utgave nr 11 2008

Leder juli/august 2008

Publisert Sist oppdatert

Leder juli/august 2008


Øl og registrering


Når noe ikke funker, så finn på noe annet. En enkel læresetning som blir innpodet folk som jobber i næringslivet. Det frivillige båtregisteret som regjeringen Bondevik innførte for fire år siden, og som drives av Redningsselskapet, har ca. 250.000 båter registrert. Det fungerer ikke optimalt fordi det er mangelfullt. Da bør man finne på noe annet.
Finansnæringens Hovedorganisasjon sammen med Kongelig Norsk Båtforbund, Norges Seilforbund og bransjeorganisasjonen Norboat ber nå finansminister Kristin Halvorsen om å innføre obligatorisk register. Hvor mange båter som da skal inn i registeret er det ingen som vet. Det er nevnt tall mellom 500.000 og 700.000, men det er bare gjetninger, for det har aldri vært noen statistikk over antall fritidsbåter i dette landet.
Uansett mener vi at dersom et fritidsbåtregister skal ha noe for seg, må alle båter over en viss størrelse registreres her. Slik det er i dag, er det flere registre ute og går. Redningsselskapets, forsikringsbransjens og enkelte sikkerhetsselskaper som for eksempel Securmark. Det er uheldig at man ikke kan samles om ett felles register. Det er både av hensyn til tyverigjenfinning, kjøp og salg av bruktbåt og ikke minst i forsikringsmessige forhold. Registeret må gjerne drives videre av Redningsselskapet som har bygd opp systemer og kompetanse rundt sitt register. Det er et paradoks at man nå skal innføre obligatorisk båtførerbevis, men fortsatt opererer med frivillig båtregistrering.
Motorførernes Avholdsforbund har satt en artikkel om potensbåten Baja 35 Outlaw i juninummeret av Båtmagasinet på pidestall, og skjelt oss ut for å oppfordre til fyllekjøring til sjøs. Vi skjønner MAs behov for oppmerksomhet rundt sin sak – som vi i all hovedsak er helt enig i, men det forventes at de faktisk er ærlige i sin argumentasjon. I dette tilfellet var en eneste setning i en ingress trukket ut av sin sammenheng, og MA hadde brukt et profesjonelt nyhetsbyrå til å sette i gang en kampanje mot Båtmagasinet på grunn av denne ene setningen. Vi vil påstå at det er å skyte spurv med kanoner. Artikkelen handlet om en hurtiggående potensbåt som er kjent fra et tradisjonsrikt ”båtrace” i Florida, såkalt Poker-run. Artikkelen var meget godt skrevet og var et ironisk skråblikk på denne form for båtkjøring og beskrev hvordan racet foregikk. Det var selvsagt ikke noen oppfordring til fyllekjøring fordi det var nevnt i setningen at man ”jekket seg en Bud”. Reaksjonene fra folk flest over MAs reaksjon var hoderystende. MA tolker artikkelen verre enn fanden tolker bibelen. Vi tar sterk avstand fra fyllekjøring til sjøs, men det må være lov å beskrive en virkelighet på redaksjonell plass. Her mener vi MA har vært mer katolsk enn paven.
Det er ferietid, båtturtid og tid for å oppsøke nye havner og treffe nye båtfolk. Alle vi i Båtmagasinet ønsker deg en riktig god båtsommer. Se etter reportasjebåten vår og tips oss gjerne om saker dere ønsker vi skal skrive om.