utgave nr 12 2

FICHT FOR FIGHT!

Publisert Sist oppdatert

FICHT FOR FIGHT!

Da fire-takts påhengsmotorer for alvor gjorde sitt inntog, valgte Evinrude å satse på Ficht-teknologien. De søkte å forene det beste fra to verdener - gjøre motoren like stillegående og miljøvennlig som fire-takteren, med to-takterens lave vekt og høye effekt. Etter et haltende tilløp, viser nå en forbedret Ficht-teknologi nye (to)takter.

TEKST: ATLE KNUTSEN
Nye vedtatte, og foreslåtte, miljøkrav både i USA og Europa har drevet utviklingen av utenbordsmotorer fremover i stor fart de siste årene. Amerikanernes motsvar på japanernes fire-taktutvikling har vært å kombinere den velkjente to-takteren med moderne teknologi som sprøyter bensin direkte inn i sylinderen samtidig som den suger luft mekanisk. Evinrude har nå klart å tilfredsstille de fleste utslippskravene for sine nye to-taktere. I høst lanserte de 2001 modellene, som har en klart forbedret Ficht-teknologi i forhold til den som kom på markedet i 1997. Andregenerasjon Ficht har fått navnet Ficht RAM Injection, og skal redusere bensinforbruket med inntil 35 % i forhold til konvensjonell to-takt. Støynivået er merkbart lavere.

Nyhetene

På firetaktsiden, fra 5 til 50 hk, satser Evinrude på Suzuki under motorlokket. Utvalget av to-taktere med Ficht RAM Injection spenner fra 75-250 hk. I hk-klassene over 130, finnes det få utfordrere til to-taktsystemet, med unntak av Yamaha, som har varslet lanseringen av sin nye 225 hk fire-takt, og Honda, som også kommer med en "sværing". Inntil nylig var firetaktsteknologien fortsatt forbundet med mindre "fres" enn to-takterne, men også dette er i ferd med å bli en myte. Og med Yamahas nyvinning er ytterligere en grense ved å viskes ut.
Av de minste nyhetene fra Evinrude for neste år, er en ny 9,9 hk fire-takt med den samme blokken som 15-hesteren. En ny 75 hk Ficht RAM Injection kompletterer utvalget av V4 motorer, som fra før består av en 90-hester og en 115-hester. Spesielt spennende er forandringene som er foretatt med 115-hesteren. Produsenten har økt motoreffekten med 7% og dreiemomentet med 12 %. Resultatet er en 115-hester med langt større smidighet og reaksjonsvillighet i alle turtallsområdene, og betydelig mer "sprut" over hele registeret.
Utvalget av mindre, seksylindrete motorer, som fra før består av en 150 hk og en 175 hk, har fått selskap av en ny 135 hk Ficht Ram Injection.
De spenstigste nyhetene av året er en serie kraftkarer på 200, 225 og 250 hk med et sylindervolum på 3,3 liter og en 90° V6 blokk. 250-hesteren veier i underkant av 240 kilo og skal være den letteste motoren i sin klasse.