utgave nr 3 2003

Kongen av Kattegatt

Publisert Sist oppdatert

Ekstreme båter: HSS Stena Carisma

Kongen av Kattegatt

Vi glir stille ut fra brygga i Gøteborg. Bare et svakt hvin, som fra en hardt arbeidende turbolader, når oss der vi sitter i salongen og ser Sverige forsvinne. HSC 900, eller Stena Carisma, er igjen på vei over Kattegatt.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Tax-free posene synger sitt klirrende refreng, og nok en rød pølse svelges i kafeteriaen. Latter runger fra et hjørne, samtidig som desperasjonen lyser ut av øynene på en som akkurat har spilt bort en halv månedslønn på en enarmet banditt.
Livet i salongen på Stena Carisma går sin vante gang, akkurat som det gjør det på andre danskebåter. Men Stena Carisma er så mye mer enn en tradisjonell danskebåt. Ingen kan hamle opp med dens enorme fartsressurser, bare to timer bruker den fra Gøteborg i Sverige til Frederikshavn i Danmark. Dens hastighet forrykker perspektivene. Kattegatt minner mer om en liten bekk enn om det havområdet det faktisk er når man er om bord i Carisma. Men det krever krefter å bevege den 88 meter lange katamaranen i nærmere 40 knop med opptil 900 passasjerer og 200 biler ombord. Derfor har den ingen ordinære skipsdieseler om bord. Du finner i stedet to ABB/Stal GT 35 gassturbiner. Hver for seg yter de 17.000 kW, eller 23.120 hestekrefter. I parløp står hele 46.240 hester til disposisjon.

27.000 liter i sekundet

Når man vet hvilke krefter som bor i båten, blir man nesten skuffet når skipperen gir full gass. En svak akselerasjon er alt som merkes, men for havet må det virke som om hele Ragnarokk bryter løs. Gjennom hver vannjet passerer utrolige 27.000 liter vann i sekundet, og sikkert en og annen torsk. Det tilsvarer 123 breddfulle badekar, som ville dannet en 221 meter lang rekke dersom du hadde satt dem etter hverandre. 123 badekar, hvert sekund gjennom hver vannjet…
En fascinerende tanke er det at hver vannjet spruter ut nesten like mye vann i sekundet som båten bruker av drivstoff på turen fra Gøteborg til Frederikshavn og tilbake. De to turbinmotorene fordøyer 32.000 liter diesel på turen. Men bare tretti prosent går til å drive båten fremover, resten gleder kråka. Gjennom båtens to piper stiger hele 22 megawatt varme opp, og gjenvinning finnes ikke. Da ville båten blitt for tung.

Luftflasker i karbonfiber

For vekt er viktig i Stena Carisma. Så viktig at Stena har redusert antallet biler som kan være med på hver tur som en følge av at bilene de siste årene er blitt tyngre, og at spritkvoten mellom Danmark og Sverige har økt. Men det er ikke bare i nyttelast man tenker vekt. Hele konstruksjonen av båten er gjennomsyret av en tankegang som går ut på å spare vekt. Derfor er båten konstruert i aluminium, og ankerkjettingen er byttet ut med tau. I kevlar…
Heller ikke båtens mange brannstasjoner har fått slippe unna i kampen om kiloene. Vanligvis er luftflaskene til røykdykkerne i stål, men om bord i Stena Carisma er de i karbonfiber. Utelukkende for å spare vekt. Bemerkelsesverdig er også båtens ventilasjonssystem. Her finner man ikke tradisjonelle rørkonstruksjoner med dyser og ventiler. Om bord i HSC 900 er luftekanalene laget i et tekstilstoff, igjen for å spare vekt. Flere steder ser du dessuten rett opp i det tekniske anlegget i taket, takplater er det sparsomt med. I stedet er det strukket tøystykker for å spare vekt. Fullastet veier båten 1.700 tonn, tom er vekten 1.250 tonn. Ikke mye for en båt som måler 88 meter i lengden og 30 i bredden.

Fire knop til

Sjøegenskapene er også i en klasse for seg. Rolig pløyer den seg gjennom sjøene. Faktisk er båten sertifisert for å gå for full fart når signifikant bølgehøyde er på inntil 3,5 meter. Blir sjøene høyere, må farten settes ned, men med tyve knop vil den uansett parkere det meste av konvensjonelle båter.
På broen oppdager vi en besynderlighet. Man skulle jo tro at en båt som dette kjører raskeste vei mellom Gøteborg og Frederikshavn. Det gjør den også, men for Stena Carisma er ikke den raskeste veien den korteste. Båten nyter nemlig godt av litt grunt vann, og det er det over Læsø-platået. Derfor tar Stena Carisma en liten sving, og tjener litt tid og et par hundrelapper per tur i lavere drivstoffutgifter. Hemmeligheten ligger i at vannet som båten fortrenger i nærmere 40 knop ikke har noe sted å "gå" når det blir grunnere. Dermed presses båten opp, noe som igjen reduserer båtens motstand gjennom vannet. I ekstreme tilfeller kan farten over Læsø-platået øke med opptil fire knop - uten at skipperen rører gassen.

Transportetappe

Vi nærmer oss Frederikshavn. På en krysning som for de mange passasjerene antakelig ikke har vært noen annet enn en ren transportetappe. Utålmodige venter de på å få gå i land, på å komme seg videre. Få tenker over at båten de snart skal forlate er noe av det mest avanserte som noensinne er laget, og definitvt noe av det mest ekstreme som trafikkerer i Kattegatt.
Dessverre er sjansene for å se flere slike båter små. Verftet som laget den, Westamarin i Kristiansand, gikk konkurs under byggingen av Stena Carisma - men det er en annen historie.