utgave nr 3 2001

Brann i båt: Halon-alternativene

Publisert Sist oppdatert

Brann i båt:

Halon-alternativene

Brannsikring, både med røykvarslere og ikke minst slukkeutstyr, er et viktig sikkerhetstema for enhver båteier. Brannmarerittet i båt er grufullt og når situasjonen oppstår, er utstyret av avgjørende betydning for utfallet. Halon er ikke lenger i ilden, men det finnes alternativer.

AV ATLE KNUTSEN

Lenge var halon det fremste middelet for brannbekjempelse ombord i fritidsbåter. Det er egnet til å slukke alle typer branner hurtig, og har den store fordelen at det er skånsomt mot elektronisk utstyr siden det ikke etterlater skadelige rester. Siden 1. januar 1999 har imidlertid halon vært forbudt fordi det inneholder ozon-skadelige stoffer.

Firetrace

Det finnes imidlertid alternativer til halon-anleggene. Et av dem har navnet Firetrace og produseres av det engelske firmaet Sterling Safety. Anlegget er spesielt egnet for bruk i mindre båter med små motorrom. Firetrace er selvsøkende og virksomt til enhver tid, men fordi det baserer seg på CO² , bør det ikke anvendes i rom hvor folk kan oppholde seg. Utstyret krever ingen elektroniske komponenter og påvirkes derfor i liten grad av miljøet i rommet. Opplegget er enkelt og består av en trykkflaske med CO² og en detektorslange av polymermateriale. Denne gir etter når den utsettes for varme høyere enn 120° C. Slangen legges rundt den gjenstanden som skal beskyttes, for eksempel motoren - men altså ikke over motorens varmeste deler. Når det oppstår brann, eller tilløp til brann, og slangen brister, sprøytes det ut CO² med et trykk på 57 bar som kveler brannen. Firetrace kan også leveres med pulver, som er noe mer prisgunstig i anskaffelse, men rengjøringen etter en eventuell utløsning er atskillig større enn ved bruk av CO².
Firetrace har oss bekjent ingen forhandler i Norge, men finnes derimot hos danske POFA, Præstevænget 6, Jersie, 2680 Solrød Strand, telefon 00 45 56 16 91 00, Internett: www.firetrace.dk

Sea-Fire

CO² er imidlertid en gass som lagres under høyt trykk, og som ved uforsiktig bruk både kan skade utstyr og gi kuldesjokk. Amerikanske Sea-Fire Marine har derfor utviklet en brannslukker som gir større sikkerhet i beboelsesområdene ombord. Sea-Fire fungerer ved at det fjerner varmeenergi fra branner ved hjelp av gassen FM-200. Den er luktfri, volder ingen helseskade, er miljøvennlig, og ifølge produsenten uskadelig for alle former for utstyr, også av det sensitive elektroniske slaget. Sea-Fire er selvsagt CE-godkjent.
Ifølge EU-direktiv 94/25/EC skal branner i motorrom kunne slokkes uten å åpne motorromslukene. Sea-Fire har en sensitiv varmeføler og hele apparatet monteres derfor i rommet det skal sikre. Produktet leveres i størrelse som passer for rom fra 1,4 m³ og koster fra ca. 3.000 kroner. På nyåret kom også en håndholdt utgave på 1, 2,5 og 5 kg som fungerer som et vanlig pulverapparat, opplyser Stein Jordbrånen hos Telmo Control AS i Oslo.

      Ytterligere opplysninger får du på telefon 22 67 23 60, eller Internett: www.telmo.no