utgave nr 10 1997

Siris sjeldne Riva

Publisert Sist oppdatert

Siris sjeldne Riva


Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Siri Polonski er estet. Skjønnhet, kvalitet og elegante linjer prioriteres. Hun kom over en Riva Aquarama for 12 år siden og måtte kjøpe den. Siden har den vært til perfeksjonering i Italia hos Ram som restaurerer de klassiske trebåtene.

-Er hun ikke vakker, spør Siri Polonski med bevende stemme. Hun fester blikket, gir på gass og smiler henrykt. 2 x 225 hk bak oss brummer heftig og Siris blå blikk fester seg et sted langt ute i Sandefjordsfjorden. Målet er nådd før vi får summet oss, taleevnen er tilbake og Siri drar av på gassen. Hun ler orgastisk. Sånn er det å kjøre Riva Aquarama Special, en 30 år gammel klassisk skjønnhet, verdens vakreste og mest forseggjorte motorbåt.
Dagen er perfekt, sjøen er duket for en test, havblikk og tropevarme gjør oss svimmel. Er dette virkelig? Et nytt brøl og ny fartsetappe vekker oss. Båten lystrer Siris ordre direkte og vi glir inn til bøya ved Bjerkholmen som Siri og divaen deler med en ikke ukjent reder med navn Jørgen Jahre.

2000 restaureringstimer

-Hun har ikke alltid vært i så god form. Jeg kjøpte henne for 12 år siden og har brukt henne litt hver sommer når jeg var i Norge. Det ble også gjort en del med skroget de første årene, men hun var langt fra perfekt. Så bestemte jeg meg for tre år siden at jeg ville gjøre det grundig og innhentet priser fra forskjellige verft. Enden på den historien var at jeg sendte henne til Ram i Italia, bedriften som kun driver med restaurering av gamle Rivaer og som eies av Carlo Riva, fjerde generasjon båtbyggere, mannen som solgte båtbyggeriet i 1971 fordi han ikke ville gå over i plastalderen, forteller Siri.
Vi sitter på terrassen på landstedet hennes og har nesten føttene i sjøen. I bøya ligger divaen og kroer seg med sine turkise vaskbare frottetrekk, hvite skinnseter, speilblanklakkert Hondurasmahogni, spesialinstrumenter og fremfor alt praktfulle skroglinjer. Etter 2000 restaureringstimer hos italienerne må hun være bedre enn en ny båt, som man brukte 1200 timer på å lage. Nå bygger ikke Riva slike båter lenger. Den siste serien på syv spesialutstyrte Aquaramaer kom i 1995.

Impulskjøp i 1985

-Da jeg fikk en fax fra Italia med en oversikt over alt som var galt, fikk jeg bakoversveis. Men jeg lot det stå til og har nå fått en unik båt som med riktig behandling vil vare lenge. Nå har jeg heldigvis flinke folk ved Thorøya Marina i Sandefjord med Morten Wegger i spissen som passer båten min som om hun var en baby når jeg ikke er hjemme. Og det er det meste av året faktisk.
-Du kjøpte båten på impuls i 1985. Hvorfor?
-Selv om jeg den gangen ikke kunne det døyt om båt, tok jeg helt av da jeg så denne båten. Jeg var helt fortryllet av perfeksjonen i linjene og trearbeidet. Jeg fikk være med den forrige eier ut en tur og var solgt! Om kvelden sitter jeg her og beundrer finishen, fargene og det smekre skroget. Så lenge båten ikke var perfekt, hadde jeg fysisk vondt. Hun har fått mye nytt, en skikkelig ansiktsløftning. Hos Ram tok de fra hverandre hele båten, la nytt dekk og dashbord, skiftet ratt og alle Rivas spesielle VDO-instrumenter med turkise detaljer, ga båten nye dørker og trallverk. Jeg har fått installert elektrisk ankervinsj, stereoanlegg, dusj, badetrappen er ny og nå er det et eltoalett under køya forut.

Greta Garbos?

Da Siris båt kom til Ram for restaurering, begynte man å bla i de gamle ordrebøkene med alle de verdenskjente navnene. Som Kong Hussein, Peter Sellers, Anita Ekberg, Kennedy-brødrene og Greta Garbo, alle Riva-eiere.
-Jeg kan ikke si om dette var Greta Garbos båt, det er ikke bekreftet. Bedriften har i mange år hemmeligholdt disse opplysningene. Men om ikke lenge lanseres et bokverk om Riva-fabrikken i to bind som forteller alt om de 781 Aquaramaene som er bygget siden 1962, hvem som eide dem og hvor de har havnet. Min båt er sannsynligvis byggenummer 110 og for meg er hun en navnløs skatt jeg kun kaller for "sommerflørten" eller bare "Rivan". Jeg tror ikke det i dag finnes mange, om noen, andre kvinnelige Aquarama-eiere i verden, men jeg er spent på å se de historiske bøkene, sier Siri Polonski.