi gikk ned i
denne farten, ble Elite som forventet roligere i bevegelsene. Men du kan få
enda bedre balanse i båten så snart du har lært deg å stille inn trimflapsene
med fingerspissfølelse.

Lite støy
Til å begynne med brukte vi begge hendene på rattet, men det varte ikke lenge
før den franske båten viste seg å være meget stabil. En hånd var mer enn nok.
Båtens rolige bevegelser i sjøen og det lave støynivået fra motoren gjorde at
vi kunne samtale normalt i den store salongen som fungerer som et kombinert
styhus, bysse og cockpit. En stor luke i ruffen og skyvevinduer gjør at du kan
slippe inn masse frisk luft. Samtidig er du godt beskyttet mot vind og sprut
når du er underveis.
Det var det for vått til å oppholde seg på akterdekket under turen. Det går
nesten i ett med salongen når den store skyvedøren står åpen. Førsteinntrykket
er at akterdekket virker litt kort, men det er faktisk god plass til at en hel
familie kan hygge seg på løse dekkstoler der ute.
Under roligere vind- og sjøforhold hadde vi dagen før kastet båten rundt i
krappe svinger. Den reagerte hurtig og presist, men under toppfart nytter det
ikke med brå svinger. Til tross for flere forsøk på å presse båtens grenser i
den grove sjøen, var det aldri noen som ble nervøse ombord.
Testbåten vår hadde en 230 hk Yanmar diesel med fast aksel. Den faste akselen
gir i seg selv større venderadius, men samtidig kunne vi konstatere at Elite 31
er utrolig kursstabil. Ved lav fart svinger båten krappere og ved lav fart kan
du også bruke baugpropellen til finmanøvrering.

Et snev av luksus
Båten virker gedigen og fornuftig gjennomtenkt. Det lille snev av luksus
hensetter deg til en stor luksus motoryacht som har krympet. Toalettet er
delikat og velinnredet med mørk høyglanslakkert mahogni. Den store kombinerte
salong-cockpiten fungerer godt som et samlingspunkt for familien. Alle setene
ombord kan vendes mot salongbordet, som kan vippes ut i dobbelt lengde.
Forlugaren og stikkøya under cockpiten gir fine store soveplasser, men egner
seg ikke som oppholdsrom. Det er prisen du må betale for å få en så stor og
velinnredet salong.
Aktenfor den oversiktlige og velinnredete styreplassen er byssa kamuflert bak
en solid mahogniplate. Når du vipper platen opp mot vinduene, trylles både
gasskomfyren, vasken og pentriet frem. Samtidig beskytter den tunge platen
vinduene mot varme og fettsprut fra matlagingen.
Adkomsten til motoren er både god og dårlig. Dårlig fordi du må fjerne hele
dørken i salongen – også dørken med bord og sofa. Det finnes gassfjærer på de
store dørkplatene, så det er mer besværlig og kronglete enn det er tungt
arbeid. Når du først har gjort jobben, har du full tilgang til hele
maskineriet.

Oversiktlig dekkslayout
Fordekket i teak er åpent og rent til solbading, samtidig som det gir bra
arbeidsforhold når du skal inn til en brygge. Ankring blir også en enkel
oppgave med ankeret fast plassert i et baugbeslag med rull og ankerspill under
dekk. Du kommer lett frem til den store badeplattformen akterut via det
beskyttede akterdekket. Her er det ingen port, men en enkel luke. Dermed
slipper du låser som spretter opp i tide og utide.
Testbåten var en prototype som hadde trimflapsene elegant skjult under
badeplattformen, men verftets testkjørere har forkastet løsningen. Den endelige
versjonen av Elite har fått en mer tradisjonell løsning med flapsene helt
akterut.
Elite 31 virker umiddelbart som en meget anvendelig båt for den skiftende
årstiden som noen kaller sommer. Den fornuftige, store salongen er flott å ha i
regnvær, samtidig som den enkelt kan forvandles til en luftig beskyttet
cockpit. Foruten de flotte sjøegeneskapene, er “multi-salongen” Elitens styrke.