utgave nr 3 201

Kaikanten

Publisert Sist oppdatert

Min største tabbe


Fra tidenes morgen, det vil si oktober 1985, bidro skuespiller, båtmann og nå avdøde Sverre Holm med en av tidendes største seriesuksesser i Båtmagasinet; ”Min største tabbe”. I hver utgave, trofast i seks år påkalte spalten hans smil og latter – og mye gjenkjennelse for alle på sjøen. Knapt en kjendis med båt slapp unna spalten. I anledning vårt 25 års jubileum gjengir vi i hver utgave fremover en kortversjon av ”Min største tabbe”.

Først ut var Benny og Egon Olsen, det vil si, Sverre hadde en lat prat med Arve Opsahl på Gluppö utenfor Fjällbacka. Han hadde mange gode båthistorier denne dagen, det ene om en episode fra Nesodden om bord i Opsahls første båt, en eldre skøyte bygget i tre.
- Vi dro ut til Nesodden for å hente noen venner som skulle være med på tur. De sto og venta på ei brygge, og der lå det en rekke andre båter fortøyd fra før. Men liksom på bestilling var det satt av en åpen plass til oss, akkurat passe stor til at vi kunne klemme oss inn med baugen. Langt på vei gikk det bra. Dessverre var jeg litt sen med reversen og vi gikk i brygga så det smalt. Vennene våre jumpet om bord, hvorpå jeg bakket ut igjen. Var nok en tanke flau og rødmet under lueskyggen. Folk hadde jo samlet seg på brygga og fektet og gestikulerte flirende.
Da var det at kompisen min utbrøt: - Synd med de høla i båten din.
- Hva er det du tuller med. Høl?
- Ja, de to høla foran i baugen, sa han.
- Har aldri hatt noen høl i baugen, svarte jeg.
- Du fikk dem nå, fortsatte han.
-Jeg trodde fremdeles han drev gjøn med meg, men tok en sjekk forut likevel. Og ganske riktig. To svære høl, ett på hver side. Da jeg kikket nærmere på brygga, fikk jeg se at den hvilte på to jernbaneskinner som stakk ut. Dermed fikk jeg også forklaringen på hvorfor det var ledig plass der. Meget pinlig. Jo da, det ble båttur, høla til tross, men den var jo ødelagt for mitt vedkommende da. Det er vel og bra med jernbane, jeg vil bare ikke ha skinnegangen lagt på tvers gjennom skroget på båten. Så jeg kan love at jeg har sett an ledige bryggeplasser bedre siden den gang, sa Arve Opsahl i Båtmagasinets aller første utgave i 1985. Den glade båtmannen døde dessverre i 2007.

Tidenes kystdokumentar

1.800 nautiske mil skal båtentusiast og programleder Dag Lindebjerg og hans team legge bak seg i arbeidet med det som skal bli tidenes mest omfattende TV-dokumentar langs ”riksvei 1”.

TEKST: THERESE VÅGEN

Opptakene starter allerede i mai fra Grense Jacobselv i Kirkenes, og avsluttes i september. Da skal TV-profilen og hans team ha skaffet seg materiale nok til en praktserie på hele 10 programmer, om livet langs kysten og en reise gjennom nordmenns kultur, natur, virksomhet og historie langs ”Nordvegen”.
Lindebjerg og hans TV-team skal ta seg fram med en rekke båter som representerer kystens historie fra Kirkenes til Skjærhalden. På ferden vil en også samarbeide med ulike kystlag og stiftelser som har restaurert svært mange av kystens fiskebåter, losbåter, redningskøyter og så videre.
- Vi har gjort avtaler med 10 båter fra 10 fylker, forteller Lindebjerg, som har tatt høyde for at uvær, motorhavari eller andre forutsette ting kan inntreffe på reisen.
For Lindebjerg er det viktig at dette ikke blir et program om ”pensjonistkysten”, og han ønsker derfor også å finne eksempler på framtidens kystfolk gjennom unge, aktive og framtidsrettede personer og virksomheter langs kysten.
- I det hele tatt: Alt er mulig. Vi har ingen grenser og ingen begrensninger i planleggingsfasen!
Noe av det dokumentaren tar sikte på å vise fram er blant annet den storslåtte norske kystnaturen, trivelige historier, spennende mennesker, levende kulturminner som er i bruk, kjente og ukjente turistmål, samt eksempler på det moderne kystnorge. De 10 TV-programmene skal etter planen være klar til sending vinteren 2011.

Luksusleketøy


Det var mange som sperret øynene opp da Windy presenterte sin nye T52 Super Tender.
Brått gikk den norske produsenten fra tradisjonelle og klassiske linjer til et futuristisk og stramt utseende, ja rett og slett en liten designbombe som tabloidene ynder å kalle det. Bak det spreke formspråket og utviklingen står designeren Ed Dubois og næringslivstoppen Kjell Inge Røkke. Førstnevnte står også bak sistnevntes superseiler på intet mindre enn 217 fot, hvor den 52 fot store lettbåten altså skal tjenestegjøre. I følge pålitelige kilder er Røkke en mann som vet hva han vil ha og som virkelig kan sin båt! Lettbåten skal da også være spekket med en rekke high tec-løsninger og smarte detaljer integrert både her og der, samt 3 x 435 hk Volvo Penta IPS 600 som gir en toppfart på hele 46 knop. Til og med badeplattformen er et teknisk vidunder i seg selv. En ting er i alle fall sikkert; Har du lyst på denne må du bla opp med mellom 10-15 millioner kroner. En rask hoderegning viser at hvis undertegnede selger huset, kanskje et par familiemedlemmer og bilen – så går regnestykket fremdeles i minus. Plastjolla får vel duge en stund til…

Båtbedrageri

Daglig leder i et båtfirma er dømt til et halvt års fengsel og en prøvetid på to år for å ha svindlet to båtkjøpere. Han la ut annonse på Finn.no for salg av billige skjærgårdsjeeper. To karer fra Tromsø kjøpte hver sin for 100.000 kroner. De måtte sende penger før båtene kunne leveres. Sagt som gjort, men båtene ble aldri sendt. Selgeren skylte på forsinkelser hos en kalesjeprodusent. Han sendte falske motornummer på e-post for å berolige kjøperne. I realiteten hadde han ikke engang bestilt motorer til de to båtene.
Han angrer nok på at han forsøkte å lure karene fra Tromsø, for de tok raskt affære, sendte en mellommann for å sikre seg de to båtene og senere en pengeinnkrever fra et motorsykkelmiljø som truet til seg 45.000 kroner. Båtforhandleren må tilbakebetale 110.000 kroner og 5000 i saksomkostninger.

I fellesskap


De aller fleste norske utstillerne på båtmessen i Düsseldorf hadde samlet seg om en felles stand i år, og det med suksess. For den norske paviljongen ble lagt merke til blant publikum. Mange tyskere anser norske båter som gode sjøbåter som er samvittighetsfullt og ordentlig bygget, og derfor er det nyttig at de står samlet slik at publikum slipper å fly rundt i alle de 17 hallene for å lete etter norske båter. På den norske standen sto Windy, Joda, Nidelv, Marex, Hydrolift, Pioner og Skibsplast. Flere melder om konkrete salg.

Kjekt å ha

Det finnes løsninger for den som vil unngå endeløse bilkøer eller innstilte tog. Ha ditt eget fly lett tilgjengelig, gjerne på bryggen rett ved huset. I Vendelsund i Asker, omtrent midt mellom Wenche Myhre på Nesøya og kabelferga til Brønnøya, er denne vakre, lille lekkerbisken vel plassert og alltid i beredskap for sin eier. Absolutt kjekt å ha.( Foto: Amund Rich. Løken).