utgave nr 7 2006

Impellerbytte på Yanmar, Volvo og Mercruiser

Publisert Sist oppdatert

Slik gjør du det: Impeller-bytte

Viktig skovel

Den er liten og livsviktig. Ofte sitter den kronglete plassert. Manglende ettersyn kan få alvorlige konsekvenser. Vi sjekker impelleren på Yanmar, Volvo Penta og MerCruiser.

TEKST: AMUND RICH. LØKEN


Impelleren, den lille skovlen som trekker sjøvannet inn i båtmotorens kjølesystem, er en kritisk suksessfaktor. Den jobber i det skjulte og sitter gjerne kronglete til. Manglende ettersyn er en unnlatelsessynd som kan få store konsekvenser. Vi sjekker impelleren på de mest vanlige motorene fra Yanmar, Volvo Penta og MerCruiser. ”De ti bud” er de samme på alle tre.

Yanmar:

- Saltvann og tid tærer

Impelleren lever i sitt eget lille runde hus i sjøvannspumpen på de fleste motorer. Det er en gummiskovel med et svært høyt turtall. Sjøvannet, som skal videre inn i motoren for å avkjøle, gjør impelleren myk og villig, men saltvannet tærer på gummiskovlene. Skulle vanntilførselen av en eller annen grunn bli hindret, går impelleren fort tørr og rives i biter. Dermed hindres også motorens kjøling, en tilstand som ikke skal vare lange stunden før det får brutale konsekvenser.

Sprekker i festet


En gammel og sliten impeller er lite effektiv. Skovelbladene sprekker i festet og roterer slapt rundt i huset. Derfor må den ha ettersyn og skiftes med jevne mellomrom. Intervallene varierer fra motorprodusent til motorprodusent.Sjøvannsfilteret leveres ikke med alle motorer. En del båtbyggere kan derfor montere motoren uten denne ekstra forsikringen ved sjøvannsinntaket. Det er dumt, for denne lille forposten har en uhyre viktig rolle for å hindre partikler, til og med rester av flytende plastposer, i å bli sugd inn i motorens sjøvannssystem. Det er ille om grove partikler får kile seg fast i impelleren. Har du ikke sjøvannsfilter, så skaff deg et. Den forsikringen er billig.

Gruer seg


- Båtfolk er flinke til løpende ettersyn, men det er nok mange som gruer seg til impellersjekken. Det sier ettermarkedssjef Ole Geir Gjørvad hos Yanmar Norge AS. Han får ofte hjertesukk fra folk som synes det er tuklete å bytte impeller fordi den sitter trangt og vrient til.- Til alle som sliter med å komme til det lille runde lokket foran impelleren kan jeg gi en gla´-melding, sier han. Du skal nemlig ikke skru på selve impelleren i det hele tatt. Ta av hele sjøvannspumpen. Den sitter i to eller fire skruer og er langt enklere å ta av og på. Sett så pumpa fast i en skrustikke, eller legg den på fanget. Da kan du enkelt og greit skru av lokket til impelleren, sier han.Noen av oss ønsker god kontroll på alt som beveger seg i motorrommet. Gjørvad synes det er en god leveregel, men strengt talt krever ikke impelleren på en Yanmar kontroll oftere enn hvert annet år, eller 500 timer. Den skal byttes hvert 4. år eller 1.000 timer. Yanmar Norge har utviklet en egen matrise for periodisk vedlikehold i Norge som erstatter brukermanualene. Har du ikke den, bør du skaffe den. Her står alt som er verdt å vite – å gjøre – med akkurat din motor. Hent en hos en forhandler eller kontakt Yanmar Norge direkte. De offisielle brukermanualene er generelle for alle motorer fra Yanmar, uavhengig av hvor båten benyttes på kloden, under hvilke forhold og temperaturer. Yanmar Norge har laget en matrise som gjelder for norske forhold.

Originale deler


- Følger du manualen, og bruker du originale deler, skal du være på den sikre siden. Den gir også tips om tidspunkt for kontroll og skifte av dynamoreim og øvrige reimer. Også her løper det et vedlikeholdsansvar hos båteieren. I det hele tatt er den løpende kontrollen viktig. Ta deg en daglig tur ned i motorrommet, se etter lekkasjer, slitasje, morkne slanger og slakke reimer. Løpende kontroll og enkel vedlikehold er billig og gjør deg til en fornbøyd båteier i mange år, sier han.

Volvo Penta: -

Dette må du kunne

- Mange kvier seg for impellerkontroll og -skift. Sett det gjerne bort til verkstedet ditt, men du må vite hva du selv skal gjøre om krisesituasjonen oppstår. Det sier Thomas Brauner i La Sa Båt og Motor bestemt. Han sammenligner bytte av impeller med bytte av et hjul på en bil.

Ferskvare


- Du må kunne bytte hjulet når du står alene med et flatt dekk på Hardangervidda. Du må også være i stand til å bytte impeller om den går i filler der ute på havet, sier han. En dramatisk situasjon inntreffer sjelden hvis løpende kontroll og vedlikehold er gjort. Men alt kan skje. Impelleren er avgjørende for kjøring, og skal kunne skiftes der og da. Det betinger at du alltid har en fersk impeller som nød-reservedel ombord. - Du skal øve på dette, gjøre jobben selv. Det er viktig for forståelsen for egen motor og evnen til å gjøre noe om situasjonen krever det, sier han.- Hva er det som sliter på impelleren?- Først og fremst tid og slitasje. Den skal bevege seg millioner av omdreininger i sitt liv. Og den er påvirkelig for tidens tann og sjøvannets tæring. Frost kan også påføre den skade. Volvo anbefaler impellerbytte hvert annet år.

Husk stengekranen


Impelleren sitter ikke plassert på samme stedet på alle Volvo Penta-motorer. Vi har skiftet impeller på en typisk Volvo-motor, en TAMD 31. Her sitter den behagelig enkelt til, helt i forkant og lett tilgjengelig. På D-serien er den mer kronglete plassert, nede på babord side. Ofte er det skroget som avgjør om tilgjengeligheten er enkel eller ikke. Uansett må du komme til og være i stand til å gjøre jobben selv. Ligger båten på vannet, må du stenge bunnkranen før jobben påbegynnes. Ikke glem å åpne den igjen etter utført oppdrag.

Skånsom med verktøyet


Pass på at impellerhuset ikke blir skadet når du tar impelleren ut. Ofte bruker folk en skrutrekker og bender løs. Dette kan skade området rundt lokket, og gjøre det sårbart for lekkasje. Bruk to skrutrekkere, legg tape eller et tøystykke på jernet og jobb forsiktig med å få det ut. Om impelleren uansett skal skiftes, kan den tas ut med en knipetang. Det finnes også ypperlig spesialverktøy som gjør jobben nokså problemfri.Og her en liten nyhet; Volvo Penta vil snart lansere en ny type impellere som har en skrue i senter. Skruen skal gjøre det enda enklere for båteieren selv å besørge både montering og demontering.

MerCruiser: -

Sørg for årlig kontroll

Når du åpner lokket på sjøvannspumpen og tar ut impelleren, skal du se om den er morken, har sprekker eller på annen måte er skadet. Den skiftes straks skader er synlige. Når impelleren skal skiftes er det viktig å smøre inn pumpehuset og lokkets innside med vannbestandig fett, av en type beregnet på gummi. Fettet gjør det enklere å få impelleren på plass med en lett, roterende bevegelse. Trykk den inn med en lett bevegelse (i urretningen). Impelleren skal tres inn på tannhjulet i akselen i pumpehuset. Ikke glem ny pakning på huset før du monterer lokket. Selve huset må ikke skades. Vær skånsom med verktøyet under prosessen. Når lokket er skrudd på plass igjen skal det ikke være vannlekkasje.

Samarbeider


Vi har skiftet impelleren på en MerCruiser 4.2 LD. Her sitter huset plassert i forkant, og skal ikke volde besvær så sant båtprodusenten er litt raus med plassen rundt. - I nyere båter er det sjelden noe problem, sier ettermarkedssjef Vidar Granli i Marine Power. Produsentene samarbeider som oftest tett med motorleverandøren i forbindelse med den tekniske installasjonen. Selv om vedlikeholdsintervallene følges, kan en så bevegelig del som en impeller skades av ytre påvirkninger. Har du for eksempel motor med drev, kan jo det skje at en flytende bærepose i plast setter seg fast ved vanninntaket. Da går det ikke lange stunden før saltvannstilførelsen stanser opp, og impelleren går tørr og svir seg, sier Granli.

Ansvar for alle


- Båt er ikke bil. Det er ikke bare å trille inn til kanten og vente på servicevogn. En båteier har et stort ansvar for ofte mange mennesker, og bør være drillet til å takle uforutsette situasjoner. Forståelse for et kjølevannsproblem er da greit, og i neste ledd er det viktig å vite hvordan den ødelagte impelleren skiftes.- Det aller viktigste en båteier kan gjøre, er å forstå funksjoner og situasjoner. Sett deg inn i motorens funksjoner og lær deg hvordan den fungerer. Det gir deg en oversikt som er god å ha når situasjoner oppstår, sier han.MerCruiser sier i sitt serviceskjema ikke noe om hvor ofte impelleren skal skiftes, men den er et av de viktige punktene for årlig kontroll eller hver 100. time. Har du ikke dette serviceskjema, kan det lastes ned fra Marine Powers hjemmeside (www.marinepower.no).- En skikkelig kontrollgjennomgang årlig er å anbefale. Det gjelder også sjøvannssystemet, inkludert sjøvannspumpen, sier Vidar Granli.