utgave nr 15 2007

Gjør det selv: Rustfjerning

Publisert Sist oppdatert

Gjør det selv: Rustfjerning


Vinnerlaget


Stålet kan være så rustfritt og syrefast det bare vil – om bord i reportasjebåten ruster det like fordømt. Stygt og irriterende. Vi fant en tube hos Clas Ohlson som inneholdt rene vidundermiddelet.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Det er ikke til å unngå at det blir rustflekker rundt skruer, på rustfrie deler som rekker, rundt eksosen til dieselvarmeren, i byssa osv. Hugos i all ære, men i sommer har vi fått et nytt vinnerlag om bord: En fille, en tannbørste – og en tube med Autosol Kromglans eller Polercreme. Produktet er mest brukt av billakkerere og bilopprettere, men er like velegnet om bord i båt. Det er ikke effektivt bare som rustfjerner, men også til fjerning av vanskelige flekker på plasten, og på mykere plast som fendere osv.
Som nytt
Det tyske produktet kalles polérkrem i Clas Ohlsons katalog, og koster 49 kroner for en 100 grams tube. Da har du nok til en ganske omfattende runde med rustfjerning. Legg en stripe med pasta på en gammel tannbørste, og skrubb det rustne området. Polér deretter med en klut. Gjenta behandlingen om rusten sitter ekstra dypt. Vi har prøvd produktet flere steder på båten, blant annet rundt eksosen til dieselvarmeren som var blitt temmelig rustent. I løpet av fem minutter var stålet som nytt. Ifølge produsenten gir produktet også en ekstra beskyttelse mot rust.
Fakta
Produktnavn:Autosol Polercreme
Forhandler:Clas Ohlson
Pris:49 kroner

Opplysninger:www.autosol.de FAKTA OM RUST

Forskjellen på rustfritt og syrefast stålSyrefast stål har en høyere legering enn rustfritt stål. Den høyeste kvaliteten av syrefast er titan. Rustfritt stål (såkalt 18/8-stål) er ikke egnet til bruk på båt eller i salte miljøer. I båt er det kun syrefast som gjelder, for eksempel i kvalitetene AISI316L eller SIS2343. Bolter bør være stemplet A4, som er et sikkert tegn på at stålet er syrefast. Hva er rust?Rust på skruehoder, eller i overgang mellom stål og gelcoat, er ikke egentlig rust, men misfargning. Det er mange former for rust, men utgangspunktet for rust er katode-anode-prinsippet, som innebærer at pH synker i små hakk i materialets overflate og at kloridkonsentrasjonen øker i gropen. Dermed oppstår korrosjon og rust – som arter seg som alt fra misfargning til gjennomrusting.Årsak til misfarging? Aggressivt miljø, for eksempel sterkt forurenset luft, saltløsninger eller klor. Grov utvendig finish som gir feste for korrosive element og produkter fra omgivelsene. Uheldig form for utsparinger og trange spalter. Materialet forurenses av slipespon og andre jernpartikler fra verktøy under installasjonen. Komponenten (eksempelvis rekkestøtte) festes med skruer eller lignende av lavverdig stål, eller har direkte kontakt med andre konstruksjoner av ulegert stål.Hvordan fjerne misfarging?Bruk de egnede kvalitetene av syrefast som nevnt ovenfor, og hold dem høyglanspolert gjennom sesongen. Det er en myte at syrefast stål er vedlikeholdsfritt, særlig ved festepunktene mot gelcoat. Ved å fjerne misfarging som har oppstått som følge av jernpartikler fra verktøy ved installasjon, vil man i stor grad eliminere problemet med misfarging. Det finnes flere egnede produkter på markedet, blant annet fra Autosol og Würth. Et tips til slutt: Ikke bare polér båten om våren, gi også det syrefaste en omgang med polish – men, for all del ikke rubb syrefast stål.(Kilder: Ertec AS og Svennevig & Ødegård AS)