utgave nr 5 1998

Minitest: Windy 40 Bora

Publisert Sist oppdatert

Minitest:


Windy 40 Bora


Rålekker!


Tekst: Ingvar Johnsen

Windy's nye 40-foter med modellbetegnelsen "Bora" er en sportscruiser utenfor de flestes rekkevidde med en prislapp på over to millioner. Bli med på en "drømmetur" i en rålekker båt!

Det kan virke som om mange båtbyggere fikk utviklingsvegring etter den siste krisen i markedet. Windy, derimot, har lansert nye modeller over en lav sko. Denne foreløpig siste modellen er en rendyrket sportscruiser med innredningsløsninger som gir deg alle muligheter til å nyte "det gode og glade liv" på sjøen.

Eksteriør

Utvendig har designteamet hos Windy lagt seg på den internasjonale trenden med avrundete vinduer og former. Likevel er det lagt stor vekt på båtens sjøvennlighet. Det er vertikale tråfelter over alt. Det er ingen problemer å bevege seg fra styreplassen og rundt hele båten fra for til akter uten å risikere at man snubler eller sklir.
Denne evnen til å kombinere fornuft med moderne utvikling, er gjennom mange år blitt et varemerke for Windy Boats A.S. Selv om bedriften har hatt to nye eiere de siste årene, har man klart å beholde en stamme medarbeidere helt fra produksjonen og til ledelsen. Sammen med nye krefter ser dette ut til å resultere i produkter som blir noe av det ypperste i sin klasse med kombinasjonen "konservativ" kvalitet og nytenking. Det gjenspeiler seg også i detaljer som fortøyningsbeslag, innfestinger, på finish og kvalitet i plastarbeidene - også det som ikke synes. Det skal også tas med at konstruktøren, Hans Jørgen Johnsen, har vokst kraftig i Windy-perioden.

Garasjeløsning

Løsningen med eget rom for jolla akterut ser vi stadig oftere. En både grei og praktisk løsning. I denne båten hadde man montert en vinsj for å få jolla ut og inn, men det var ikke noe problem å gjøre jobben med Zodiac-riben med påhenger med manuell kraft.
Det vi derimot ikke likte, var at jolla måtte ut for å komme ned i motorrommet. Når den daglige inspeksjonen av båtens hjerte er blitt obligatorisk, blir det tungvint. Nå er moderne motorer både driftsstabile og ikke særlig enkle å skru på selv, så dette er kanskje å overdrive. Dessuten har denne båten to motorer og dermed en i reserve hvis noe skulle gå galt, men likevel. Det er ikke lett å se andre løsninger når man skal ha "jollegarasje", men jeg betakker med sterkt for å komme opp i situasjonen der man blir tvunget til å låre jolla for å komme til motorene i grov sjø! Det kan skje!

Under dekk forut

Innredningen er i italiensk pæretre med en fantastisk finish. Helt forut har man valgt en konvensjonell salongløsning. Byssa er romslig og har tilstrekkelig skapplass. Både utstyr og plass inviterer til kulinariske C-momenter. Det er stueplass i benkene og to skap i hver av de senterplasserte sovelugarene. Etter vår smak litt snaut med skapplass, men produsenten påstår at den kundegruppen man her henvender seg til er mer weekendbrukere enn langtur- eller feriebrukere, så da så. Det er jo ikke mere enn en 40 foter vi snakker om......
Bad/toalettrom er aldeles lekkert med en smart dusjkabinettløsning. De to separate sovelugarene er greie nok. Materialvalg både når det gjelder farger og kvalitet, er smakfull. Innredningen er luftig, og til tross for at arealet i forlugarene utfyller mange funksjoner, har man ikke følelsen av at båten er overinnredet, eller overmøblert.

Uteplassen

Førerplassen er ok med betjeningsorganene der de hører hjemme. Dette er en "sportsmaskin" så her er det fullt sett med trimflaps, trim på drev og gear/gass. Mange knapper å holde orden på, med andre ord. Det bør kunne finnes en løsning der disse viktige funksjonene kan utføres uten å løfte hånden fra gasspakene. Ergonomisk og teknisk må det være mer å hente her. Volvo Pentas nye elektroniske motorkontrollere er silkemyke å bruke. Nesten litt i "løseste" laget når farten nærmer seg 40 knop. Vi skal vokte oss vel for å være for kategoriske på dette punktet fordi vi kjører nær grensene under en test. Antakelig vil en båt med folk og løsøre aldri bli kjørt på den måten av en vanlig bruker.
Instrumenteringen er veloragisert, men vi gir ikke toppkarakter når instrumentene ikke er plassert parvis. Med doble motorer finnes en mer logisk plassering, som er lettere å overvåke enn når instrumentene er plassert splittet. Det menneskelige øye og hjernen reagerer kjappere på avvik hvis instrumentene er plassert parvis turteller mot turteller, temperaturmåler mot temperaturmåler o.s.v.
Sittegruppe, solseng samt et lekkert sirkelrundt bord, gjør uteplassen til en drøm. Tilgjengeligheten ut til badeplattformen er perfekt. Uteplassen er både komfortabel og "leken".

Sjø- og kjøreegenskaper

Da jeg innledningsvis inviterte til en "drømmetur", mente jeg det. Skroget er noe av det mest harmoniske vi har kjørt. Båten strekker seg elegant ut i plan uten merkbar planingsterskel. Med to Volvo Penta KAD 44 på 243 hk hver (målt på propellen) gjør denne båten litt over 36 knop og den er imponerende stillegående. Ikke før borti 33 knop, krøp lydmåleren over 80 desibel. Ved 30 knop bruker forøvrig de to motorene tilsammen 2,61 l. diesel pr. nautisk mil og 80 liter i timen.
Selv ved harde rorutslag i full fart, var det umulig å få båten til å gå "av skinnene". Late dønninger med krapp toppsjø var som å kjøre på luftputer. 24 graders V-bunn er bra. Båten vi kjørte var byggenummer en, noe vi sjelden testkjører. Men dessverre er det som sagt ikke mange helt nye båter på det norske markedet for tiden, så man hiver seg over det som er. Sett i lyset av at dette nærmest var en prototype, var den imponerende bra. Under testkjøringen var båten nærmest fri for skrangling og knirking. Sjelden kost og en klar melding om at kvalitet og kvalitetskontroll er topp prioritert.

Installasjoner

Rør, kabler og mekaniske installasjoner er av gjennomgående meget høy klasse. Det håndverksmessige likeså.

Konklusjon

En drøm av en båt til over to millioner. Det er bra et noen har råd til å kjøpe slike båter, så de som kan bygge dem har noe å gjøre. Etter å ha sett de fleste konkurrentene på årets internasjonale messer, er det klart at Windy ikke har noe å skamme seg over hverken når det gjelder kvalitet og ikke minst finish. Men motorromsløsningen bør revurderes.

Data

Lengde:12,25 m
Bredde:3,48 m
Vekt inkl. motorca. 7 tonn
Drivstofftank:ca 100 liter
Ferskvannstank:ca 250 liter
Konstruktør:Hans Jørgen Johnsen

Testresultater

TurtallKnopL.nmL/tDBA
10006,50,92665
15009,11,541469
200012,72,202875
250020,52,445074
280024,52,285676
300026,42,426476
320029,32,467277
340030,62,618078
360033,32,548882
380035,32,669483
395036,22,8710483