utgave nr 6 2

Det gode i Viljen

Publisert Sist oppdatert

Det gode i Viljen

Den gamle frakteskuten ”Viljen” må sies å romme frodighet. For 10 år siden ble hun ambisiøst tatt hånd om av to interiørarkitekter, som siden har konvertert henne til hjem, gourmetkjøkken, arkitektkontor - og sølvbåtbyggeri!

Av ATLE KNUTSEN

Det er det ualminnelige som kjennetegner tilværelsen ombord i husbåten Viljen. Lyster og laster i fri flyt. Stein Eriksen og Kirsten Faye sysler omkring i to etasjer, i hjemmet som er frukten av deres overstadige kreativitet. Under dekk har de begge sine arbeidsplasser, der henholdsvis Kirsten driver arkitektkontoret InnRederiet og Stein har begynt på sin andre karriere som sølvbåtbygger i Sølvbåtbyggeriet Beddingen!
Når Stein fyrer opp skjærebrenneren og Kirsten banner over DAK'n, får begrepet åpent kontorlandskap en ny dimensjon.
-Det er trangt her, vi er uansett i veien for den andre. Derfor er det litt ålreit at vi er svært glad i hverandre, sier Stein og Kirsten.

Beddingen

Beddingen Sølvbåtbyggeri er siste kreative sjøsetting ombord i Viljen. Forhistorien skriver seg tilbake til Steins grønne ungdom, da han begynte på sin gullsmedutdannelse. Den ble straks avbrutt da han etter kort tid fikk plass ved kunst- og håndverksskolen hvor han utdannet seg til designer. Dermed ble gullsmedfaget lagt på hyllen, inntil Stein etter mange års virke som interiørarkitekt skiftet beite for et år siden. Artes liberales - de frie kunster - passet Stein, som godt kunne dele Oscar Wildes livsfilosofi: "Kultivert lediggang er livets sanne formål". Derfor installerte han seg med sølvsmie i Viljen, som et ledd i prosjektet "å finne noe jeg kunne leve av".
Produktidéen fikk han etter et museumsbesøk på Vestlandet, hvis eneste souvenir var en ekstremt serieprodusert, etnisk hybrid av en fiskeskøyte.
-Synet av fiskeskøyten ga meg idéen å lage små sølvmodeller av et utvalg tradisjonsrike båttyper. Nå har jeg en nordlandsbåt, en jekt, en storbåt (en liten jekt), en seilskøyte av Colin Archer-type, en pram og et øsekar på repertoaret. Jeg lager "pluggen" mens en annen tar seg av støpingen i rent sølv. Deretter forestår jeg etterbehandlingen, før båtene pakkes i en spesiallaget eske. Tilsvarende produkter finnes ikke, så det er et stort marked ved kystrelaterte museer rundt om i landet. Jeg har fått innpass hos blant andre Nordkapp-museet og Lofotmuseet, men har også souvernirbutikker på kundelisten, sier Stein Eriksen.

Viljen

Det er den 70 fots lastebåten Viljen som er stedet for Stein og Kirstens aktiviteter. Viljen er bygget i jern i Porsgrunn i 1952, med en 3-sylindret Normo semi-diesel i buken. Da de kjøpte henne i Tønsberg for ti år siden, var hun fortsatt intakt som lastebåt. Hovedsakelig besto hun av et lite styrehus akterut og et stort lasterom. Potensialet som bobåt var der, men det ville kreve en betydelig innsats. De nye eierne gikk til verket med vinkelsliper. Siden har de finsnekret under en presenning på Aker Brygge i fire år, de seks siste i friluft i idylliske Leangbukta i Asker. Men selv etter ti år ombord, er det fortsatt noen småprosjekter igjen, kan Stein og Kirsten forsikre.

Matglade

De to uatskillelige turtelduene tilbringer dagene under dekk. Når kvelden senker seg over Leangbukta, stiger de opp av skaperhulen og nyter det gode liv i salongen, som er anlagt oppå den gamle lasteluken. Lunt og trivelig, med en overdådig bysse. Steins andre, store interesse i livet er nemlig matlaging - og spising. Med god vin til. Byssa er innredet med slike aktiviteter for øyet. Over gasskomfyren i Viljen er det tryllet frem tallrike, spennende måltider. Hyggen som finner sted ved bordet ut i de små timer, er av samme velsmakende sort. Heldige er de som får fornemme den sjelebøtende helhet ombord i livsnyteriet Viljen.
Om noen vil vite mer om Steins sølvbåter eller kokekunster, kan de henvende seg til Beddingen Sølvbåtbyggeri, telefon: 66 79 15 89, e-post: kfaye@online.no