utgave nr 15 2007

Ekstrembåt: BMF

Publisert Sist oppdatert

Ekstrembåt: BMF


Djevelsk design


Når det ikke er rom for kompromisser, kan design rendyrkes. Form skjæres ned til sin absolutte funksjon. Slik oppstår en særegen estetikk. Stygt blir vakkert.


TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: MATS GÖTHLIN
Da den svenske elektronikkprodusenten Sea Cross skulle bygge testlaboratorium for sitt navigasjonsutstyr, var det ikke et mål at alle skulle like båtens utseende. Den skulle se litt ”ful” ut, syntes konstruktør Jon Boye Andersen. Han er tilhenger av ”design by function” – design som blir tøft når det er barbert ned til sin absolutte funksjon. Og da blir den ”ful”, som på trøndersk: Djevelsk, lur og ubestemmelig. Ikke som ”ful” på svensk, som betyr stygg.
Den drøyt 10 meter lange aluminiumsbåten er kantete som en av de nye stealth-fregattene. Spiss og smal som et prosjektil, med en V-bunn på 23,5 grader ved akterspeilet. En Volvo Penta D6-350 på drev er i seg selv ikke like fryktinngytende som båten, men desto mer imponerende er det at drevpakken likevel skyver farkosten opp i 40 knop. Den er mørk som en Stridsbåt 90, bokstavene BMF står i kontrast til det grå skroget – med underteksten ”Bad Mother Fucker”, som om den var døpt av en vanvittig jagerpilot fra andre verdenskrig. Vi forstår imidlertid at begge tolkninger kan være riktige når vi setter oss bak rattet i Boxed Main Frame, signert firmaet Innovation i Trondheim.
Ekstreme egenskaper
- Denne båten klarer langt mer enn det vanlige folk tåler, sier designer og båtbygger Jon Boye Andersen selvsikkert. Den robuste trønderen forteller at han har bak seg åtte år som høyere befal i marinen, etter befalsskole/kriggskole, han er data- og elektronikkingeniør, og definerer seg selv som båtgal gjennom 39 år. Det måtte jo være noe slikt.
- Du blir lei av å kjøre og ha det ubehagelig lenge før båten gir seg, mener Andersen.
Det må prøves, tenkte vi, og skrittet om bord i det grovbygde machomonsteret i sjøvannsbestandig aluminium. Styrhus og skrog er to helt separate moduler som bare er forbundet med gummi for å redusere støyen til et minimum. Dermed har båten det Andersen kaller et ”flytende” styrhus. Skroget er sinnrikt bygget med et stort antall spant og avstivinger, omtrent på samme måte som en flyvinge. Dimensjonene på profilene er små for å få ned vekten, men antallet er stort for å oppnå styrke. Båten er behandlet med epoxy innerst mot aluminiumen, og med noen toppstrøk polyurethane-lakk. Finish er ikke noe stort tema når Innovation AS bygger sine båter. Her er styrke og funksjon i fokus. Døren inn til styrhuset er av hurtigbåtkvalitet. Det samme er vinduene med skrudde rammer, som er like bra eller bedre enn de man finner på en redningsskøyte. Kablene opp til radarmasten er lagt utenpå overbygget. Ikke så vakkert, men lett tilgjengelig og sikkert.
– Jeg har sansen for at ting har en helt egen fasong fordi den skal oppfylle en funksjon, så lenge det ikke er jukset med. Det må ikke bare utgi seg for å være tøft. Det blir feil. Det lille frontrutearealet er tøft fordi det må være slik på en båt som skal tåle de belastninger denne er beregnet for. Døren med de kraftige tersene er slik fordi noe annet ikke er godt nok, forklarer Boye Andersen.
Overraskelsen
På hver side i styrhuset på BMF står det to gassdempede stoler med sikkerhetsseler. Bak dem går to spartanske benker helt bak mot styrhusveggen. Alt er skåret ned til det absolutt nødvendige for å oppfylle båtens funksjon: Testlaboratorium for SeaCross navigasjonsutstyr. Vi setter oss ved førerplassen, som domineres fullstendig av to 19’’ skjermer. Vi gir gass og båten bykser ut av vannet og opp i plan. Planingsterskelen er svært moderat og båten drar i vei mot 40 knop på et øyeblikk. Og vi blir tatt helt på sengen. Ved toppfart beordres vi til å gi fullt rorutslag. Båten svarer kontant, uten å hugge eller true med å kaste hekken ut av vannet. Den sitter som et skudd, og legger seg skarpt og kontrollert over som et fly, før vi henter henne inn igjen og fører henne videre som en kniv gjennom vannet. Om bord er alt påfallende stille. Vi legger oss i 37 knop, og støyen er som i en bedre bil, det vil si under 70 dBA med god margin.
- Skroget har et dobbelt chine. Når du svinger i lavere hastigheter vil chine nr to legge seg nedi, noe som gir bedre opplevd stabilitet, forklarer Jon Boye Andersen.
Det oppleves som et voldsomt dynamisk løft, som på en RIB når man begynner å svinge kraftig.
Ettersom båten skal brukes midt i Volvo-land – i Stockholms skjærgård – mente både kjøper og båtbygger at en standard Volvo Penta D6-350 med DPH-drev var en perfekt løsning.
– Vi har brukt veldig lite hekkaggregat på yrkesbåter tidligere, sier Andersen.
– Vanligvis har vi gått for vannjet eller propellanlegg, men denne båten er såpass lett og går så fort, at det er greit med drev likevel. Drev blir fortsatt ganske tandert i forhold til vannjet, men når det kommer til driftsøkonomi, toppfart og trimmuligheter, er hekkaggregat overlegent.
Testlaboratorium
Gjennom sitt firma Innovation AS både designer og bygger Jon Boye Andersen yrkesbåter i aluminium. Han står blant annet bak flere av Skjærgårdstjenestens båter, men har også designet båter for Statens Naturoppsyn. SeaCross-båten er den andre i sitt slag, og den første som er solgt til Sverige. Det relativt nystarede firmaet SeaCross har utviklet et superavansert, PC-basert navigasjonssystem. Førerplassen i båten er spesialdesignet for å gi plass til to gedigne, 19’’ skjermer som presenterer alle de data det er mulig å hente frem via båtens instrumenter.
– Våre produkter er utviklet både for fritidsbåter og yrkesbåter. De skal fungere optimalt under alle forhold, i all slags vær, døgnet og året rundt, sier Harald Nilsonne, styreformann og teknisk utvikler i SeaCross. Han fortsetter:
– For å kunne teste systemet, drive produktutvikling og demonstrasjon, måtte vi også ha en båt som kunne leve i et slikt miljø hele året, avslutter Nilsonne.

FAKTA: BMF

Lengde:10,5 meter
Bredde:3,0 meter
Dyptgående:1,00 meter
Vekt:4.500 kg
Drivstoff:2x200 liter
Motor:Volvo Penta D6-350
Pris:Ca 2.000.000 pluss avgifter
Opplysninger:www.innovation-as.no