utgave nr 11 2006

Leder

Publisert Sist oppdatert

Leder

Aldri før har så mange blitt tatt for fyllekjøring

på sjøen som i år, heter det i en pressemelding fra politiet. Men så har da heller aldri så mange blitt kontrollert for promille som i år. Således er ikke tallene overraskende, men bak politiets dystre utsagnet forteller tallene at det er 190 båtførere som har blitt tatt med for høye promille, og promillen har stort sett ligget mellom 1,0 og 1,5 - altså under den tidligere promillegrensen og litt over den gjeldende.På bakgrunn av tallene vil vi ikke si at fyllekjøring er noe stort problem blant fritidsbåtfolket selv om det nok finnes store mørketall her. Vi skyter raskt inn at promillekjøring er ulovlig og ikke skal forekomme, men intensjonen bak promillegrensen på 0,8 til sjøs er ikke å ramme den såkalte "snekkepilsen" slik at begrepet "to pilsener i en snor efter en båt" skal skjære klar av bot og straff. Med økende fart kreves større årvåkenhet som ikke lar seg kombinere med alkoholinntak, men å stoppe et brudefølge i en saktegående snekke over et lite sund for å promilleteste båtføreren, er slikt som virker stikk motsatt av hensikten. Det er her politiet har mulighet for å "tenke sjæl" som det heter i dagligtale.

Etter båtulykken i Drøbaksundet

som så tragisk kostet 3 menneskeliv og skadet flere andre livstruende, rykket både representanter for båtorganisasjoner og Redningsselskapet ut og forlangte innføring av båtsertifikat - underforstått at føreren av ulykkesbåten var ukyndig. Man burde kanskje ventet en dag eller to med slike bastante utsagn på bakgrunn av ulykken. I ettertid viste det seg at føreren både var lokalkjent og en meget erfarne båtfører som antagelig har gjort en fatal menneskelig feilvurdering. I kampens hete ble også uttalelser fra generalsekretær Jan Syvertsen i KNBF fremstilt som om at han advarte mot båttypen RIB (Rigid Inflatable Boat = glassfiberskrog med oppblåsbare gummipongtonger rundt), hvilket han da slett ikke gjorde, men han advarte mot det han kalte for "utagerende kjøring" med slike båter. Slik kan det gå når generelle dagsaktuell medier har manglende maritime kunnskaper og gjør dårlig research.

Det er en gledelig utvikling

at antall skadetilfeller med fritidsbåt gikk ned i fjor og at antall tyverier av - og fra båt nesten er halvert de siste fire årene til tross for at fritidsbåtparken har økt enormt. Vi venter spent på tallene fra årets sesong og håper trenden fortsetter.Vi tror ikke innføring av obligatorisk båtførerbevis er løsningen på alle problemer, og vi tror det er et meget langt lerret å bleke - opptil flere år - før beviset er implementert. Men hvis - og når det kommer, håper vi at et hovedtema vil være hensynsfull kjøring i forhold til medbåtbrukere. Hekkbølger bør være eget fagområde i tillegg til sjøveisregler og elementær navigasjon. Likeledes skikk og bruk i uthavner og gjestehavner.

Vi venter spent på EU-domstolens avgjørelse

om vannscooterforbudet i Sverige som helt sikkert vil få følger for norsk lovgivning, og vi er veldig glade for at Høyres Jan Tore Sanner nå har engasjert seg i saken slik det fremgår av en artikkel i dette nummer av Båtmagasinet. Vannscooterforbudet bør fjernes snarest mulig. Det er og blir en idiotisk anakronisme.

Båtbransjen

er i ferd med å legge bak seg en rekordsommer, sa båtbransjeorganisasjonen Norboat i en pressemelding, og det har vært en sterk økning i importen av fritidsbåter. Det kunne da også se slik ut på messen "Båter i Sjøen" i Sandvika i begynnelsen av september, for der var det rekordmange båter utstilt og mange nyheter. Vi er spent på å høre om de små og store båtforhandlerne her i landet - som etter sigende skal sitte på ganske store lagre av båter - også kan komme med samme gladmelding når året er omme.