utgave nr 1 201

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

Takk for fantastisk service


Søndag 5. juli var vi på vei nordover fra Sandnesfjorden ved Risør etter et hyggelig helgebesøk hos venner. På grunn av litt grov sjø og mye vind fra sør-øst gikk vi Jomfrulandsrenna i passende 10-12 knop. Vi har en Seaco 1030 med Volvo Penta D-6/350 og både båt og motor oppfører seg som alltid til vår fulle tilfredsstillelse. Noen mil nord-øst for Jomfruland, omtrent tvers av Kjønnøya (for dere som er kjent i område) med stø kurs mot Nevlunghavn kom det en ”guffen” metallisk lyd fra et eller annet under badeplattformen. Motoren gikk, men båten lå merkelig stille og det var ingen tilt-bevegelse å registrere på drevet. Vi løftet drevet, og der dukket det opp et par ganske deformerte propeller.
Vi sjekket posisjon, kart, kartplotter og ekkolodd. Ikke et skjær verken over eller under vann i mils omkrets. Hva var det vi traff? Et oljefat? Ei tønne av noe slag? Det var i hvert fall noe hardt som gjorde edelt bearbeidet metall til skrap i løpet av et sekund.
Men nok om det. Vårt lille havari var et faktum. Det var bare å ta i bruk VHF’en og kalle opp Tjøme Radio. Klokka var,for å si det med Prøysen, sånn ca. midt på dagen, og de besvarte momentant anropet fra LE 8019.
Etter dette gikk alt på skinner. Tjøme Radio kontaktet RS Odd Fellow som lå i Kragerø. Det tok mindre enn fire minutter fra vi kontaktet Tjøme Radio til skipperen på Odd Fellow kontaktet oss med beskjed om at han var underveis og at han på grunn av grov sjø måtte gå med litt redusert fart så det ville ta en times tid før han var fremme. Etter en time og fem minutter hadde vi sleper om bord og var på vei til Wector Yachting i Stathelle. Det hadde blitt søndag ettermiddag og da er det ikke å vente at det er noen yrkesaktivitet verken her eller der. Men vi vekslet noen ord med sjefen og ble enige om å ta en nærmere titt på tingenes tilstand på mandag morgen.

Båten ble løftet på land klokken halv ni. Den var så vidt litt oppskrapet i bunnstoffet på babord side, men… ”noe” hadde slått hull i drevet, knekt det som var av akslinger og herjet uhemmet med propellene. Så begynner ting å skje fort. Klokken halv ti ringte vi Gjensidige Forsikring, tre minutter senere hadde vi fått skadenummer. Nytt drev ble bestilt fra Volvo før lunch, drevet ankom dagen etter i elleve tida, onsdag klokka tolv var båten ferdig, sjøsatt, testet og funnet i orden!
Vi har aldri opplevd maken til service og vennlighet. Selv om dette var et uhell og et havari, så sitter vi igjen med et minne om en fantastisk og positiv opplevelse.

Tusen takk til Tjøme Radio, skipper og mannskap på RS Odd Fellow som bukserte oss trygt til kai. Tusen takk til Gjensidige forsikring for rask og smertefri håndtering. Tusen takk til Volvo for superrask levering, og tusen takk til Wector Yachting med skipper Arne Klever og hans mannskap for meget god service.
En liten ting til slutt; dersom vi ikke hadde vært godt forsikret, ikke hadde vært medlem i Redningsselskapet og ikke hadde vært medlem i Sjøassistanse hadde vårt lille havari kostet kloss oppunder 100 000 kroner.
Men i og med vår forsikring, vårt medlemskap i Redningsselskapet og i Sjøassistanse røyk vi på 2000 kroner.
Til dere som ikke har skikkelig forsikring og ikke er medlem i Redningsselskapet og Sjøassistanse; GJØR NOE MED DET NÅ. De få kronene du betaler for disse tjenestene er gull verdt dersom uhellet er ute.

Eldbjørg og Tom R. Anke

Hvem lager baugstige?


Så denne baugstigen på en annonse av Princess 45. Selger kunne ikke hjelpe meg da stigen fulgte med båten ved kjøp. Kan noen hjelpe meg med hvor jeg kan få tak i tilsvarende baugstige?

Arne Thom
Haukenæs

Tunge skyer over sjøen?


Med finanskriser og miljøtrusler hengende over oss stiller jeg spørsmål om hva som skjer med fritidsbåtene? Vil sjøen være et like godt sted for rekreasjon og båtsport om 20 år? Det virker jo ikke slik. Ille om klimaet får så stor innvirkning på vær og vind at sjøen blir et stadig mer problematisk tilholdssted. Sannsynligvis vil vi, som ikke har anledning til å investere i supermiljøvennlige motorer i millionklassen, pålegges så saftige avgifter for bruk av den gamle båten og motoren, at det ikke blir mulig å prioritere fritiden på sjøen.
Kanskje blir ikke virkeligheten fult så ille, men jeg er skeptisk til hva som vil skje i årene fremover.

Båtveteran
Sandnes

Obama og satelittene


Etter ei ukes landligge var jeg i båten for to dager sida og da fungerte ikke kartplotteren. Fikk ikke inn signal fra satelittene. Tenkte at nå er det skjedd noe med plotteren. Neste dag var jeg nede i båten igjen, ingen respons på kartet. Jeg demonterte antenna uten at jeg fant noe feil. Gikk over alle koplingene, så til at sikring var ok o.s.v. Stilte den tilbake til fabrikkinnstilling, men negativt. Tok med plotteren heim og åpnet den for om mulig å se om noen ledning skulle ha falt av. Men alt så ut til å være ok. Monterte i båten igjen i går kveld, men ingen posisjon, og ingen kontakt med satellitter. Var nede i båten igjen i ettermiddag og hadde tenkt å ta med plotteren heim igjen for å studere den nærmere innvendig. Men til min overraskelse fungerte den som vanlig igjen. Jeg lurer faktisk på om Obamabesøket er årsaka til at jeg ikke har fått kontakt med satelittene? Eller har de bare vært ute av drift noen døgn likevel?

Eve