utgave nr 14 2009

Kystpatruljen

De nøt vestlandsnaturen, de fire godt voksne mennene, og holdt et øye på kartplotter og farvann. Likevel skjedde det utenkelige.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Ingar Sagedal Bie

Det var 17. september båteieren og hans og to venner koste seg på sjøen med flatt hav og vakre høstfarger. Klokken 17.30 var turen plutselig over.
– Jeg har gått den samme strekningen en 30-40 ganger tidligere, så jeg har vel egentlig hatt flaks en del ganger, sier Jens Hystad, eieren av den havarerte Rivieraen til Redningsselskapet.
-Det har vært en flott båt, så det er jo litt trist, det her, sier han. Sammen med Olav Mugaas hadde han vært i styremøte i lokalavisen Sunnhordland. De benyttet båten denne vakre høstdagen.

Udramatisk
– Etter grunnstøtingen var vi litt våte på bena, for vannet trengte ganske fort inn. Vi brukte baugpropellen for å få buksert båten inn til land, og dermed kunne vi gå ganske greit opp på en holme mens vi ventet på helikopter og redningsskøyte. Vi hadde tatt redningsvester på og følte oss trygge, sier havaristene til lokalavisen Sunnhordland.
– Det var jeg som hadde snakket med Hovedredningssentralen, hvor jeg fikk ganske klar beskjed om at det var de som tok vurderingen om hva som skulle settes i verk av redningstiltak. I ettertid har jeg tenkt at det er nok fornuftig. Man vet ikke alltid hvordan en slik situasjon vil utvikle seg. Vi er jo alle fire i 50- og 60-årene, sier Olav Mugaa, kjent som konserndirektør i Media Norge. Både han og båteieren har vært medlemmer av KystPatruljen i mange år.

Imponert
Nå ble de imponert over rednings- og bergingsaksjonen.
-Helikopteret kom etter 20 minutter og redningsskøyta 20 minutter etter det igjen. Jeg ble på stedet for å være med da redningsskøyta og kystvaktskipet «Leikvik» skulle heve båten og ta den til fastlandet. De satte ut lettbåten, vurderte situasjonen og sikret båten med blåser. Det var dyktige folk, sier Jens Hystad. Han synes det er betryggende at systemet fungerer så godt når noe skjer.

Billedtekst (002):
Sammen med mannskap fra kystvaktskipet «Leikvik» sikrer styrmann Tom Selvåg (t.h.) havaristen til siden av redningsskøyta «Bergen Kreds». (Foto: Stig Skarshaug)

(003):
Havaristen er sikret på siden av redningsskøyta «Bergen Kreds»

(001)
Det gikk heldigvis godt for både Olav Mugaas og jens Hystad (t.h.), selv om «Printos V» ble kondemnert. Innsatsen fra Kystvakt, redningsskøyte og 330 Skvadron var de svært imponert over.