utgave nr 13 2006

Ny generalsekretær i Redningsselskapet

Publisert Sist oppdatert

Ny generalsekretær i Redningsselskapet


Kravstor humørspreder


”Ønsker å isolere fortiden mest mulig”

”Vind eller ikke, jeg liker meg på toppene”

”Vi må få tilbake det gode humøret”

”En sjef som brydde seg om sine ansatte”, var attesten Øyvind Stene fikk med seg fra medarbeiderne i Kystverket. Det er en kravstor humørspreder som gyver løs på de mange utfordringene i Redningsselskapet.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

”Vi ønsker oss en samlende kraft, en person med gode lederegenskaper og en utadvendt person som er i stand til å samle organisasjonen. Må ikke nødvendigvis ha et kjent fjes. Nå er det kvalitetene som ene og alene avgjør”, sa presidenten i Redningsselskapet til Båtmagasinet da jakten på en ny generalsekretær ble innledet tidligere i år.

Jakten ble avsluttet i Ålesund. Der fant redningsselskapet mannen som hadde alle de egenskapene. Ikke bare det. De fant til og med en kar som hadde vært ute en vinternatt før og som hadde gjennomført en vellykket flytting fra Oslo til Ålesund og snuoperasjon i Kystverket.

– Jeg har vært i organisasjoner med omveltninger og turbulens før, så det takler jeg nok ok, sier Øyvind Stene. De seks siste årene har han vært sjef for Kystverket. Tidligere var han sjef for Norges Sjøkartverk og Statens Kartverk, kanskje ikke unaturlige stillinger for en sivilingeniør fra NTH med kart som spesialitet. Han har også hatt Zambia som arbeidsplass, som ekspertutsending fra NORAD.
Liker seg i motvind
– Hvorfor sa du ja til denne jobben, det har blåst kraftig på toppene her i flere år?
– Så liker jeg med svært godt på toppene. Jeg er absolutt en fjellets mann, så det skal vi nok takle, sier han med et lunt smil. Det er et faktum at den spreke 58-åringen har vært på flere topper i den sunnmørske naturen enn de fleste fastboende sunnmøringer. Så avsluttet han sin arbeidsdag i Kystverket med å klatre ut av sitt vindu i fjerde etasje og rappellerte seg ned husfasaden.

– Hva er hovedutfordringen i Redningsselskapet?
– Jeg vil jo først rose de mange medarbeidere både til lands og til vanns som har utført selskapets kjerneoppgaver, nemlig å redde liv, berge verdier og drive et viktig forebyggende arbeid. Dette har de maktet på en utmerket måte, selv om det har vært mye støy rundt organisasjonen. Hovedutfordringen blir å gjenopprette det gode miljøet internt, etablere gode samarbeidsformer med distriktene og tillitsmannsapparatet og ikke minst skape nødvendig legitimitet ute i samfunnet. Etter min mening er vi på god vei allerede, det er gjort en betydelig innsats her, ikke minst av fungerende generalsekretær Kjell Brevik.
Vil isolere fortiden
– Ikke redd for at mer detter ut av skapene?
– Jeg har et oppriktig ønske om å isolere fortiden mest mulig. Mange folk har lenge vært opptatt av fortiden, jeg vil tenke fremover med mest mulig blanke ark. Tror det er riktig strategi, sier han. Stene er kjent for å være en dyktig relasjonsbygger. Vi skal ikke se bort i fra at hans eget kontaktnett vil smelte sammen med etablerte samarbeidspartnere i redningsselskapet, med det for øye å bygge en økonomisk fremtid på et enda bredere fundament.
– Noen konflikt i et Redningsselskap både for fritidsbåtflåten og de profesjonelle aktører til havs?
– Et liv er et liv. Vi er her for å berge mennesker og verdier til havs, da er det underordnet hva slags båt du befinner deg i. For meg er det viktig at Redningsselskapets har stor tillit blant folk som ferdes på sjøen.

- Den gamle kystdirektøren og nye generalsekretæren i er vel båtmann?
- Beste grunnen for å svare nei er vel alt vedlikeholdet som følger med båtgleden. Jeg er glad i sjøen og har hatt tilgang til sjøen gjennom jobbene mine. Men gjennom mange av jobbene har jeg hatt fokus på sjøen, enten det gjelder utvikling av elektroniske sjøkart eller forurensingsproblematikken. Og nå altså i enda en rolle, kanskje den viktigste av dem alle, å bidra til å gjøre sjøen så trygg som mulig for alle som bruker sjøen, både på jobb og i fritid, sier Øyvind Stene.