utgave nr 3 1998

Test Fairline Targa 43

Publisert Sist oppdatert

Test Fairline Targa 43


Sporty og komfortabel


Fairline nye 43 fots "expresscruiser" ble lansert i fjor høst. Båten representerer en gjennomført kombinasjon av komfort og topp sjøegenskaper. Dag Pike har prøvekjørt.


AV DAG PIKE

For noen år siden var planende motorbåter på en viss størrelse inndelt i to hovedgrupper - flybridgebåter og sportscruisere. For den første gruppen var gjerne luksus prioritert og for den andre gode sjøegenskaper. Nå satser produsentene på en ny båttype som kan tilby begge deler og det ypperste av disse to verdner. Dog er det sportscruiserpreget som får dominere, men skaperne konsentrerer seg om helheten og ikke bare sjøegenskapene.
Amerikanerne kaller dem, betegnenede nok for "expresscruisers". Engelsk Fairline var tidlig ute med å utvikle konseptet. Fairlines Targa-familie er typiske representanter for nettopp en kombinasjon av sporty profil og luksuriøse fasiliteter. Den nye Targa 43 demonstrerer hva man kan få ut av denne båtstørrelsen ut fra nevnte filosofi. Det er helt opplagt at de erfaringer Fairline har med dette konseptet, har resultert i en båt hvor de fleste kompromisser fra tidligere modeller på en elegant måte er usynliggjort og man har klart å skape en meget spennende ny båt.

Skrog med garasje

Båten er akkurat like lang som akterlugarversjonen Fairline 43 Aft Cabin, men der stopper likheten. Skroget har en dypere V (19 grader) og er mye mere sportslig med effektive sprutlister. Bernard Olesinski er konstruktør også denne gang og han har skapt en cruiser som sett i profil har meget harmoniske og vakre linjer. Targabøylen står perfekt i forhold til vindskjerm og fordekk, som buer seg svakt ned mot baugen.
Akterdekket er okkupert av en garasje for lettbåten med solseng på taket. Vi har ikke sett dette tidligere på en båt av denne størrelsen. På babord side er det trinn opp til cockpit med kraftige gripetak/kryssholt. På motsatt side til styrbord er det trinn som fører til stasjonen for landstrømtilkobling og vannpåfylling. Eksosutslippene er på hver side av badeplattformen som er i full bredde helt akter.
Fremover er det bra med kryssholt og beskyttende rekker. I baugen er anker og ankerspill integrert og den ovale solsengen på fordekket har lave håndrekker som gjør at man kan ligge der under fart. Glassholdere i en nokså billig grønn plastkvalitet finnes her samt mange andre steder ombord, og er det eneste som får dårlig karakter i et ellers gjennomført design.

Førerplassen

Den buede vindskjermen er et kunststykke og den beskytter hele uteplassen og spesielt førerplassen, som er konstruert for seriøse racere. Dashbordet er i karbonfiber, og spaker og kontroller og alt det tekniske utstyret er greit organisert. Rattet kan innstilles for både sittende og stående kjørestilling og førersetet er justerbart i alle retninger. Selv om førersetet rommer to personer, er førerplassen tiltenkt kun skipperen og den er faktisk en av de mest perfekte førerplasser vi har sett på denne båtstørrelsen.
Til babord er en liten benk i forbindelse med elektrisk grill, vask, kjøleskap og bar. Aktenfor førersetet er et sammenleggbart klaffbord som kan fjernes når man skal ned i motorrommet. Aktenfor er solseng nummer to (på garasjetaket). I garasjen på testbåten var en Zodiac 285 RIB. Uteplassen er dyktig utnyttet, selv om det kan være litt kronglete å bevege seg fritt. Alle dekksflater er i teak og det finnes kalesje både forenom og aktenom targabøylen som beskytter mot regn og sol.

Salong og lugarer

En midtstilt dør fører deg inn i salongen hvor stilen forandrer seg fra sportslig til luksuriøs. Plassen er maksimalt utnyttet på en elegant måte. Forut er en romslig rederlugar med mye skapplass. Tilhørende bad med egen dusjavdeling er til styrbord. Til babord finnes også bad/toalett i samme standard for gjester.
Byssa er til babord og en del av salongen. Når byssa ikke er i bruk, kan alt utstyret bedekkes av vakkert treverk og byssebenken glir elegant inn i helheten som et møbel. Byssa har mange gjennomtenkte og praktiske detaljer. På motsatt side er en oval sofa og bord som kan justeres i høyden og slås ut og brukes til spisebord. Løse spisestoler er stuet i sofaene og greie å få tak i. Treverket er mørkt og skinnende, stilen er klassisk og standarden på topp. Den doble akterlugaren er under styreposisjonen med bra ståhøyde ved inngangen hvor det er en liten sofa.

Motor og sjøegenskaper

Selvom den er godt kamuflert, er det grei adkomst til det store motorrommet. Testbåten var utstyrt med 2 x Volvo Penta TAMD 63P på 370 hk hver. Denne motorpakken gir en topphastighet på 32 knop, men det er viktig å merke seg at akselerasjon på lavere hastigheter er meget bra og at båten kommer raskt i plan selv med mye last.
Sjøegenskapene er upåklagelige. Båten oppfører seg sofistikert og sikkert i alle hastigheter og situasjoner. Føreren har utmerket kontroll også i havner og takket være baugpropellen, er det greit f.eks å bakke båten inn i trange marinabåser selv under problematiske vind-og strømforhold.
Targa 43 er et bevis på at det går an å kombinere en gjennomført praktisk båt med luksus og komfort til sjøs og i havn, selv for det vi i dag karakteriserer for en så pass "liten" båt som dette.

DATA


Produsent Fairline Boats Plc.
Importør Nordic Marine i Svelvik. Tlf.: 33 77 31 20.

Lengde13,74 m
Bredde 3,80 m
Dypgående1,00 m
Drivstoff1274 liter
Ferskvann337 liter
Vekt9400 kg