utgave nr 6 201

Praktisk: Flaps på jolla

Fleip eller fakta? Ramme alvor. Fakta. Det finnes ”babyflaps” i markedet skreddersydd for joller og småbåter. Og de gjør nytten sin.

Publisert Sist oppdatert

Tores Tips:

Flaps på jolla

 

Fleip eller fakta? Ramme alvor. Fakta. Det finnes ”babyflaps” i markedet skreddersydd for joller og småbåter. Og de gjør nytten sin.

 

Vi har montert trimflaps på en mini-RIB, en Bombarde 500 AX. Det høres litt utrolig ut, men det er blitt en helt annen båt å kjøre. For hvem har ikke opplevd at jolla står på ”ræva” som vi sier her i Østfold, at alle om bord blir kommandert fremover for å få jolla i plan. Eller om du kjører alene og nesa, eller baugen rettere sagt, husker opp og ned.

To små trimflaps kompenserer for alt dette, akkurat de samme som vi har på moderskipet, men altså mye mindre.

Gassfjær

Det er viktig å velge riktige trimflaps til riktig båt. Her er det viktig å stille de riktige spørsmålene i båtutstyrsbutikken. De har en tabell fra leverandørene basert på båtens størrelse, motorkraft og vekt. Det finnes flere produsenter av slikt utstyr. Vi valgte Watskis Nacticus, men blant flere har også Telmo Control A/S sine fine ”Smart Tabs” for småbåter.

  

Ingen av løsningene trenger strøm eller hydraulikk for justering. Gassfjærene justeres automatisk på grunn av vanntrykket under platen under fart. Ved sakte fart og i starten av en akselerasjon står platene ned for å presse baugen ned. Når planingsfart er oppnådd presses derimot platene oppover på grunn av det økte vanntrykket. Smart Tabs påstår at planingsterskelen senkes med opptil 30 % med en slik løsning. Det er det ingen grunn til å betvile.

Når vanntrykket er større enn gassfjærenes belastningsevne stiller trimplanet seg i en horisontal posisjon for å unngå motstand.

  

Med trimsflaps blir den lille jolla utvilsomt også mye mer stabil, ikke minst i svinger, i kjøring i stor fart og i urolig sjø. Flapsen gjør at båten lettere kommer opp av bølgedalen.

 

Lag mal av finér

Monteringen er nokså enkel og bør kunne gjennomføres på et par små timer. I monteringssettet følger det med en papirmal. Klipp den ut og overfør den gjerne til en finerplate. Det er lettere å jobbe med en finérmal enn et papirstykke på båten. Riktig vinkel er viktig. Vær nøyaktig med malen. Platen skal festes 0,5 cm opp på hekken og den skal følge båtens vinkel. Det betyr at gassfjærende også blir stående i en skråvinkel tilsvarende antall grader i skrogbunnen.

  

Bor så hull som er 0,7 mm mindre enn skruen. For lite hull ødelegger området rundt, for stort hull åpner for en potensiell lekkasje. Fres en liten nedsenkning før hullet vaskes med Aceton, fylles med Sika og skruen skrus gjennom.

Mer informasjon:

www.watski.no

www.telmo.no

 

 

+

Raskere opp i plan

Høyere toppfart

Lavere drivstofforbruk

Økt stabilitet

Bedre kjøreegenskaper

 

-

Krever noe mer forsiktighet når jolla dras på land.