utgave nr 4 1997

Minitest: Fairline Targa 29

Publisert Sist oppdatert

Minitest Fairline Targa 29

AV DAG PIKE

Targa 29 er den minste av Fairline-båtene. En elegant sportscruiser og en perfekt bobåt for to. Med 2 x 150 hk diesler gikk den lett i plan og kjapt i toppfart på 32 knop. En morsom båt med bra bokomfort.

Å stue inn mest mulig bofasiliteter i Fairlines aller minste skrog på 29 fot, har konstruktørteamet med Olesinski i spissen, tatt som en utfordring og løst med glans. De har skapt en kompakt og sporty weekendbåt for fire personer og en komfortabel bobåt for to. Skroget er som vanlig for disse båtene dyp V skåret, med tre sprutlister plassert forholdsvis lavt på skrogsidene. Fordekk, vindskjerm og targabøyle er harmonisk formet og gir båten et raffinert preg. Den teakbelagte badeplattformen er stor nok til en liten jolle og er fin å stupe fra.
Via en glassport kommer man inn i den akte delen av uteplassen. Her er en U-formet sofa rundt et bord som også kan flyttes og brukes inne i salongen. Fra øvre del av uteplassen har man panoramautsikt. Et enkeltsete for føreren og en L-formet sitteseksjon til babord med gripetak og sikkerhetsdetaljer. Førerplassen er ok, bortsett fra at trimspakene (?) er plassert innunder rattet. De burde vært separert fra de andre spakene og vært lettere tilgjengelig. Vindskjermen gir dessuten ubehagelige reflekser i dashbordet. Ved førerplassen er det stuerom for kart, noe som stjeler plass for eventuell montering av elektronikk.
Glassdøren inn til salongen er et mesterstykke. En leider fører ned i en salong med U-sofa og spisebord, et arrangement som kan gjøres om til en dobbelseng uten bruk av tilleggsputer. Rett ned til styrbord er byssa med komfyr og kjøleskap. Til babord er to dører, en til toalettrommet og den andre til en dobbel sovelugar.
Materialene i interiøret er hardplast, myke tekstiler og dørktepper. Hovedinntrykket er tiltalende, og produsenten har fått svært mye ut av relativt begrenset plass og detaljene viser Fairlines mangeårige erfaring med praktiske innredningsløsninger.
Testbåten var utstyrt med to 150 hk. diesler. Motoralternativene omfatter også bensinmotorer opp til 2 x 250 hk. Testbåten hadde krefter nok og var morsom å kjøre. Vi var raskt oppe i 32 knop, som er toppfart med denne motorpakken, og hadde ingen problemer med å holde baugen nede selv i ganske stor sjø. I og med at powertrimen sitter litt vanskelig til, ble det noe plundrete med finjustering.
Men båten klarte seg imponerende bra i alle svinger på toppfart. I komfortabel marsjfart på 25 knop er dette en båt man kan kjøre langt med og slett ikke "bare" en weekendbåt.

Data

Norsk importør: Nordic Marine A/S i Svelvik. Tlf: 33 77 31 20

Lengde:9,07 m.
Bredde:3,10 m.
Dypgående:0,97 m.
Vekt:3,8 tonn
Drivstoff:418 liter
Ferskvann:186 liter