utgave nr 5 199

Draco 2500 Crysta

Publisert Sist oppdatert
Draco 2500 Crystal

NESTEN FUNKLENDE

Av Hans Due

Det er så lite som skal til før Crystal'en funkler. Disse bitte små irriterende detaljer som trekker ned helhetsinntrykket av et produkt som absolutt fortjener god karakter. Det bor mye godt i denne båten.

Farger og design i en båt er gjenstand for individuell vurdering. Derfor avholder vi oss fra kommentarer om dette. Smak og behag er så forskjellig.
Funksjonalitet, finish, sikkerhet og sjøegenskaper gir imidlertid mindre slingringsmonn i diskusjonene. Her har Draco kommet langt, og vi gir spesiell honnør for den fine instruksjonsboken som følger med alle båter. Eneste savn i så henseende, er noen flere illustrasjoner samt at de som finnes tekstes på norsk.
Draco 2500 Crystal er i første rekke en sports-/weekendcruiser, men kan også brukes til ferieturer, forutsatt at det ikke er store familien, og at noen synes
det er ok å ligge "i telt". Det er køyeplass til 2-3 under dekk forut, og to voksne ligger komfortabelt på solsengen under kalesjen akterut.

UTEPLASS

Men det er sol og sommer man først tenker på når man ser denne båten. Benken akterut felles ned med et håndgrep og blir en stor solseng. Oppslått har man sittebenk på begge sider av ryggen. Men det anbefales ikke å sitte med ryggen mot fartsretningen i stor fart.
Det er mange støpte stuerom under dørken. De er enkle å holde rene, og vitner om soliditet. Et avlangt stuerom midtskips er ment for vannski. Dørkplatene er i laminat med aluminiumsrammer. Bra! Du beveger deg ubesværet på uteplassen, og det er meget gode ombord- og ilandstigningstrinn.
Byssa er på babord side aktenfor passasjersetet. Kjøleskap og Wallas Safeflame kokeapparat som er standardutstyr, er stablet oppå hverandre. På den tidligere modellen var vaskekum en integrert del av rammen rundt koke­apparatet, men det har man gått bort fra.
Platen som er over kokeapparatet, er til å vippe akterover og blir avsettingsplass for byssa. Vasken som er helstøpt i plast, er nå hengslet og til å felle inn i innerskroget. Vasken er utstyrt med gassdemper slik at når du løsner feste­kroken, vippes vasken opp automatisk. Først må du imidlertid vippe fram passasjersetet. Armaturet er i plast og av dårlig kvalitet. Det bør skiftes ut med noe mer solid.
Aktenfor førersetet er en skuff­seksjon som med fordel kunne vært noe større. Skuffene var litt i trangeste laget. Toppen av skuffseksjonen rommer to glassholdere. Foran skuffseksjonen er det et stuerom som er meget vanskelig tilgjengelig da førerstolen står i veien.
Bordet til uteplassen er stuet vekk under motorromsdekselet.

FØRERPLASS

Utgangskarakteren er god. Det er bra sikt rund baut. Du sitter skjermet mot vinden og har et behagelig fotbrett. Det er godt å stå og kjøre. Rattet og førerstolen er justerbart. Gass-/gir-hendelen sitter riktig til. Vår testbåt hadde Yamahas 4,3 liter innenbordsmotor og drev, og trim og tilt-knappen er montert inn i gasshendelen, hvilket etter vår oppfatning er det eneste riktige.
Trimplansbryterne er montert inn i dashbordet ved siden av rattet og er lette å nå. Vinduspusserne er bra, men vi savnet spylere samt selvparkering. Kartbordet må du reise deg opp for å kunne bruke. Bryterpanelet sitter ved siden av kartbordet og er uproblematisk å nå.
Vi trekker poeng for instrumentene som er sorte med grønne tall som under visse forhold er helt uleselige. Skift til hvite tall! Turteller og logg som følger med Yamaha-motoren er digitale, og kunne med fordel vært hevet fem centimeter. Rattet skjuler nemlig instrumentene når du sitter og kjører.

UNDER DEKK

Salongen under dekk forut er av den tradisjonelle typen med V-sofa og bord til å senke ned for omgjøring til dobbeltkøye. Ved nedgangen på babord side er det et hengeskap og et flaskeskap og oppå skapplaten er det glassholdere. Tre­arbeidet er stort sett av bra kvalitet, men litt slurv i finishen trekker ned.
Teppene på dørken er kantsydde. Skrogsiden har skaipolstring, og i taket er det korthåret teppe. Greit nok. Draco har valgt pastellfarger i innredningen. I taket er det en stor plexiglassluke til å åpne og to mindre som kun skal gi lys. I skrogsidene er det lange, smale vinduer. Forøvrig er det to lyspunkter på skottene.
Døren til salongen er i vinklet plexiglass og skyves inn under dashbordet på førerplass når den er åpen. Døren gled meget godt, faktisk en av de bedre vi har vært borti.

TOALETTET

At man har fått plass til et eget toalettrom i en båt av denne typen er flott. Men det blir nå svært så trangt, da. Du skal være akrobat hvis du klarer å få av deg tøyet inne på toalettet med døren lukket. En dør som forøvrig ikke lot seg lukke på vår testbåt fordi dørlåsen ikke passet. Det er langt fra ståhøyde.
Marinedoen er av vanlig god kvalitet. Håndvasken er støpt i plast og utstyrt med hånddusj, hva nå det skal være godt for. Dørken er ikke drenert, og det er umulig å stå og dusje. Du kan kanskje klare å vaske håret med hånddusjen. Under vasken er det et lite skap og i skrogsiden er det en hylle til toalettsaker. Forøvrig er det speil med lysstoffrør over, tannglas­sholder , toalettrullholder og håndkle­kroker.
I prislisten opererer man med ventilasjon på toalettet som standard. Vi var ikke istand til å finne noen ventilas­jon, noe som er et "must" i slike rom. Elektrisk avtrekksvifte bør monteres som standard.

SKROG/DEKK

Det er Hans Jørgen Johnsen som har satt sitt buemerke på de to nye Draco-modellene 2200 Topaz og 2500 Crystal. Den tidligere huskonstruktøren hos Fjord har gjort en bra jobb. Mange vil nok si at designet minner vel mye om Windy-båtene, noe vi vanskelig kan motsi.
Skroget har en moderat V-bunn som gir den ganske stor våt flate. Allikevel er båten rimelig tørr å kjøre i litt sjø. Dekket er buet og ikke særlig egnet for vandring når det er vått. Imidlertid er dollbordet forholdsvis gangbart og med antisklibelegg. Pulpiten kunne med fordel vært noe høyere.
I baugen er det en drenert ankerboks. Topplanternen er festet i vindskjermen som er meget godt avstivet og ypperlig som griperekke når ikke kalesjen er oppslått. Imidlertid kunne vi godt tenke oss at fabrikken spanderte på seg den nye typen aluminiumslist der kalesjedelen kan tres innpå i steden for knappesystemet. Kalesjen, som er todelt, er i det nye, lette stoffet som man kan vaske i vanlig vaskemaskin. På vår testbåt manglet gripebåndene som man er avhengig av for noenlunde trygg ferdsel med oppslått kalesje. Dette er ifølge fabrikken en produksjonsfeil på akkurat den kalesjen vi hadde.
Den aktre delen av kalesjen stues ned under den aktre delen av solsengen, mens den forreste delen har stueplass i motor-rommet.
Det er to kryssholt forut og to akterut. De er av vanlig god kvalitet. På akterspeilet er det slepekrok for vannskikjøring, hånddusj, utlufting fra motorrommet og ankerlanterne. Den integrerte badeplattformen har inspek­sjonsluke for drevet samt bade-/rednings­leider. Forøvrig er den ren og ryddig uten snublefeller. Bra!

MOTOR/TEKNISKE INSTALLASJONER

Motoren på vår testbåt var en Yamaha YAM 4,3 på 205 hk. (175 hk propellaksel­effekt). Installasjon og servicevennlighet har vi ingenting å bemerke på bortsett fra at vi gjerne hadde sett at man kunne åpne motorromsluken noe mer. Det er meget god plass i motorrommet, blant annet fordi det går en del dobbeltinstallasjoner til utlandet. Kabler og slanger var ordentlig lagt opp gjennom kabelgater.
Batteriene var separat plassert under dørken på uteplassen. Ladespenningen var på 14,1 volt som er litt knapt. Ved 20 plussgrader bør ladespenningen være 14,4 volt og ved et par varmegrader som vi målte bør ladespenningen være ca.14,8 volt. Tanker var montert midtskips (septiktank er standard), vanntanken under sofaen i baugen. Draco er en av de få båtprodusentene her i landet som både har elektrisk og manuell lensepumpe som standard i alle sine modeller. Bra!

KJØREEGENSKAPER

Båten er lettkjørt. Den går raskt opp i plan med en person ombord. Imidlertid er 205 hesteren i snaueste laget med flere mennesker og bagasje ombord. Båten lar seg ikke påvirke i nevneverdig grad av trimming på drevet. Svinger og raske unnamanøvrer går greit uten ubehagelige overraskelser. Akterover manøvrer båten tilfredsstillende. I motsjø er gangen myk, men i sidesjø kan det bli noe fuktig i den aktre delen. Trimflaps er ikke standard­utstyr, noe vi synes det burde vært.

FINISH

Det er som sagt små uordentlige detaljer som irriterer. At små skruer hist og her ikke er skikkelig tilskrudd, at treverket er litt flisete, at låsen på toalettdøren ikke passer, at det mangler ventilasjon på toalettet og at den ene av de to armaturene ombord er i gebrekkelig plast. Alt dette er så unødvendig for et produkt som ellers har så mye godt i seg. Plastarbeidet er av første klasse.

KONKLUSJON

Du får en solid og bra gjennomtenkt daycruiser om du satser på denne båten. Sjøegenskapene er gode, og andrehåndsverdien vil vi tro vil ligge høyt. Har du
råd, spander en sterkere motor.

FART/STØY

Farten er målt med en mann ombord og drøyt halve drivstofftanker (ca. 140 lt.) Motoren er en Yamaha YAM 4,3 lt. på 205 hk (175 hk. på propellakselen). Planingsterskelen ligger på ca. 3000 omdreininger pr. minutt. Støyen er målt ved førerplass med nedslått kalesje.
Omdr/minFart i knopStøy i dba
450030,889,5
400026,385,0
350021,883,1
300016,178,0
2500 8,974,5
2000 7,073,5
1500 4,368,5
1000 3,867,1

DATA:
Lengde:7,80 m.
Bredde:2,60 m.
Vekt:2200 kg.
Drivstoff:280 lt.
Vanntank: 60 lt.
Pris m/YAM 4,3 ltKr.369.000,-
Prisen ligger midt på treet når vi tar i betraktning hva som leveres med som standardutstyr. Litt dyrere enn Windy 7800 FC, men adskillig billigere enn f.eks Nimbus 26 DC Epoca. Leveres også med Mercruiser MCM 5,0 LX, Mercruiser MCM 5,0 LX, Yamaha YAM 5,0, Volvo Penta 431 DP, Volvo Penta 570DP og Mercruiser MCM D219 Diesel.