utgave nr 11 2008

Som mor så datter

Publisert Sist oppdatert

Som mor så datter

I 1982 rullet den første Scand 29 Baltic ut av båtbyggeriet på Fevik. I sommer, 26 år senere, ble båt nummer 1000 sjøsatt. Hvorfor har denne familieklassikeren evig liv?

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Spør vi Tor Egil Baardsen i dag hvorfor Scand 29 Baltic fortsatt er en bestseller, har han svaret på rede hånd.
-En optimal familiebåt. Vi lyttet til båtfolket da den ble laget. Den er både praktisk og tidløs.
Vi påstår likevel at Tor Egil Baardsen neppe noen tanker om at den båten som Alf Jensen tegnet for ham på begynnelsen av 1980-tallet fortsatt skulle være suksess, 26 år etter. Mange båtprodusenter misunner han nok det. Det er dyrt å utvikle båt. De kostnadene tok Scand i 1982, og bygger båten etter nøyaktig de samme tegninger og former den dag i dag. Byggenummer 1 og byggenummer 1000 er identiske. Endringene finner vi i tekniske installasjonene og kosmetikken. I år vil det bli bygget 50 båter av denne typen, et høyt tall, men produksjonen har på det meste vært oppe i 80 båter i måneden.

Suksessen med Scand Baltic er sammensatt, men etter vår oppfatning er det to hovedårsaker, og de henger nøye sammen. Først og fremst traff Baardsen og hans folk åpenbart en innertier da den drektige, men elegante og fremfor alt praktiske familiebåten så dagens lys i 1982. Ingen båtprodusent hadde maktet oppgaven med å tilfredsstille kjernefamilien behov bedre. En stor akterkabin, mye uteplass og egne stikkøyer til barna ble en viktig del av oppskriften. Så var den litt stilig å se på. Dermed ble Scand 29 Baltic en populær familiebåt, og et aldri så lite statussymbol på midten av 1980-tallet. Den ble en merkevare. Den markedsførte seg selv med sitt stadig stigende antall eksemplarer på fjorden.
Båtmagasinet har tatt for seg et velbrukt eksemplar fra 1987 og en ny båt Scand 29 Baltic. Hvor ligger forskjellene? Først som sist er det bare å konstatere at moren holder seg nesten like flott som datteren.

Vi kan ikke slutte å forundre oss over at Scand 29 Baltic er like populær i 2008 som den var på midten av 1980-tallet. Tor Egil Baardsen skal ha kredit for sin langsiktighet og klokkeklare tro på at dette produktet. Scand Boats har vært gjennom høye bølger, men det er noe med modellspekteret som har appell til en stor gruppe fritidsbåtbrukere i Norge. Dronningen på 29 fot har vært utilnærmelig. Hun har hatt hedersplassen i produksjonen i 26 år – og har det fortsatt. Det er bare er å ta av seg hatten.

Sjøegenskaper x 2
I denne testen skal vi ikke bruke mye tid på sjøegenskapene. Båtmagasinet har gjort flere tester på Scand 29 Baltic. Enten du sitter bak rattet i en 1987 modell, eller en 2008 modell, er følelsen akkurat den samme. Begge skrogene oppfører seg akkurat likt i vannet. En ny Scand 29 Baltic pådrar seg fortsatt mye vrede fra båtfolk som ligger i hekksjøen. Her må skipperen ha forstand til å ta hensyn til omgivelsene, for halvplaneren grave opp mye sjø. Kanskje hadde vi en ørliten følelse av mindre hekksjø i den nye, uten at det kan dokumenteres. Er følelsen riktig, har det trolig sammenheng med motoren, en Yanmar 6 LPA-STP på 290 hester, som naturlig nok har et bedre skyv enn den gamle, altfor svake Volvo Penta TAMD 40 b-motoren, med sine 158 hestekrefter. Ny motor gir større marsjfart på 2008-modellen, rundt 20 knop, får båten opp en i mer behagelig og flatere stilling enn gamlemor, som marsjer på 15 knop. Til dette resonnementet må det også tillegges at Scand har forlenget den strake akselen på modellene etter 2001. På den gamle modellen satt propellen 25 cm inn i tunellen fra akterspeilet. Dette forårsaket vibrasjon i tunnelen som forplantet seg til akterkabinen og var en kilde til støy. På den nye sitter propellen på nivå med akterspeilet, og ved det reduseres støyen. Dette, i kombinasjon med en adskillig kraftigere motor, har gjort med mulig å øke propelldiameteren to tommer.
Svingradiusen på disse båtene med strak aksel og ror er ikke all verden, men den lystrer lett har gode manøvreringsegenskaper. Heller ikke sjøegenskapene er det mye å utsette. Dette er en robust båt som tåler mye dårlig vær, for å si det enkelt.
Når det fremfor alt er lagt vekt på å bygge en praktisk båt, må det gå ut over et eller annet. Scand 29 Baltic er nokså høy, og det bidrar til at vinden får godt tak. En baugpropell, slik det var i begge våre testbåter, kommer godt med.
En fordel med båtens høyde, er oversikten. Som fører har du full kontroll rundt baut. Instrumentene er plassert lett synlige. Det er gjort noen små kosmetiske forandringer fra gammel til ny. Ratt og spaker sitter lett tilgjengelig på begge utgavene, og du kjører like godt sittende som stående.

Uteplassen x 2
Det er ikke først og fremst utvendig båten er modernisert, bortsett fra andre farger og puter i mer moderne og lekrere kvaliteter, og med høyere rygg. Den store forskjellen på de to testutgavene er plasseringen av byssa. Den sto oppe i den gamle modellen, og er flyttet ned under dekk i den nye. Med dette grepet har Scand forbedret arbeidsmiljøet for kokken og oppvaskhjelpen betraktelig. Benkehøyden nå er hevet til riktig nivå. Dette var ikke mulig å få til på den gamle utgaven, fordi byssa da ville komme i konflikt med sideruter og nivået på babord side av ”dashbordet”.
Som erstatning til byssa kan kjøpere av den nye utgaven velge mellom en forlenget L-sofa helt frem til området på babord side hvor byssa engang sto, eller å få en passasjerstol i kjøreretningen. Uansett, det er et godt og sosialt miljø i dette området. Med ekstra mange mennesker om bord kan også førerstolen snus, et lite klappbord brettes ut. Dermed er det spiseplass til 10 mennesker. Imponerende. Eneste ulempen da er at skyvedøra til akterlugaren, hvor toalettet er plassert, er blokkert. Den er en del av den integrerte sofaen både i den gamle og den nye utgaven, men stengt talt er det vel sjelden eller aldri en så stor fest om bord i en familiebåt som er skreddersydd for fire, fem personer.
Man må ikke kjøpe ny Scand bare på grunn av byssas plassering. Det fungerer helt greit også å ha den i friluft, slik den gamle har, selv om den langt i fra er optimal. Den løsningen gjør at personen som lager mat er mer ”integrert” med resten av familien. Vi tror ikke livet verken i den gamle eller nye først og fremst foregår under dekk. Det er ute og oppe det skjer. Ventilasjon og avtrekk fungerer fint i den nye utgaven, og med dobbel åpning ned er ikke personen ved grytene så langt unna resten av familien likevel.

På dekk x 2
Dekket er tilsynelatende likt løst på begge båtene. Den vitale forskjellen er rekka rundt. 1997-modellen har en galvanisert rekke med ”wireport” på begge sider midtskips. Den fungerer helt fint og gjør adkomsten i begge retninger nokså problemfri. Den nye har fått en litt flottere galvanisert rekke, og fremfor alt er den litt høyere og lettere å gripe i, og den er mer til hjelp når du skal ta deg ned den brede stigen til badeplattformen. Akter finner vi den andre merkbare forskjellen på gammel og ny. Badeplattformen er blitt større, og det er greit på en båt som har vinsjkassa påmontert plattformen. Separat dreggkasse er det ikke behov for på disse båtene, den er lekkert integrert midt på dollbordet akter både på gammel og ny utgave. Begge båtene har rikelig med dekksbeslag og pullerter.

Under dekk x 2
Under dekk ser du den store forskjellen. Her har Scand utviklet sin suksessmodell til å bli enda mer båt. Den gode følelsen får du når du kommer ned trappa, ser den store byssa på babord side, stikkøya til styrbord, en liten spiseplass med to små benker på styrbord side. Midt i båten er det en dør som fører inn til kapteinens lugar. Du tror du åpner døra inn til noe stort og gedigent. Det gjør du ikke. Du oppdager at hele lugaren er dekket med en køye, bort sett fra en halv kvadratmeteres ”ståplass” rett på innsiden av døren, som også kan ”fylles” igjen med sofapute. Dette spiller egentlig ingen rolle, for det er god nok plass til to voksne mennesker her inne. Båten kan også leveres med en åpen salongløsning (kan forvandres til soveplass). Vi går for lugarløsningen.
Gamlebåten har akkurat det samme volumet under dekk, selv om alt her dreier seg om ett rom. Styrken til den opprinnelige modellen er at hun har to stikkøyer, en på hver side, men du må re opp den gedigne runde salongen, hvis også denne skal brukes som soveplass.
Det er god takhøyde under dekk, full ståhøyde frem til lugaren. Byssa er velutstyrt, med gasskomfyr og rikelig med skapplass. For å få tilgang til mer friskluft,og for å integrere byssa med resten av båten, har Scand åpnet hele veggen mellom uteplassen oppe og lugaren her nede. Hele babord side kan åpnes med skyvedør i plexiglass.

Akterlugar x 2
Spør 1000 eiere av Scand 290 Baltic om hva som er den virkelig store fordelen med båten. 90 % vil svare akterlugaren. Den er stor og flott, og har dobbeltkøye på babord side og toalettrommet på styrbord side. Køya i den nye er 10 cm bredere og noe lengre enn den gamle. Og en er plassert noe høyere opp fra dørken. Midtskips helt akter har den nye en praktisk kommodeløsning, mens 1987-modellen har et skap med forheng. Bak dette skapet er det tilgang til rorinstallasjonen. Under køya finner vi septiktanken. I tillegg til materialvalget generelt, er det toalettrommet som gjør den store forskjellen på de to båtene. Den gamle er relativt spartansk utrustet og har det velkjente et uhygienisk fóret på ytterveggene fra tak til dørk, mens den nye har en lekker hvit plastløsning.
Våre testbåter har begge tre 115 Ah batterier, fint plassert under trappen i akterkabinen.

Oppgradering
Det er fullt mulig å gå i gang med en fornuftig ansiktsløftning av en gammel Scand 29 Baltic. Fabrikken på Hasseltangen i Fevik kan levere en ny plastkassett til toalettrommet. Dette rommet fortjener virkelig en oppgradering. En slik kassett koster 12.000 kroner komplett, men uten sanitærprodukter.
Puter og treverk kan også enkelt skiftes ved behov. Mange skifter en gammel sliten dørk med en ny og lekker. Den er enkel å montere og koster ca. 15.000 kroner.

Konklusjon:
I bunn og grunn er det ikke stor forskjell på båtopplevelsen i en 1987-modell eller en ny Scand 29 Baltic. Livet om bord vil arte seg nokså likt, og de er nesten like praktiske. Det sier seg selv at en 21 år nyere båt har mer å stille opp med enn en gammel. Den nye har lekre farger, god kvalitet på alt utstyr og en finish som er en ny båt verdig. Det er den ene store forskjellen. Den andre er motoren. De fleste leveres i dag med Yanmars 290-hester, og det gir en tilnærmet perfekt løsning, Men kan også leveres med en Volvo Penta D6 XXX hk. Prisen på en pent brukt 1987-modell er omkring en halv million kroner, kanskje litt mer om utstyret er riktig. Den nye er sånn omtrent ferdig utstyrt fra fabrikk og koster 1.380.000 kroner. Og kanskje det viktigste. Du skal lete lenge etter en bruktbåt som holder seg bedre i verdi enn Scand 29 Baltic. Trolig er det fortsatt det beste båtkjøpet familien kan gjøre, ny eller brukt.

FAKTA

Scand 29 Baltic 1987Lengde: 9.68 meterBredde: 3.28 meterVarmtvann: xxx literVann: 177 literDiesel: 2 x 200 literSeptik: 115 literVekt: 4.300 kgAntall køyeplasser: 5-7Motor: Volvo Penta TAMD 40 b, 158 hkPris:1987: XXXXXXXScand 29 Baltic 2008Lengde: 9.68 meterBredde: 3.28 meterVartmann: xxx literVann: 177 literDiesel: 2 x 200 literAntall køyeplasser 5-7Septik: 115 literVekt: 4.300 kgMotor: Yanmar 6LPA-STP 290 hkPris: 1.380.000

Fart og støy Scand 29 Baltic 1987

Fart og støy Scand 29 Baltic 2008
TurtallKnopStøy (bBA)
førerplassStøy (dBA)
akterlugar

Turtall

KnopStøy (dBA)
førerplass
Støy (dBA)
akterlugar

3500

18.578.591.2

3000

13.074.188.4

2500

9.071.785.1

2000

7.867.382.1

1500

6.466.280.9

1000

4.761.876.1
350026.078.083.8
310018.576.882.4
290015.073.980.7
240011.070.379.6
19006.069.778.6
14003.065.077.7
9002.057.073.3

Powered by Labrador CMS