utgave nr 7 1993

Luftvarmerne

Publisert Sist oppdatert

      Stillegående og strømsnille

      DE NYE LUFTVARMERNE

      AV ANNE MARIT KLOKK
      Varme ombord. Et felt som har vært forbundet med diverse problemer. Nå er de nye dieseldrevne luftvarmerne her, strømsnille, stillegående og brukervennlige. Dette har vi ventet på lenge!
      Vi er midt i ferietiden og båtfolk flest er på sjøen. Egentlig burde juli være den fineste sommermåneden værmessig sett, men det blir ikke alltid slik. Også i år har mai og juni vært solrike og varme måneder for mange kanter av landet, og juli kan derfor bli kjølig. Vi får håpe på det motsatte, men vi husker akk så mange båtferier med varmeapparatet gående på "støyende stiv kuling", både dag og natt i juli måned.
      Vi kastet den gamle dieselvarmeren i reportasjebåten i land, fordi den var både støyende og labil. Et sentralvarmesystem er deilig å ha ombord. Særlig når det er lett å regulere, stillegående og lite strømkrevende, men det er komplisert å montere og dyrt. Vi valgte en Wallas 3200, som nå har vært i jevnlig bruk i reportasjebåten i tre fulle sesonger. Det har fungert prikkfritt hele tiden, er strømsnilt og tyst. Eneste aber er at man må passe på å ha nok lampeolje ombord.

      Ardic 042-D

      Bak de nye båtvarmerne ligger grundig planlegging og eksperimentering. Det har tatt tid å utvikle den nye generasjonen. For et par år siden lanserte Ardic sitt nye sentralvarmesystem basert på vann. Nå er den nye dieseldrevne luftvarmeren på banen, Ardic 042-D.
      Det er Volvo Flygmotor som har utviklet varmeren i rustfritt stål. Hovedkravet var at varmeren skulle være stillegående, og ved å utbedre varmeveksleren, har man klart å redusere lydnivået betraktelig og beholde samme effekt. Varmeren er kompakt som en liten boks som kan monteres liggende eller stående. Har man dieselmotor, kan varmeren gjerne plasseres i motorrommet og man kobler seg direkte på dieseltanken. Ved bensininstallasjon er det praktisk å plassere varmeren i et "luftig" stuerom akterut med egen dieseltank.
      Varmeren styres av en termostat som skal holde temperaturen på det ønskede nivå. Termostaten har også en bryter for halv viftefart. Ardic 042-D avgir 2,7 kilowatt ved full effekt. Dieselforbruket ligger da på 0,36 liter/time og strømforbruket er 2,5 ampere. Under start (ca. ett minutt) er forbruket 11 ampere, ifølge produsenten.
      De nye luftvarmerne er brukervennlige, og målet for produsentene har opplagt vært å skape et sunt inneklima, høy varmekomfort, minimalt med lyd og strømforbruk.

      Ny Wallas diesel 3000

      -Vi er snart klar med vår nye dieseldrevne luftvarmer, sier adm. dir. ved den finske Wallas-fabrikken, Jorma Wallasvaara. Wallas båtvarmere har hittil gått på parafin/lampeolje, men en prototyp på dieselversjonen har vært testet i vinter og blir lansert til høsten.
      -Vi har utviklet en helt ny brenner som vi også bruker på de nye hytte-oljekaminene, og som brenner helt rent. Varmeren er derfor helt røykfri og like stillegående som de andre varmerne våre. Utseende og dimensjoner blir som 3200 varmerne. Vi har foreløpig bare ca. tall angående forbruk. Effekt er fra 0,8 til 3 kilowatt. Dieselforbruk pr. time er 0,3 liter på full fart og minste forbruk er 0,08 liter. Strømforbruket er fra 0,5 ampere til 1,5 ampere og med 11 ampere i startperioden (tre minutter), opplyser Jorma Wallasvaara.

      Webasto M18

      "Lettmontert, strømsnål og varer lenger,
      med Webasto Air Top sparer du penger!"
      Dette slagordet vant en konkurranse nylig som importøren utlyste bl.a. i Båtmagasinet. Det var Øystein Einar Mathisen fra Båsmoen i Nordland som ble den lykkelige vinner av en Webasto båtvarmer M18 til en verdi av 9.500 kroner. 113 forslag var kommet inn, mer eller mindre varmende og slående.
      Spesielt med de tre nye dieseldrevne luftvarmerne fra Webasto, den såkalte Air Top-serien, er at den gamle og ofte problematiske glødepluggen er erstattet med en rustfri, keramisk glødestift som har fem ganger så lang levetid. Denne nyheten ble lansert med bravur under London Boat Show i januar. Strømforbruket reduseres med opptil 65 prosent i startøyeblikket, og det hjelper godt.
      Det er den minste modellen, Air Top 18 som anbefales for mindre motor-og seilbåter. På varme sommerdager kan varmeren brukes som ventilasjonsvifte. Den elektroniske romtermostaten er trinnløs regulerbar fra 5 - 30 grader C. Alle tre modellene arbeider stille og bruker lite strøm. Monteringen kan skipperen klare selv om han er "normalt hendig".
      Webasto M18 avgir ved full effekt 1,7 kilowatt. Dieselforbruket er da 0,18 liter/timen og strømforbruket 2,08 ampere.