utgave nr 4 2003

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

25. april
Riktig svar i marsutgaven var Lillesand og vinnere er:

Harald Lindner,
3960 Stathelle

Solveig Pettersen,
4201 Sauda

Harald Nilsen,
4879 Grimstad

Propelljakten går videre

Vi fortsetter med den populære propelljakten som går ut på å finne en propell på størrelse med den du ser her bortgjemt på en eller annen side i bladet. Hver måned trekker vi en vinner som får en flott oppblåsbar redningsvest fra Seatronic. Finner du propellen og sender oss en SMS, en fax på 21 30 12 59, en mail: turid.kristensen@afj.no eller et kort om hvilken side den står på innen 25. april, blir du med i månedens trekning. Alle som har deltatt i jakten gjennom året er med i en trekning av en tur for to til London Boatshow på nyåret 2004.
Propellen i mars sto på side 108 og månedens vinner er Svein Johansen, 2123 Bruvoll. Vi gratulerer!

(+dig bilde vest og propelltegning)

Hvilken båt?

Kan Båtmagasinets lesere hjelpe meg med å finne ut hvilken båt dette er. Det er ingen merker eller noen form for skilting på båten. Er det noen som drar kjensel på den, ta kontakt med redaksjonen.
Steinar Småge

(Bilde på OPI: Hvilken båt 403)

Hvor får jeg rød bensin?

Bensinselskapene fjerner nå den røde 98 okt. bensinen fra stasjonene langs veien. Langs kysten har den lenge vært vanskelig å få tak i. Det er ikke mulig å få denne bensinen hverken i Stavern eller Kragerø havn og det er helt tilfeldig hvor du får den helt ned til Kristiansand.
Jeg har en gammel Volvo B 20 motor på 125 hk i en gammel plattgatter og "må ha" rød 98 bensin.
Tilbudet er tilsetningsstoffer som tar utgangspunkt i grønn 95 oktan. En flaske bringer bensinen opp til 98 oktan og en annen flaske som endrer bensinen fra grønn til rød (blyerstatning). Hvis vi regner disse tilsetningsstoffene inn i bensinprisen, så blir prisen skyhøy.
Det er mange forhold jeg lurer på:
* Er det noe sted vi kan få tak i disse stoffene "engros", slik at vi slipper å kjøpe disse stoffene til skyhøye priser på stasjonene? En annen ting er at mange av stasjonene ikke har disse tilsetningsstoffene.
* Kan jeg kjøre min motor på grønn 95 uten å brenne ventilene og hvor ofte må jeg eventuelt ha i disse tilsetningsstoffene og hva med tenningsbank og ettertenning?
* Jeg har også hørt at jeg kan bruke en ¼ liter totaktsolje per. 60 liter bensin i stedet for disse erstatningsstoffene?
* Det aner meg at det er flere enn jeg som funderer på disse spørsmålene, og spørsmålet er om Båtmagasinet kunne sjekke litt om de tekniske forholdene med motorprodusentene og hva oljeselskapene tenker omkring tilgjengelighet og priser?
* Eller bør jeg kjøpe ny motor?
Iacob Heiberg
Tlf.: 22 47 74 00 eller mobil 90 04 15 54
SVAR:
Dette er en interessant problemstilling. I neste utgave for mai kommer Båtmagasinet med en "situasjonsrapport" omkring den røde høyoktanbensinen, hvor den finnes langs landeveien og langs kysten. Vi tar gjerne i mot henvendelser om dette aktuelle temaet, om noen vil bidra.
Red.

Hei båtvenner!

Snufs! Da madamen ikke får snauset Båtmagasinet fra sin arbeidsplass lengre, ser jeg meg nødt til å anskaffe det på "lovlig" vis..., eller bytte ut madamen med ei som har god tilgang på Deres magasin. Siden disse damene nok er meget unike og vanskelig å spore opp, finner jeg det lettest å gjøre som de fleste andre Båtmagasintilhengere i vårt fuktige land...
Henger meg herved på tilbudet om 12 utgaver til kr. 498,- inkl. drammeglass! Har januarnummeret, så fint om dere får "meg i gang" fra februar. Forresten; dere MÅ det!
Espen Øyen
Tårnåsen

Vi får mange nye abonnenter om dagen, men denne meldingen var så "søt" at vi tar den med i kategorien "sjælskryt". Espen fikk promte tilsendt en T-skjorte.
Red.

Sammenkok av Hot-R.I.B

I vår omtale av Arctic Blue med innenbordsmotor i marsnummeret opplyste vi at det er Nor-Dan Boats AS som kan gi ytterligere opplysninger og at det var Nor-Dan gutta som var idéinnkastere til utviklingen av båten. Her har det blitt en liten lapsus. Det er nemlig Canacas Norge AS med Bjørn Tingstad, Thomas Guttormsen og Lars Narverud i spissen som la fram prosjektet for Geir Arnestad. Båten er bygget av Technic Industry som også produserer båter for Nor-Dan og Unique. Årets Arctic Blue nyhet blir 22 inboard som har fartsområde fra 33 – 60 knop. 22-foteren selges også av Nor-Dan Boats AS.
Ytterligere opplysninger om Arctic Blue kan altså fåes hos Canacas Norge AS. Tlf: 90 69 79 73.
Red.

Ikke italiensk, men norsk

I marsutgaven på side 156 omtalte vi den nye båten fra Gozzi, Gozzi 29 SC og viste denne skissen. Vi brukte titteløen "Frisk italiensk design", noe som er helt feil. Konstruksjonen og produsenten er så heilnorske som noen og vi beklager sammenblandingen.
Red.
(skisse fra side 156 i 3/03)

100 prosent maks

Jeg er en lykkelig abonnent av Båtmagasinet, og det er alltid en stor dag når et nytt nummer dumper ned i postkassen. Men denne gangen ble jeg forundret: I nr 3/2003 står det på side 86: "Du kan kutte batteribudsjettet med mange hundre prosent ved å følge rådene i vår test..." De fleste vet at man kan ikke kutte noen ting med mer enn hundre prosent, dette er pensum i ungdomsskolen. Derfor virker testen useriøst. Og det får meg til å lure på påliteligheten i det som ellers skrives i bladet.
Terje Lauvvik

SVAR:
Takk for at du påpekte feil i teksten. Vi kan tydeligvis ikke vær for nøye med redigeringen. Dette blir jo imidlertid mer som enn språkblomst å regne. Selv om du har helt rett, tror jeg nok alle forstår hva som menes hvis de legger velviljen til.
Vi synes vel det er noe drøyt å si at testen virker useriøs på grunn av denne språkblomsten, og likeledes synes vi at det nok er å skyte spurv med kanoner dersom du på grunn av det også setter spørsmålstegn ved påliteligheten ved det som ellers skrives i bladet. Det tror jeg nok du også er enig med meg i ved nærmere ettertanke.
Håper du fortsatt vil være en lykkelig abonnent av Båtmagasinet!
RED

Bruktbåttestene bra stoff!

    Jeg tar en Harry-tur til broderfolket i ny og ne og har flere ganger fått tak i spesialutgivelser med bruktbåttester og bruktbåtomtaler utgitt av det svenske båtbladet "Vi Båtegare." Jeg håper dere snart vil følge eksemplet.
    Når man blar gjennom oversikten i de tidligere januarutgavene, og ser hva dere har på nettet, er det lett å forstå at dere må ha materiale for mange slike utgivelser.
    Utifra den interesse det er for båttester, må det da være et salgspotensiale i dette, og "Vi Båtegare" kommer jo stadig ut med slike utgivelser?
    For annonseselgerne:
    Det må da være interessant for annonsørene, spesielt riksannonsører, å kjøpe annonseplass i slike utgivelser?
    Et annet forslag:
    Hva med å lage en website hvor disse testene legges ut, og ta betalt for bruken av den?
    Det kan jo være flere måter å gjøre det på:
    * Tilby dette som en tilleggsdel til bladabonnementet
    * en kredittkortbasert Pay-Per View (enklere enn bestilling av papirkopier)
    * en kredittkortbasert download av et pdf-dokument
    * et nedlastingssertifikat man på forhånd har betalt for
    * et forhåndsbetalt brukernavn og passord med ett års varighet
    Annonseplass her skulle også være salgbart?

    Båteier
    Oslo
    SVAR:
    Det er mange gode tanker her. Vi vil bare minne om at de aller fleste av våre tester allerede ligger ute i fulltekst på våre sider og kan leses aldeles gratis. Samtlige tester vi har gjennomført i Båtmagasinets historie er indeksert, og finner du ikke teksten til dem, eller ønsker å se bildene også, kan du bestille kopier for en rimelig penge. Vi tar imidlertid ideene dine med oss videre.
    Takk skal du ha for et konstruktivt innspill!
    Red.

    Månedens hilsen

    På Båtmagasinets diskusjonsbase Båtplassen på Internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Denne gangen er det signaturen Petter'n som etter mange år med trebåt etterlyser råd til sin nye plastsnekke. Dette har resultert i flere vettuge svar som gjengis her. Vi håper han tar kontakt med oss slik at han kan få seg en ny båttrøye.

    Hjelp, jeg får plastbåt til påske

    Jeg har hatt trebåt i 25 år og går nå inn i plastalderen. Jeg får ny plastsnekke til påske, og lurer på hva jeg skal sette den inn med nå når den er ny. Holder det bare å vokse den inn og polere, eller er det andre triks ute og går? Under vannlinjen må det vel også gjøres noe. 3 strøk med antipest vått i vått er ett tips jeg har fått. Er det tilstrekkelig og er det andre ting jeg bør gjøre? Takknemlig for seriøse svar.
    Petter'n

    Hei og gratulerer med ny båt. Vi anbefaler følgende:
    1. Dersom dette ikke er gjort ved båtbyggeriet, bør du gå over båten en gang med rubbing og vi anbefaler i den forbindelse Norpol R10. Ser du ny og/eller gammel gelcoat i mikroskop, ser denne ut som et "vulkanutbrudd" og tar lett til seg skitt. Rubbingen glatter ut overflatene. Deretter vokser du båten to ganger og vi anbefaler silikonfri voks i samme serie - Norpol Wax W-70. Dersom nevnte produkter ikke benyttes, anbefales i alle tilfeller at du IKKE bruker voks som er silikonbasert fordi denne gulner med årene. Ser du på silikon som er benyttet på badet ditt, er dette et godt eksempel på hvor fort silikonen gulner. Videre anbefales at du for fremtiden kun benytter samme type voks/rubbing.
    2. Under vannlinjen mattsliper du gelcoaten og påfører så to lag primer og deretter to lag ønsket bunnstoff. Neste lag påføres når det forrige fortsatt er litt klebrig. Med ønske om en fargerik vår og mye glede med ny båt.

    Highperformance Boatyard
    Tønsberg

    Velkommen etter! Jeg kontaktet Hempel og fikk kjempeservice. Hempels metode er matt ned, tre lag vått i vått som kameraten sa (to komp) ett lag hardt bunnstoff (også vått i vått ) med kontrast til to lag mykt som du avslutter med (mørk blått/svart var mitt valg). Du kan ta en pause etter det harde bunnstoffet siden dette er en komponent. Det myke bør legges på like før sjøsetting. Hempels "lille sjøsterke" er anbefalt.
    Kåre

    Nå mens entusiasmen og arbeidslysten er på topp, og bunnen ikke har ørtenogtyve lag med bunnstoffer, så må du i alle fall antipestbehandle! Hvilke av de forskjellige to-komponentbaserte merker du velger, spiller neppe noen rolle. Jeg ville sterkt vurdert å bruke CopperBoot med ditt utgangspunkt, så er du samtidig ferdig med stoffingen for noen år fremover. Et ekstra toppstrøk eller to med kobberpulver og du har rikelig med kobber å pusse frem til overflaten når anti-groevirkningen begynner å avta. Og om du i fremtiden ville stoffe med noe annet, så har du uansett en god antipestbehandling intakt.
    H. Alvplanersen