utgave nr 3 201

Praktisk: Porolon og blymatter - Halverer støyen

Båtentusiasten Trond Solvang i Asker jakter på støy. Med enkle midler klarte han å redusere støyen 3-4 dBA i sin allerede støysvake Viknes 1030.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Gjennom enkel isolering klarte han med andre ord å halvere støyen i salongen på sin 2008-modell Viknes 1030 K3 sammenlignet med en 2002-modell av samme type. Verktøyet var porolon- og blymatter.
Solvang er ihuga båteier. Han er advokat og har doktorgrad i sjørett – og vier store deler av fritiden til båten og båtlivet. Selv om båten ligger innerst i Oslofjorden, går han ikke av veien for å legge ut på lange tokt – og kan sitte både 8 og 12 timer bak rattet i ett strekk. Det lengste strekket han har hatt bak rattet er 26 timer under en fire ukers tur Asker-Lofoten-Asker. Og under slik maratonøvelser blir man gjerne ekstra vár på lyder og starter jakten på kildene for å redusere støyen i førermiljøet.

Enkel jobb
– Det begynte med to av de fire foregående båtene jeg har hatt, forteller Solvang.
– Den første var en Windy 7800, så der var det overkommelige arealer å jobbe med. Deretter gikk jeg løs på en Westbas 29 som også ble stille etter hvert. Da jeg byttet meg opp til en Viknes 1030 K3 var jeg egentlig fornøyd med støynivået om bord, så her gikk jeg i første rekke løs på resonansområdene. For meg handler det i bunn og grunn om at et lavt støybilde gir en opplevelse av kvalitet og at komfortnivået øker. Også blir det en liten utfordring i seg selv å se hvor stille man egentlig kan få båten med enkle midler.
– I utgangspunktet er det to store støykilder om bord i en motorbåt: Sjøstøy og motorstøy. Jeg har i første rekke konsentrert meg om motorstøyen. Gjennom prøving og feiling har jeg kommet til at alle større, skjulte hulrom er et bra sted å begynne. Og jo nærmere lydkilden du kommer, desto bedre effekt har isoleringen.

Treffer du riktig med en blymatte, er det forbausende hvor godt den isolerer. Hulrommene blir resonanskasser der lyden forplanter seg lett, og som ”holder” ekstra lenge på lyden. Disse fylte jeg med porolon, og effekten kom umiddelbart. Lydbildet ble som fløyel, forteller Solvang.
– Jeg bruker utelukkende porolon- og blymatter. Blymattene gir veldig god effekt, men de er også tunge. Derfor har jeg bare brukt blymatte der jeg er sikker på at det har en virkning. Det kan være effektivt å bruke en blymatte, og så støtte opp med porolon. Der jeg kun har brukt porolon, har jeg vært nokså raus med materialet.

Lett å bli hekta
– Når man har kommet godt i gang og både opplever og kan måle at støyen blir svakere, er det lett å bli litt hekta, medgir Solvang.
– Jakten intensiveres når man merker at noe virker, og nysgjerrigheten på å isolere nye steder øker. Noen ganger treffer du bedre enn andre, mens andre ganger er effekten påtakelig, forteller Trond.
– Som en av de siste tiltakene har jeg lagt litt blymatte på motorromsskottet, men jeg har ikke gitt meg enda, og tror det er mulig å komme ned i hvert fall en decibel, om ikke to, til. De skal jeg i hovedsak hente fremme i båten ved å isolere bort sjøstøyen med blymatter, sier Solvang.

Målinger
Da vi testet en Viknes 1030 i 2002 målte vi 80,2 dBA ved toppfart, mot 76,9 på Trond Solvangs båt. Det innebærer at fra en noenlunde sammenlignbar standard båt har Trond Solvang klart å redusere støyen med over 3 dBA på toppfart med enkle midler, og rundt 4 dBA ved marsjfart. De mest optimistiske anslag antyder at dette innebærer en halvering av opplevd støy. Sammenlignet med Båtmagasinets reportasjebåt, er forskjellene noe mindre, men dette skyldes at reportasjebåten er bygget med ishud (laminatspesifikasjon mellom sjarklaminat og vanlig standardlaminat) noe som bidrar til å redusere støyen.

Turtall

Støy i lydisolert båt i dBA

Støy i referansebåt i dBA

Differanse

Toppturtall

76,9

78,0

1,1

2900

73,4

75,5

2,1

2500

70,6

71,5

0,9

2000

69,0

70,0

1,0

1500

62,6

65,6

3,0

1000

57,0

57,0

0,0

600

52,0

54,7

2,7

Rammesak
Fakta: Porolon
Lydfelleskum (lydabsorbent) som selges i plater med aluminiumsfolie på den ene siden. Fåes blant annet hos Maritim i tykkelser fra 1 til 5 cm. Watski har også porolonmatter. Blymattene er gummimatte med en kjerne av bly som kan skjæres til på samme måte som porolon-mattene.Ytterligere opplysninger: www.pevecette.dk