utgave nr 11 2001

Kysten Rundt

Publisert Sist oppdatert

Bryggekos i oktober

Sesongen er fortsatt i gang i store deler langs kysten. Det er bare sør-og østpå at vi pakker inn farkostene våre av frykt for is og snø. Denne gjengen hadde et senhøstes formiddgstreff med kaffe og mat på brygga i Mosvik småbåthavn i Trondheimsfjorden, hvor vinteren er regnfull, ja vel, men i alle fall mild nok til å bruke båten hele året.
Nå er det stille utpå og fisken lokker. Men det er godt å få noe varmt i koppen rett før eller etter endt tur.

Buzzi’s Record-båt

I slutten av september satte den kjente italienske konstruktøren og racingstørrelsen Fabio Buzzi ny fartsrekord rundt Storbritannia.
Buzzi og båteieren Hannes Bohinc satte rekorden med den 24 meter lange ”Record” med utgangspunkt i Poole noen mil vest for Isle of Wight helt sør i England. Rekorden lød på 30 timer, 51 minutter og 40 sekunder, noe som betyr en gjennomsnittsfart på 44,16 knop. Turen ble bare avbrutt av ett stopp for å fylle 15.500 liter diesel… Fire 12-sylindrete MTU-motorer på 1.500 hk hver vil ha litt å drikke når ”cruising-farten” er 55 knop. Toppfarten med 10 tonn diesel ombord var 59.
Båtmagasinets engelske medarbeider Dag Pike, som også er en kjent offshore-navigatør konkluderte med at fremtidige rekordbrytere skal vente lenge for å få tilsvarende gode meteorologiske forhold. Buzzi slo rekorden til Sunseeker XS-racing med Peter Dredge og Ian Sanderson fra 25. august som hadde en gjennomsnittsfart på 36,15 knop med en Sunseeker XS 2000 åpen 38 fots daycruiser.

Båtgarasjer på dugnad

10 medlemmer av Jørpeland Båtforening fullførte et samarbeidsprosjekt med å sette opp 10 båtgarasjer i midten av oktober. Så å si hele jobben er utført på dugnad av deltagerne. Det vil si de har fått hjelp av leverandøren Tau Mek. Verksted på Tau til å lage ståkonstruksjonene og til å sette i gang oppsetting av garasjene. Et samarbeide dugnadsgjengen er svært godt fornøyd med. Prisen per garasje ble for de smaleste på 4,5 meter kr 120 000 og for de største på 5 meter kr. 130 000, noe de synes absolutt er verdt pengene. De fortekker at det har vært mange aha-opplevelser under byggingen, noe som kanskje andre kunne lære av som går med lignenede planer. Medlemmene mener bestemt at dette kan være til stor hjelp for andre.

En utstrakt hånd

Det er alltid hyggelig å møte en utstrakt hånd og et smil når man legger til kai. Det koster så lite og for noen er det en helt naturlig gest. Tross alt er vi mennesker mye mer positive til hverandre på sjøen enn i bil på landeveien, men på et par punkter er det absolutt mulig å forbedre seg. Som å ta tampen…

Flink gutt

Mange av (oss) eldre klager mye over bøllete jollekjøring blant de yngste og gjør det med rette. Det er irriterende å ligge i uthavner og høre vespene speede på kryss og tvers mellom fortøyde båter med feriesugne folk om bord som prøver å nyte sommerkvelden. Men man må ikke skjære alle over en kam. Det finnes så mange barn som faktisk kan mer enn sitt opphav både om fortøyning, kjøring og sjøvettregler.
Som for eksempel denne pjokken vi traff i Son i sommer.

Fyrmesteren mot strømmen

Det er ikke lenger nødvendig å tenne og slukke lykta, det går automatisk. Det er ikke lenger jobben vår å speide utover sjøen etter skip i havsnød. Hvorfor skal vi sittet på ræva og ikke gjøre noe?

Tekst og foto: Av Nina Kraft
Spørsmålet kommer fra fyrmesteren på Oksøy fyr, Kjell Otto Hansen. Blant fyrbetjening er utsagnet krutt. Helt siden fyrmeldingen kom før sommeren, ja lenge før det, har fyransatte land og strand rundt beklaget seg, med pressen som ivrige tilhørere. Nedbemanning av de siste bemannede fyrene vil bety en spiker i kisten til selve den norske kystkulturen, er gjennomgangsmelodien.
Den visa tror Hansen ikke noe på. Hansen er så glad i fyret sitt som noen fyrmester i landet – og han er et levende oppkomme av historier om fyret og regionen. Men han nekter å la seg blinde av nostalgi.

      - Jeg er slett ikke redd for at kystkulturen går fløyten. Kultur betyr ikke ”sånn som man
levde i gamle dager”. Det finnes en kystkultur i dag også, en moderne kystkultur. Alle samfunn og alle yrker forandrer seg. Kulturen forsvinner ikke, den endrer seg, sier Hansen. Han mener at framtida for dagens fyrbetjening må være å rendyrke den av dagens oppgaver hvor behovet er størst – vedlikehold. I dag tar de ansatte på de 31 fyrene som fremdeles er bemannet, seg av daglig vedlikehold på sitt fyr. Men de har ikke noe direkte ansvar for lykter, merker og andre installasjoner langs kysten i sitt område. Det får de i fyrmeldingen. Der står det at omtrent halvparten av dagens fyransatte kan fortsette, som vedlikeholdsarbeidere. Noen skal ha base på fyr, andre på land.
I dag tar Kystverkets tolv store vedlikeholdsfartøy seg av slikt vedlikehold av fyr og merker. Hansen, som har satt i gang et prøveprosjekt i sitt distrikt, kan fortelle at fyrbetjeningen kan gjøre en del av oppgavene til en fjerdedel av prisen. De store fartøyene er dyre i drift og helt unødvendige i mange tilfelle hvor man skal sjekke en stake eller lykt.

NM I OSELVAR

Av Nils Gjerstad
NM i Oselvar ble arrangert andre helga i august. Rundt 80 seilere fordelt på 27 båter gjennomførte 6 seilaser. Åstedet var Bjørnefjorden, mellom Os og Tysnes i Hordaland.
- Oselvar er en lokal tradisjonsbåt som er så godt som uendret i form og byggemåte siden vikingtiden. Båten er brukt til kappseiling i over 100 år. NM er en del av denne tradisjonen. , forklarer Kjell Magnus Økland som var en av arrangørene.
For 23. gang ble Oselvar-NM arrangert i år. Totalt var det seks seilaser i regattaen fordelt på tre dager. På fredag ble det seilt tre tøffe seilaser. Sterk vind fra nord og regn var de harde realitetene. Et par båter kullseilte og måtte ha hjelp for å komme til lands. Lørdag og søndag var det skiftende vestlig bris.
- Oselvar er en vanskelig båt å seile, mener Kjell Magnus Økland. - Hver Oselvar har personlighet. Båtene er individuelle og har sine særegne egenskaper og lyter. I ulikt vær hevder de seg forskjellig. Ørsmå justeringer på riggen kan være svært avgjørende. Førstepremie gikk til Knut M. Østervold fra Austevoll, som hadde med seg sønnen Kjetil og datteren Anne som mannskap. Helt ned til tiende plass fikk premiere. Også beste kvinnebåt ble premiert.

Kreative løsninger

Den ford…. jolla er jo så kjekk å ha, men vanskelig å stue bort eller plassere når vi går til kai. Vi har sett mange fikse løsninger på det problemet, men denne var nokså original…

Småbåter i Stordal

Stordal kommune i Storfjorden innenfor Ålesund er en av landets pengesterke, noe som ikke akkurat avspeiler seg i båtparken i småbåthavna. Havneanlegget er nytt og båtgarasjene på plass, men her er det ikke snakk om store bobåter i millionklassen. Blant gamle snekker og joller finnes også en og annen selvbygget sjark. Det nye bryggeanlegget er gjort på dugnad og båtforeningen tar gjerne i mot gjestende båter og har alltid en ledig plass…