utgave nr 4 1992

Plastpest = dårlig primer

Publisert Sist oppdatert


    PLASTPEST = DÅRLIG PRIMER

    Av Hans Due

    "Plastpest". Ordet gir frysninger nedover ryggen på båteiere, skrev vi i Båtmagasinet nr. 3/90. Og det ikke uten grunn. Er undervannsskroget på båten din angrepet av plastpest, regn med en reparasjon på bortimot 60.000 kroner. Årsaken til problemene er i 99 prosent av tilfellene for dårlig primer.

    Det finnes i hovedsak to typer primere, en-komponent og to-komponent epoxy primer. En-komponent primer blir brukt på trebåter, og gir god vedheft for bunnstoffet. To-komponent primer er det eneste brukbare på båter i glassfiberarmert polyester.

    HVA ER PLASTPEST?

    "Osmose" er faguttrykket på det som skjer når plastpest oppstår. Vann trekker inn i gelcoaten, og trenger helt inn til glassfiberen som løses sakte opp. Trykket øker rundt glassfibrene, og det danner seg blærer som øker i omfang, og til slutt sprekker. Det hele blir en kjedereaksjon, og til slutt blir skroget så svekket at båten ikke lenger er sjødyktig. Mange tror at det er dyr, bakterier eller virus med i bildet, men slik er det ikke. Det som skjer er rett og slett en fysisk og kjemisk reaksjon.

    PRIMER DET VIKTIGSTE

    To-komponent primer har den egenskapen at den forsegler gelcoaten, og dermed hindrer vanninntrengning. En-komponent forsegler ikke, og dette er årsaken til mange plastpest-tilfeller. Båter som er eldre enn 5-6 år, er spesielt utsatt. Det henger sammen med at båtprodusentene ofte brukte billig en-komponent primer dersom kunden ønsket båten primet og stoffet hos produsent. Mange har skiftet primer og gått over til tokomponent epoxy-primer. Det bør du også gjøre med din båt før du setter den ut i vår dersom du har mistanke om at det sitter enkomponent primer under bunnstoffet.

    REPARASJONEN

    Den eneste brukbare løsningen for å utbedre plastpest er å fjerne all gelcoat helt inn til laminatet, la skroget tørke i et varmt rom i opptil tre måneder, sparkle over med epoxysparkel, slipe dette jevnt, påføre skikkelig tokomponent epoxy-primer og så stoffe på nytt.
    Gelcoaten kan fjernes enten ved sandblåsing, som faktisk er eneste brukbare løsning for båter som har steglister og skarpe kanter, eller med en elektrisk høvel med spesialherdede kniver, dersom skrogbunnen er jevn. Lar du et verksted gjøre denne jobben, vil regningen fort komme opp i nesten 60.000 kroner, hvorav ca. halvparten er arbeidspenger. For det er en tidkrevende jobb.
    Vi var nylig og så på en plastpestskadet båt hos Marinteknikk i Drammen (som drives av ex-skøyteløperen Sten Stensen). Her var bunnen sandblåst, men kun for å få hull på alle blærene. Denne jobben tok over 40 timer, og ville blitt adskillig mer omfattende dersom hele bunnen skulle blåses ren.