utgave nr 4 2002

Båtpussetips

Publisert Sist oppdatert

Båtpussetips

Båtmagasinets redaksjon får på denne tiden av året en rekke henvendelser fra båteiere som har praktiske tips å gi før sesongstart. Her har vi samlet noen av dem.

VASK AV TAUVERK

For at tauverket skal leve lenge er det fornuftig å vaske det i vaskemaskinen på 50 grader uten vaskepulver. Kjør det gjerne i sentrifugen og la det henge for en skikkelig tørk.

UTVENDIG MOTORVASK

Vasker du motoren grundig utvendig, oppdager du mye kjappere om det er lekkasjer så som olje som siver ut fra pakninger eller begynnelsen til rustdannelser. Å gi motoren en omgang med Rust Stopper på boks etter at man har børstet bort eventuelle rustdannelser, har mange god erfaring med.

TØM TANKENE

Ligger det igjen rester av drivstoff eller vann på tankene, finnes en enkel og billig hevert hos Byggplast-butikkene. Heverten har en kapasitet på fem liter i minuttet og det er enkelt å sette i gang pumpingen.

SKIFT SMØREOLJE

Motorens smøreolje skifter du enklest ved at du suger opp oljen mens motoren er varm. Oljen er ofte svart på grunn av partikler og skitt. Hvis den er hvitaktig, er det sannynligvis vann i den og du må tilkalle en fagmann.

FORNYET FINER

Mahognifiner finnes i mange båtinnredninger. Når finer ikke blir stelt i løpet av noen år, forsvinner gløden i treverket. En oppskrift er å gå over flatene med fint (1200) slipepapir sammen med rødsprit. Så vasker man og tørker treverket godt før man setter det inn med en teakolje tre ganger.

METALLRENS

I handelen finnes det et pussevann som rett og slett heter "Pussevann". Det er sterke greier og fjerner effektivt oksydering på metaller, så som messing og bronse. Den grønne mosen som gror seg fast på mange detaljer om bord forsvinner. For å oppnå høyglans må du pusse etterpå, men du får et rent utgangspunkt å jobbe med

BLANKE BÅTER BESKYTTER BEST!

En speilblank finish på trebåten er vakkert, men en superfinish gir også best beskyttelse mot ødeleggende og nedbrytende solstråler. Så i jobben med å bygge opp lakklagene, er det viktig å studere de basiske prinsippene om adhesjon (klebing), oppbygging og blankhet. En mindre blank overflate reflekterer og beskytter båten dårligere.

GUL GELCOAT

Det gule belegget på hvite båter gir mange båteiere hodepine. Olsen & Wang har en rekke spesialprodukter og deres D-Rens er en geleaktig pasta som kan brukes både på treverk og glassfiber. Den påføres lettest i konsentrert form med en svamp. Etter noen minutter skyller man med ferskvann og Zalo og spyler godt til slutt. Avslutt med en voks for å forsegle gelcoaten. Olsen & Wang har et nytt middel på lur som i dag heter Plastmøbelrens. Det skal bli spennende å se hvordan dette middelet virker på glassfiberskrog! Det får båtfolket sikkert høre mer om.

VOND LUKT MÅ VEKK!

Mugglukt, septikstank og annen vond lukt i båten er vanlig om våren. Ofte oppstår disse odører fra bunnen og man må helt med på kjølsvinet for å gjøre skikkelig rent. Det finnes mange effektive spesialprodukter som tar lukt, men varmt salmiakkvann tar knekken på det meste. Da må man huske på å bruke maske, briller og hansker. Ved å fjerne alt som er løst og så vaske med varmt salmiakkvann, er mye gjort. Det finnes dessuten luftrensere som bilbransjen benytter i forbindelse med rengjøring av brukte biler. Et merke er Sterilizer. Spør en bruktbilforhandler om råd hvis stanken om bord blir plagsom.