utgave nr 12 1999

Europa rundt på seks måneder

Publisert Sist oppdatert

Europa rundt på seks måneder

Nedtellingen har startet

I sommerutgaven av Båtmagasinet skrev vi om en drammensfamilie som planlegger en noe spesiell båttur, nemlig Europa rundt på seks måneder. Som et ledd i forberedelsene ble drevene på Sunseekeren byttet fra singel til DuoProp.

Av Robert Fredriksen

Etter skifte av drev, har den 31 fot lange Sunseekeren fra 1985 gått ca. 1500 nautiske mil og ombyggingen har fungert perfekt. Som noen av dere husker, har båten to AQAD 40 B motorer på 165 hk hver, og båten veier 4500 kg tom.

For "tunge" propeller

Først anbefalte Volvo Penta A 8 propeller, noe som skulle vise seg å være for "tungt". Årsaken var at man hadde tatt utgangspunkt i tom båt ved beregningene, noe som førte til at motorene ikke klarte mer enn 3350 omdr. min. mot normalt 3600. Etter å ha gått ned ett hakk til A7, oppnådde motorene korrekt turtall.
Sammenlikningen med de hastighetene båten oppnådde i fjor, blir ikke helt reell fordi båten da var omtrent tom. Under testen nå i sommer var båten ferieklar, tankene var fulle – 500 liter diesel og 200 liter vann. Med ekstra personer ombord, vil det si en mervekt på ca. 900 kg. Noe av det første vi registrerte var betraktelig bedre akselerasjon, og at motorene jobber mye lettere i mellomfartsområdet.

Litt lavere forbruk

Drivstofforbruket på maks fart var omtrent likt både for singel – og DuoProp. Fra 2400 omdr. min. til 3000 omdr min. er forbruket noe lavere. Siden siste uken av juni har vi kjørt 1485 nautiske mil og har hatt et forbruk på totalt 2813 liter. Det vil si et gjennomsnittsforbruk på 1,89 liter pr nautiske mil. I fjor lå snittforbruket på oppunder 2 liter pr. nautisk mil.

Turen

For dere som ikke husker den forrige artikkelen, skal vi kort repetere turen familien skal legge ut på i juni. Planen er å reise "vestkystveien" til Middelhavet. Det er planlagt å stoppe på steder som kanaløyene, Nederland, Frankrike, Portugal og Spanias vestkyst. familien beregner å bruke to måneder på turen ned til Gibraltar, mens man skal bruke de neste fire månedene i Middelhavet fra Gibraltar til det sørlige Italia. Turen hjem kommer til å gå på elver og kanaler fra Marseille via Rotterdam og hjem til Drammen.

Flere forberedelser

Nå står det flere forberedelser for tur: Det skal monteres vinsj, radar, autopilot, ekkolodd og VHF. I tillegg skal det monteres targabøyle som vil bli spesiallagd i syrefast materiale på mekanisk verksted. Kalesjen må derfor også spesialsys. Heldigvis har vi fått lagringsplass innendørs i Sunseekers tidligere lagerlokaler i Svelvik utenfor Drammen.

Testresultater

Singelpropeller DuoProp

      o/minmålt med GPS målt med GPSRadarBåtens logg

600 (tomgang) 3,5 3,7 3,6 4,0
900 5,0 5,3 5,0 5,5
1200 6,5 6,9 6,7 7,5
1500 7,5 8,0 8,0 9,0
1800 9,0 9,5 8,7 10,0
2100 10,5 11,4 10,7 12,5
2400 12,5 14,7 14,2 17
2700 19,3 20,5 20,6 23,5
3000 24,5 25,4 25,3 28,5
3300 28,6 29,1 29,3 32,5
3600 31,9 32,7 32,7 37,5