utgave nr 7 2011

Førsteinntrykk: Yanmar 8LV Stille råtass

Vi har kjørt prototype på den nye, lette V8 dieselmotoren fra Yanmar. Foreløpig finnes det kun én motor i Norge.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Den nye åttesylindrete dieselmotoren hadde verdenspremiere under båtmessen i Düsseldorf i mars. Frem til mai var det kun fem håndbygde prototype-motorer i drift i Europa, hvorav en i Norge om bord i en Viknes 1030 Sunbridge. Pre-production-perioden går ut mai, og fra juni vil motoren komme i normal serieproduksjon. Motoren er bygget i henhold til de seneste utslippskravene i EPA TIER3.


Flere versjoner

Selve basemotoren er den samme som sitter i Toyota Landcruiser. Marinemotoren er utviklet av Yanmar, med styreenheter, kjølesystemer og alt utvendig påbygg. Motoren er en ren common rail som kommer i to versjoner: En på 320 og en på 370 hk. 370-hesteren vil ikke minst være tilgjengelig i en drevversjon under betegnelsen ZT370. I akselversjon tilbys begge motorene i kombinasjon med gearene KMH50 eller KMH52V, hvorav sistnevnte er V-gear.
Ifølge Yanmar vil 8LV 320 være en direkte konkurrent til Yanmar 6LP 315, mens 8LV 370 er i samme effektklasse som 6LY3-UTP på 369 hk. 8LV er derimot ??? kg lettere og har en langt stillere gange. Det er imidlertid i drevversjon i planende båter at den lette og spreke dieselmotoren vil være ekstra aktuell. Eksklusiv gear veier den nemlig kun 509 kg og med drev kommer totalvekten opp i 550 kg, hvilket er betydelig i forhold til andre motorer i samme effektklasse.


Egen protokoll

Til 8LV har Yanmar også utviklet nye multifunksjonsdisplayer som har full styre- og avlesningsmulighet. Fra fargedisplayene kan man lese data som turtall, oljetrykk, vanntemperatur, ladespenning, dieselforbruk osv. Man kan dessuten justere slureventil og tomgangsturtall. Siden motoren kun har start- og stopp-knapp kan man legge inn en kode i panelet som må tastes før man kan fyre opp motoren.
Kommunikasjonen via display og motor foregår via en egen protokoll som Yanmar har utviklet. Denne canbusen, som har fått betegnelsen J1939, er adskilt fra motorens NMEA 2000-system. NMEA 2000-data hentes ut via en egen utgang på motoren. Dermed unngår man helt muligheten for tilkobling av uoriginalt utstyr skaper krøll i motorens driftssystem.
Også den elektroniske spaken er ny. Den kommer både i single- og twin-versjon. Her slurefunksjonen integrert i spaken (forutsetter slureventil) slik at man ikke kan brenne clutch-lamellene som følge av brukerfeil. Om ønskelig kan man også aktivere såkalt neutral-protection og barnesikring for å unngå uønsket innkobling.


Turtallssterk

Vi prøvde den nye 8LV 370 i en Viknes 1030 Sunbridge. Motoren tilfredsstiller de siste utslippskravene, og vi merket oss at motoren er tilnærmet røykfri. Motoren går fremfor alt ekstremt stille og med lite vibrasjoner på tomgang, og oppleves som en bensinmotor. Den har et bredt turtallsregister som går fra lave 550 omdr./min. til toppturtall på 3.800 omdr./min. En tilsvarende 4 eller 6-sylindret motor vil ha et tomgangsturtall på rundt 750 omdr./min. Det lave tomgangsturtallet innebærer blant annet at man får betydelig roligere havnmanøvrering og får redusert tomgangsfarten uten å måtte ty til slureventil.


FAKTA: YANMAR 8LV

Betegnelse: 8LV 320 8LV 370
Antall sylindre: V8 V8
Sylindervolum i liter: 4,46 4,46
Toppturtall i omdr./min. 3.800 3.800
Veivakseleffekt i hk: 320 370
Propellakseleffekt i hk: 310 359
Generator: 180 Amp 180 Amp
Opplysninger: www.yanmar.no